از بزرگترین حمام ایران تا دهکده هزار ساله / پیرمرد 7500 ساله اراکی کجاست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; در آستانه سال نو هستیم. روزهایی که با تعطیلات آغاز می شود و مردم در این ایام سعی می کنند با سفر به نقاط مختلف کشور از فضای گردشگری و آثار تاریخی استفاده کنند.

شاید بسیاری از ما شهر اراک، مرکز استان مرکزی را به عنوان پایتخت صنعتی ایران بشناسیم، اما جالب است بدانید که این شهر آنقدر مکان های طبیعی و تاریخی در دل خود جای داده است که بدون شک از اینکه شما را به خود اختصاص داده اید، پشیمان خواهید شد. او را ملاقات کردند.

این شهر علیرغم قدمت کوتاهی که دارد، آثار فرهنگی و تاریخی زیادی دارد که آن را به مکانی مناسب برای گردشگری تبدیل کرده است. با ما همراه باشید تا با دیدنی های اراک آشنا شوید.


موزه افتخار استان مرکزی اراک

یکی از مکان های تاریخی و گردشگری استان مرکزی و شهر اراک برای سفر در نوروز، موزه مشاهیر است که گنجینه ای تاریخی از مشاهیر امروزی و گذشته این استان را در خود جای داده است.

استان مرکزی یکی از استان های نخبه کشور است به این معنی که حدود 1100 نفر از مفاخر کشور در این استان متولد شده اند و این نشان دهنده اهمیت این استان در فرهنگ است. به همین دلیل است که این استان را بهشت ​​مشاهیر، سرزمین خورشید و پایتخت مشاهیر می نامند. چنانکه تاثیرگذارترین چهره های تاریخ و نخبگان حداقل دو قرن اخیر کشور از استان مرکزی هستند..

موزه مرکزی مشاهیر یکی از جاذبه های گردشگری و گنجینه بزرگان این استان است که در شهر اراک قرار دارد. ساخت این موزه که در اصل ملک حاج حسین حقباز محسنی (اراکی) بود، در اواخر دوره قاجار توسط مرحوم حاج حسین حقباز فرزند حاج آقا محسن حقباز اراکی در زمینی به مساحت 2800 متر مربع آغاز شد. زمین همچنین معماری آن اثر استاد مراد چمنی اراکی با آجرکاری در دو طبقه با 11 اتاق بوده و ساخت آن 4 سال به طول انجامیده است که در سال 1308 هجری قمری به پایان رسید.


819b0e79 95bb 4749 a5a0 5675b88e33dd خبر خاکستری

این بنا در سال 1379 با شماره 3338، در سال 1384 با مساعدت اداره منطقه مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جانشین حقباز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال 1388 برای این افراد بازسازی شد. علاقه مند به فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی هستند. در موزه عالی است.

این موزه دارای بخش های مختلفی از جمله تالار امام خمینی (ره)، تالار افتخارات مذهبی و مذهبی، تالار مفاخر علمی و فرهنگی، تالار امیرکبیر، تالار قائم مقام فراهانی، تالار افتخارات زنده، تالار سرداران شهدا، تالار افتخار و اسناد و عکاسی است. حمام خانوادگی قدیمی و خصوصی، آب انبار و قنات، گالری و فروشگاه محصولات فرهنگی و هنری.

در این موزه سردی به همراه آثار و اسناد چاپی، عکس و گزارش متعلق به امام خمینی، امیرکبیر، قایم مقام فراهانی، پروین اعتصامی، کربلایی کاظم کریمی ساروگی، ملا مهدی نراگی، ملا احمد نراگی، ملزا حسن المانی، میرزا حسن. اشمانی ساوجی، پروفسور حسابی، دکتر محمد قریب، آیت الله اراکی، علی اکبرخان فراهانی، استاد فتعلی واشگانی فراهانی، شهید چمران، شهید محلاتی، میرزا عیسی فراهانی، ضیاء الدین عراق، فرد سها عراق، عباس صباح.

موزه افتخار استان مرکزی در شهر اراک در خیابان شهید بهشتی، نرسیده به میدان شریعتی واقع شده است که روزانه پذیرای مهمانان، مردم و گردشگران است.


بازار تاریخی اراک

بازار اراک به عنوان آخرین چاره معماری ایران در مرکز شهر اراک واقع شده و یکی از مناطق تجاری پر رونق این شهر است که در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بخش مرکزی سلطان آباد (نام قدیمی اراک) ساخته شده است. آثار ملی ایران ثبت شده است.

این بازار دارای دو محور عمود بر هم یکی محور شمالی به جنوبی به طول 720 متر و دو ورودی یکی شمالی و دیگری جنوبی و دیگری شرقی به غربی به طول 200 متر است و دارای 8 گذر و ورودی شرقی به غربی است. . این دو محور در محلی به نام چهارسوک که حوض سنگی نیز وجود دارد، تلاقی می‌کنند. مساحت کل مجموعه بازار 14 هکتار است.

500 فروشگاه در بازار وجود دارد که همگی به ترتیب بازار فعالیت می کنند و مکان های دیگری مانند بازارچه های خصوصی، بارانداز، انبارها و کارگاه های تولیدی در 20 سرا و تیمچه فعالیت می کنند..

در امتداد مسیرهای طولی و عرضی بازار کاخ ها و اکیپی قرار دارد که ساختمان های آنها معمولاً دو طبقه است که در برخی از آنها تجار یا مسافرانی که از نقاط دور به بازار آمده بودند تا شب را در طبقه دوم سپری کنند.


e2642983 ab6d 4dfa ae63 de4cea2e3273 خبر خاکستری

خانه ها علاوه بر نقش تجاری، به عنوان مسکن موقت نیز مورد استفاده قرار می گرفتند. بازار خانه های مختلفی دارد. برخی از این خانه ها به نام موسس یا نوع اجناس و محصولاتی که در آن قرار دارند، شناخته می شوند. زیباترین و مهم ترین خانه بازار که توانسته ساختار اولیه خود را حفظ کند، خانه کاشانی است که به بازار فرش اختصاص دارد..

در کنار بازار، مسجد و مدرسه سپهدار قرار دارد که یکی از زیباترین مساجد اراک است و سقف بازار مشرف به حیاط مدرسه و مسجد سپهدار است..

مصالح اصلی ساختمان در این بازار آجر است و علاوه بر آن از ملات گچ، آهک و خشت نیز استفاده می شود. در برخی از قسمت های این بازار از تیرهای چوبی برای استحکام بخشی بنا و صفحات و ورق های سربی یخ زده و مسی به عنوان پایه ستون ها استفاده می شد..

این مجموعه اقتصادی-تاریخی پس از گذشت بیش از دو قرن همچنان قلب اقتصادی شهر اراک به شمار می رود، اگرچه به مرور زمان در شکل و ماهیت مشاغل و مقاصد خود دستخوش تغییراتی شده است، اما همچنان در عرصه های مختلف اقتصادی زنده و پویا است. و ابعاد فرهنگی گردشگری حرفی برای گفتن دارد.


موزه حمام چهارفصل، بزرگترین حمام ایران در اراک

حمام چهارفصل در دوره قاجار به کوشش محمدابراهیم حنصاری ساخته شد و اکنون به گنجینه ای تبدیل شده است. این حمام از گلخانه، رختکن، اتاق های متعدد، حمام زنان و مردان و حمام اقلیت های مذهبی تشکیل شده است و به دلیل اینکه چهار فصل با کاشی های زیبا و رنگارنگ تزیین شده است، حمام چهارفصل نامیده می شود.

حمام سربنیه با 8 ستون و گنبد بلند و کاشی های رنگارنگ و گچ بری های چشم نواز و نقاشی های تاریخی و طرح اسلیمی هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

حمام موزه چهارفصل در سال 1356 با شماره 1339 در فهرست آثار ملی اراک به ثبت رسید..

در این گنجینه ارزشمند اشیاء تاریخی مانند سفال و کاسه، سکه های دوره های مختلف تاریخی، قراردادهای دوره قاجاریه، کتاب و نسخه های خطی، ظروف مسی و حکاکی، ظروف قدیمی حمام، کوزه های سفالی، ظروف دوار بخشی از محراب تاریخی و ارزشمند است. از مسجد جامع ساوه و ابزار قدیمی ریسندگی و قالی بافی حفظ شده است.


cf1a4a61 8503 40f3 9434 fd825438a573 خبر خاکستری

علاوه بر این، اسکلت انسانی 7500 ساله از تپه مقاوم شازند در موزه ای چهار فصل نگهداری می شود.


انجدان روستایی بیش از هزار سال قدمت دارد

گاهی اوقات ج مسافرت رفتن از شهرهای بزرگ روستاهای اطراف هم دیدن می کنیم، روستاهایی که در چند کیلومتری شهرها قرار دارند و به دلیل جاذبه های شگفت انگیزشان نامشان برده می شود. در حومه مرکزی، نزدیک شهر اراک و در روستای مشک آباد روستای تاریخی و البته جذاب اندجدان وجود دارد که با جاذبه های منحصر به فرد و دیدنی خود جایگاه خوبی در بین گردشگران به دست آورده است.

این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و در اطراف آن دو کوه برفی شاه چسمه و کوه چسمه قرار دارد و از سوی دیگر غارهای زیادی در نزدیکی آن وجود دارد. آب و هوای خوب و وجود چشمه ها این روستا را به مکانی عالی برای تفریح ​​و سرگرمی تبدیل کرده است به طوری که مردم بسیاری از شهرهای اطراف تعطیلات آخر هفته خود را در این روستا با آب و هوای خوب می گذرانند.


69ac759d cfc9 4307 8741 73e9a8a44809 خبر خاکستری

فاصله این روستا در شرق اراک 37 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 2000 متر است. علت نامگذاری این روستا به نام انجدان نیز جالب است. این روستا از گیاه انگدان آدامس تولید و به کشورهای دیگر صادر می کند به همین دلیل به این روستا انجدان می گویند. در واقع این گیاه که ماده اینگرود یا آنگورا از آن گرفته شده است در اطراف این روستا زیاد می روید و نام روستا نیز از همین گیاه گرفته شده است..

نام انجدان نیز در منابع باستانی به صورت آنکوان و انکادان آمده است. به گفته منابع، استفاده از واژه انجدان پس از اقامت امامان اسماعیلی در این مکان رواج یافت..

در گذشته قلعه ها و کاروانسراهای زیادی در این روستا ساخته شده که امروزه بیشتر آنها ویران شده اند. پس از قرن نهم قمری، این روستا زادگاه بسیاری از ادیبان و نویسندگان از جمله شاه طاهر دکانی، میرزا ابوتراب بیک فرغاتی و ملا داعی انجدانی بوده است.

روستای اندجدان زیاد نیست اما جمعیت کم آن هنوز حسینه ها و مساجد زیادی در روستا دارد که نشان می دهد فرهنگ و مذهب در این روستا اهمیت زیادی داشته است. برخی از این مساجد مانند مسجد جامع که قدمت آن به قرون اولیه اسلامی می رسد از آثار تاریخی این روستا محسوب می شود. یکی دیگر از آثار تاریخی روستای اندجدان مقبره های زیبای آن است که میراث ارزشمندی از دوره صفویه است.

قدمت این روستا به بیش از هزار سال پیش می‌رسد و بر اساس کتاب‌های تاریخی، از زمان حمله مغول به ایران، شکست‌های زیادی را متحمل شده است، بنابراین مردم برای جلوگیری از حمله، تونلی در زیر زمین حفر می‌کنند. مدتی در آن زندگی کردند. انجدان سپس مدتی مقر اسماعیلیان شد و مقبره های متعددی از این دوره باقی مانده است.

امامان اسماعیلی در مدت اقامت خود در انجدان بناها و بناهایی ساختند که امروزه بیشتر آنها از بین رفته اند که از آن جمله می توان به قلعه نورآباد، قلعه امیرخان، قلعه وزیر و کاروانسرای شاه عباسی اشاره کرد. در انجدان سه بقعه (آرامگاه شاه کلندر، شاه قریب و چهل دختر) وجود دارد که مقبره تعدادی از ائمه نزار و خانواده هایشان بوده است..

مقبره شاه کلندر به هم متصل است دوره صفویه و در 19 مهر 1378 با شماره ثبت 2453 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

همچنین در یکی از گورستان های این روستا سنگ قبری پیدا شد که منسوب به نوه سلمان فارسی است و برای نمایش به موزه حمام چهارفصل اراک برده شد. بر روی این سنگ قبر کلمه انجدان از اصفهان دیده می شود و از آنجایی که اراک قدمتی 200 ساله دارد و در گذشته این روستا زیر نظر اصفهان بوده و از طرفی در این منطقه روستای دیگری به نام انجدان وجود ندارد. پس به احتمال زیاد سلمان فارسی در این روستا متولد شده و از اهالی این روستا بوده است.

با توجه به این واقعیت، قدمت این روستا احتمالاً به قبل از اسلام می رسد.

مردم این روستا به زبان فارسی و گویش خلجی صحبت می کنند و نشستن در پای لهجه شیرین آنها از جذابیت های سفر به این روستا است. بیشتر دهقانان کشاورز و کشاورز بودند و محصولاتی مانند گردو، بادام و انگور تولید می کردند. صنایع دستی پر رونق این روستا قالی بافی، قالی بافی و منبت است که حتی می توانید به عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنید.


انتقال به زادگاه امیرکبیر در روستای خزاوه

روستای تاریخی خزاوه از توابع شهرستان اراک، زادگاه امیرکبیر و یکی از مقاصد گردشگری استان مرکزی است که هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

به گزارش دیار آفتاب ؛ خانه پدری امیرکبیر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری روستای خزاوه اراک است و بنای این خانه در 2 طبقه به مساحت 625 متر مربع و زیربنای 815 متر مربع ایجاد شده است.


f7fca230 50aa 4f7a ac8c 9b7dcd74b7dd خبر خاکستری

این بنای زیبا دارای سقف های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم آجری و گلی است.

این روستا در 20 کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار دارد.


خانه حسن پور یکی از تاریخی ترین مکان های اراک است

خانه حسن پور که در زمان احمدشاه قاجار ساخته شد، ابتدا به مالکیت حاج علی مشیری درآمد، سپس به مدرسه و در نهایت به منزل مسکونی جواد حسن پور تبدیل شد.

در سال 1353 سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این خانه را خرید و پس از بازسازی به موزه صنایع دستی تبدیل شد.


2c6e8f77 cd89 459c 89b7 606c196c5272 خبر خاکستری

متراژ بنا 600 متر است که در دو طبقه ساخته شده است. امروزه یکی از دیدنی های اراک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید