از قطع کامل اینترنت تا قطع انتخابی؛ پیشرفت هوشمندانه

از قطع کامل اینترنت تا قطع انتخابی؛  پیشرفت هوشمندانه

روز جدید : قطع اینترنت روش رایج و محبوب نهادهای امنیتی ایران در مواجهه با اعتراضات مردمی است. آبان 1377 اوج این اقدامات بود. جایی که حدود یک هفته اینترنت سراسر ایران قطع شد. این اقدام نه تا این حد، بلکه با اعتراضات خوزستان و البته اصفهان به میزان کمتری تکرار شد. در خوزستان و اصفهان شاهد کاهش محسوس سرعت اینترنت در سراسر استان و اختلال در آن در مناطقی بودیم که حضور و تجمع مردمی وجود داشت. از 16 نوامبر 1998 تا 1 May 1988، 887 روز می گذرد و پیشرفت چشمگیری در مواجهه با اعتراضات امنیتی به اعتراضات مردمی حاصل شده است. در آخرین گردهمایی معلمان و فرهنگیان، خبری از قطعی اینترنت در شهر و منطقه نبود، اما نهادهای امنیتی با همکاری اپراتورهای مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه ایران، دسترسی افراد بالقوه و تاثیرگذار را به اینترنت قطع کردند. این کار بدون ارائه توضیحات خاص به افراد و یا صدور پیام از سوی دستگاه های امنیتی و نهادهای قضایی انجام می شود.

قطع انتخابی اینترنت

ماجرا از این قرار است که برخی از فعالان صنفی معلمان که در محل تجمع حضور داشتند، شاهد قطع شدن دسترسی خود به اینترنت بودند. آنها همچنین در برقراری تماس های تلفنی منظم مشکل دارند. اما مشکل فقط به حاضران در تجمع ختم نشد. ردیابی خبرنگاران رصدخانه ایران نشان می دهد که اینترنت توسط افرادی که در تجمعات قبلی شرکت کرده بودند و در سازماندهی معلمان برای برگزاری تجمعات برای پاسخگویی به مطالبات آنان نقش داشتند، قطع شده است. یکی از این افراد معلمی است که در تجمعی در تهران شرکت کرده و با اختلال اینترنت همراه مواجه است. پیگیری ها این مشکل را در تهران و کرج برای حداقل 15 معلمی که در اجلاس سراسری معلمان 11 اردیبهشت شرکت کرده یا حضور داشتند شناسایی کرده است. برخی از این افراد دو خط تلفن همراه از دو اپراتور مختلف به نام خود داشتند که هر دو دچار این مشکل شدند و اینترنت آنها قطع شد. یکی از معلمان به دیده بان ایران گفت که این کد در نتیجه تلاش هایش برای خدمات رسانی به مشتریان به او داده شده است.

با شماره گیری کد ستاره 10، 231 ستاره مربع از خط خود، ابتدا پیامکی برای وی ارسال شد که در آن کد رهگیری برای بررسی مشکل خود دریافت کرد. او گفت که چند ساعت بعد پیامکی با پشتیبانی خود دریافت کرده است: «مشترک عزیز! اینترنت توسط مراجع ذیصلاح قطع شده است. اما به منظور تسریع در رفع حصر موضوع به مراجع فوق الذکر اعلام شد. “ممنونم همراه اول.” در این متن به معلمان توضیح داده نشده است که منظور از «مقامات ذی صلاح» کدام نهاد امنیتی و قضایی است، اما به گفته فعالان صنفی معلمان از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی، اطلاعات سپاه بیش از پیش به دنبال کنترل یا جلوگیری از آن است. جلسات معلمان نقش داشت. محدودیت هایی ایجاد شده است، اما محدود به اینترنت نیست. یکی از فعالان صنفی گفت که علاوه بر اینترنت، از دسترسی به تلفن همراه نیز محروم است. به گفته وی مشکل انجام مکالمات تلفنی با مراجعه به مشترکان تا حدودی برطرف شده است. این فعال صنفی معلمان گفت: در حال حاضر هنوز نمی توانم از اینترنت همراهم استفاده کنم، اما امکان گفتگو وجود دارد، اما مدت زمان آن به طرز عجیبی محدود است. به گونه ای که اگر تماس ها بیش از 15 یا 20 ثانیه طول بکشد، مکالمه به طرز عجیبی قطع می شود».

روش شناسایی

به گزارش خبرنگار رصدخانه ایران، قطع اینترنت بیشتر شامل افرادی بود که در راهپیمایی های قبلی تأثیرگذار بودند. اما ملاک نهادهای امنیتی عدم برگزاری اولین تجمع اردیبهشت بود. از جمله افرادی که اینترنت همراهشان قطع شده است، عده ای هستند که در تجمع روز پنجشنبه در هیچ یک از شهرهای ایران شرکت نکردند، اما به دستور دستگاه های امنیتی اینترنت آنها قطع شد. یکی از فعالان صنفی که مایل نبودند گفت: روز تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش تهران و خیابان های اطراف که با دخالت نیروهای امنیتی تخطی شده بود، پیامکی برای حاضران ارسال شد. نامیده شدن. محدوده ارسال شد. «در میان کسانی که پیامک دریافت کردند، برخی بدون اطلاع قبلی قطع شدند. به گزارش خبرنگار آبزرور ایرانیان، یکی از پیامک های ارسالی در تجمع معلمان در وزارت آموزش و پرورش پیامک فتا پلیس بود. دو انجمن صنفی معلمان که اینترنتشان قطع شده بود تایید کردند که در جریان اعتراضاتشان چنین پیامکی برایشان ارسال شده است. یکی از فعالان صنفی گفت: زمانی که برای رفع مشکلش به تعمیرگاه کامپیوتر مراجعه کرده، به او گفته شده که مخابرات می تواند با استفاده از شماره سریال و شماره تلفن همراهش، اینترنت را قطع کند.

افزایش فشار بر فعالان صنفی

قطع گزینشی اینترنت همراه با تشکیل پرونده قضایی و احضار فعالان صنفی معلمان به نهادهای امنیتی و قضایی تنها بخشی از فشار بر آنان است. یکی از فعالان صنفی که نامش از جمله کسانی است که اینترنت موبایلش قطع شده است، گفت که نیروهای امنیتی تقریباً قبل از هر تجمع با او تماس می گرفتند و هشدار می دادند که تجمع را لغو خواهد کرد. وی در پاسخ به این درخواست گفت که من فقط یک مرد هستم و نمی توانم تجمع را لغو کنم اما این نکته مورد قبول نیروهای امنیتی قرار نگرفت. این فعال صنفی معلمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: شب قبل از راهپیمایی اول ماه مه، یک نهاد امنیتی با مدیر مدرسه ای که من در آن کار می کنم تماس گرفت و به او گفت که اگر در مدرسه ای شرکت کند، به کسی بگوید دستگیر می شود. تجمع روز پنجشنبه . . “این اتفاق افتاد.” وی گفت: به دلیل این تهدید در تجمع شرکت نکردم اما اینترنت همراهم قطع شد.

این فعال صنفی معلمان گفت: اینترنت فقط برای من نیست. اینترنت همراه مادرم که ساکن خوزستان است هم قطع شد. البته بعد از مراجعه به خدمات مشتری مشکلش حل شد اما اینترنت همراه من هنوز کار نمی کند.» قطع شدن اینترنت در یک شهر یا منطقه به دلیل انعکاس آن در اخبار هزینه های خاص خود را برای نهادهای امنیتی به همراه داشت، از این رو به نظر می رسد آنها علاوه بر کنترل و جلوگیری از اعتراضات، فعالان صنفی و افراد صاحب نفوذ از این روش استفاده می کنند. آنها را از رسانه ها و رسانه های اجتماعی قطع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید