از موزه عصر آهن تبریز چه می دانید؟


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1816973

موزه عصر آهن تبریز واقع در خیابان امام خمینی (ره) شاید یکی از مقاصد گردشگری تبریزی ها در ایام نوروز باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تبریز بیدار، موزه عصر آهن یکی از شگفت انگیزترین موزه های کشور است که مردگان 4000 ساله با زیور آلات خود در آن می خوابند.

اینجا مکانی نیمه تاریک در دل زمین است که مملو از اسکلت های بعضاً غنی است که با اشیای گرانبها مدفون شده اند. قدمت این آثار باعث شده تا این موزه ارزش جهانی داشته باشد. بیشتر آثار شناسایی شده در این منطقه مربوط به عصر آهن است.

محوطه باستانی مسجد کبود در شمال شرقی مسجد کبود تبریز قرار دارد. این محوطه طی کاوش های سال 1376 و شناسایی بقایای گورستان از هزاره اول قبل از میلاد. و پس از بازدید، گمانه‌زنی‌ها و کاوش‌ها به‌عنوان یک شی باستانی با آثار به‌ویژه عصر آهن با نمایه اسکلت‌های مدفون با سفال‌های خاکستری و ج در برخی موارد نخود و اشیاء فلزی قرمز و معروف.

مهم ترین آثاری که تاکنون در این منطقه شناسایی شده، مقبره هایی است که شامل 38 مقبره و متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است و بر اساس آیین میترائیسم ساخته شده اند.

در آیین میترائیسم اجسادی که قبل از ظهر دفن می شدند در شرق و اجسادی که بعد از ظهر دفن می شدند در سمت غرب بودند، اما صرف نظر از جهت دفن، جسد همیشه رو به شمال است. اکثر اجساد پیدا شده در سنین پایین مرده اند. بچه ها با اسباب بازی هایشان، زنان با جواهرات و مردان با سلاح به خاک سپرده می شوند. در کنار برخی از اجساد، سرامیک ها و مصنوعات غذایی یافت شده است که اعتقاد آنها به آیین میترائیسم را نیز تایید می کند.

مشکل قابل توجه در این گورستان، دفن ثانویه تعدادی از این اجساد است که نشان از اهمیت و قداست این قبرستان در طول قرن ها دارد، چرا که عشایری از ایل، اجساد خانواده های خود را که جان باخته اند در جای دیگری از این قبرستان حمل می کردند. و در این مکان مکانی با اهمیت و قداست ویژه دفن کردند.

شاید کمتر کسی در شهر تبریز این موزه را بداند. متأسفانه برخی سازه های بلند اطراف مسجد کبود مسیر دسترسی را در وضعیت نامناسبی قرار دادند.


دسترسی آسان تر به موزه

نزدیک ترین مسیر از مسجد کبود، داخل پاساژ و بازار آبی، از پله های پارکینگ پاساژ بالا می رود و از ورودی و خروجی ماشین خارج می شود، اولین مسیر در سمت راست موزه عصر آهن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید