تکرار تراژدی غم انگیز “دلپذیر” در تابستان های گرم


ساعت: 12:16
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844413

شکایات مستمر مستاجران و افزایش قیمت اجاره بها

هر ساله در آغاز فصل تابستان مستاجران با باری از جمله افزایش اجاره بها مواجه می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، موضوع مسکن اجاره ای همواره یکی از مواردی است که اخبار برای قشر قابل توجهی از جامعه اعم از مستاجر و صاحبخانه جذاب بوده و با حساسیت خاصی رصد می شود.

هر ساله در آغاز فصل تابستان مستاجران با مشکلات عدیده ای از جمله اتمام قرارداد یک ساله، نقل و انتقالات، افزایش نرخ ارز و دلار و در نهایت افزایش اجاره بها مواجه می شوند.


bfd8ee4a e1e2 40ca 9d2d a376c3bfa5a3 خبر خاکستری

یکی از شهروندان کرمانشاهی که کارگر و سرپرست یک خانواده چهار نفره است در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: به دلیل دستمزد پایین نمی توانم خانه بخرم.صاحب خانه با توجه به وضعیت فعلی 2 ماه قبل آخر قرارداد از من ماهیانه 25 میلیون و 700 هزار تن خواست حالا باید بپذیرم یا دنبال خانه های دیگری بگردم.

آقای مسعودی افزود: “چند روز مانده به تعطیلات مدارس، بازگشت به این وضعیت دشوار است، زیرا اکثر مالکان قیمت ها را افزایش داده اند.”

وی گفت: اتحادیه مشاوران و مسکن از طریق رسانه ها از افزایش 20 تا 25 درصدی خبر دادند اما واقعیت چیز دیگری است! متاسفانه ضمانت اجرایی برای اعلام این نرخ وجود ندارد.


be3ffda7 ff1f 4f62 b1ff a2f0102f31f3 خبر خاکستری

یکی دیگر از شهروندان به مرصاد می گوید: 12 سال است که ازدواج کرده ام، دو فرزند دارم، با وجود اینکه شغل دولتی دارم، اما از همان ابتدای زندگی زناشویی من مقید به وام بودم.

ملکیان افزود: در این شرایط تورم و گرانی مسکن برای بسیاری از خانواده ها سخت است. پارسال یک آپارتمان در منطقه شهرجهاد اجاره کردم ماهی 30 میلیون و 1 میلیون. امسال مالک اجاره ماهانه را به 2 میلیون رسانده است.

وی گفت: از شرکت های زیادی در شهرستان بازدید داشته ایم اما مصوبه ابلاغی از سوی دولت را برای افزایش 20 درصدی نمی بینیم.


هزینه های نگهداری ملک بالاست

نیکزادی یکی از مالکان کرمانشاهی در گفتگو با مرصادنیوز از هزینه های نگهداری ساختمان خبر داد و افزود: قیمت انواع مصالح ساختمانی از شیرآلات گرفته تا گچ، رنگ، سیمان و… افزایش یافته است. افزایش قیمت ها باید عادلانه باشد تا صاحبان ضرر نکنند.


71adc041 99f2 4e13 a5ff ae93c3edbf55 خبر خاکستری




افزایش 20 درصدی اجاره بها

بابک مرادی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با بیان اینکه 3000 دفتر مشاور املاک در شهر کرمانشاه داریم که همگی دارای مجوز هستند، گفت: حدود 2500 دفتر در حال حاضر فعال و 500 دفتر دیگر نیز به طور موقت رو به افول هستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه از افزایش 20 درصدی اجاره بها خبر داد و افزود: این مصوبه به تمامی دفاتر مشاوران املاک فعال در شهر کرمانشاه ابلاغ شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مالکان باید در این شرایط اقتصادی به مستاجران احترام بگذارند، گفت: ما به صورت خودجوش تفاسیر را بین مشاوران املاک توزیع کرده ایم اما این موضوع اولین و آخرین قیمت اجاره مالک ساختمان را تعیین می کند و با توجه به افزایش هزینه های نگهداری، ساختمان نیز کاهش می یابد. توسط مالکان برای افزایش اجاره بها در نظر گرفته شده است.


0003c8eb 8782 4ee8 a631 d3dc1f07e5ed خبر خاکستری

وی با تاکید بر لزوم ثبت قانونی و اخذ کد رهگیری برای قولنامه ها، گفت: مشاهده می شود که برخی از مالکان با شهود به صورت دست نویس قرارداد می نویسند یا در فضای مجازی و دستی از خانه برای فروش یا اجاره خارج می شوند. قراردادها اصلاً وجه قانونی ندارند.


فقط قراردادهای هولوگرافیک قابل تایید و دارای وضعیت قانونی هستند

این مقام مسئول گفت: فقط قراردادهای هولوگرام و مهر قابل تایید و اعتبار قانونی است و فقط در این قراردادها ودیعه مسکن تعلق می گیرد.

وی گفت: در صورت جلوگیری از صدور کد رهگیری قراردادها به منظور کنترل افزایش بیش از 25 درصدی اجاره بها به دلیل مصون ماندن قراردادها، امکان افزایش اقدامات غیررسمی وجود دارد؛ در غیر این صورت قانون برای آنها وجود دارد. افزایش نرخ اجاره بیش از مقدار تعیین شده طبیعی است.

مرادی افزود: درصد کمیسیون مشاوران املاک در کرمانشاه نسبت به سایر شهرها کمتر است و این تنها اتحادیه ای است که در آن درخواست افزایش هزینه نکرده ایم.


422cd6a9 b58b 4c48 a5d7 741217b13eaa خبر خاکستری

نقش واسطه ها و مالکان در تعیین نرخ اجاره بسیار مهم است، هرچند قوانین و طرح های متعددی برای ثابت نگه داشتن نرخ اجاره بها ارائه شده است.موقعیت مستاجران با هر تغییر در شرایط کلان اقتصادی تغییر می کند. زیرا عوامل مختلفی مانند نرخ سود بانکی، تورم کل، قیمت مسکن و نرخ رشد دستمزد بر این بازار تاثیر می گذارد.

نرخ اجاره بهای واحدهای مسکونی خارج از هر قانون و مقررات خاصی و تنها به درخواست مالک تعیین می شود به همین دلیل مالکان هر ساله بدون هیچ معیاری با روندی غیر موجه نرخ اجاره بها را افزایش می دهند. در این بین داشتن گزارش نظارتی یا قانونی برای مقابله با این مشکل موضوعی خواهد بود که برای همیشه ذهن و مستاجران ما را به خود مشغول کرده است!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید