از پنچری در تئاتر شهرزاد تا ناگفته های ایرانشهر


ساعت: 11:59
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921564

«تئاتر شهر، ایرانشهر و شهرزاد» که از تئاترهای مطرح پایتخت هستند، تاکنون نمایش های مختلفی را روی صحنه برده اند. از پنجره و پرده خانه گلاب آدینا تا نذر عباسی که در تئاتر شهر جان گرفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تئاتر برخلاف سایر عرصه های فرهنگ، هنری پویا، زنده و جاری بوده و حتی در بدترین شرایط نیز هنرمندان تئاتر نگذاشته اند درهای تئاتر بسته شود و نور این هنر خاموش شود. معمولاً سعی می‌کردند با هنرمندی نابسامانی‌های جامعه را به مخاطب و مخاطب ارائه دهند تا بیننده را حتی اندکی به اعتلای معنوی برسانند.

دوران کرونا با همه تلخی ها و سیاهی هایش فشار مضاعفی را بر گروه های نمایشی مستضعف وارد کرد. زیرا برخلاف برنامه ها و فیلم های تلویزیونی، قبل از اجرا باید تمرینات سنگین، شدید و تنفسی را پشت سر بگذارند تا برای اجرای نهایی آماده شوند و به همین دلیل بسیاری از این گروه ها این روزها تعطیلات اجباری کرده اند. پناه بردند و به نوعی تنها منبع درآمدشان به بن بست رسید. تحولات سیاسی و اجتماعی چند ماه اخیر نیز شوک جدیدی به این گروه ها وارد کرده است که هنوز برخی از آنها بهبود نیافته اند!

اما برخی از آنها تصمیم گرفتند که زبان سرخ هنر باشند و روی صحنه حاضر شوند و برای تماشاگران اعتراض، امید، عشق و هر آنچه در جامعه سخت است. «تئاتر شهر، ایرانشهر و شهرزاد» که از تئاترهای مطرح پایتخت هستند، نمایش های مختلفی را روی صحنه بردند که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می کنیم.


ac910bce bf93 4cd4 8a21 671a015cb136 خبر خاکستری


تئاتر شهر

نمایش نظر عباس به نویسندگی و کارگردانی محمد یزدی از 16 آذرماه در تالار سایه های مجموعه تئاتر شهر در حال پخش است. امیر قربانی، هومان حسینی و ابوالفضل شیری به همراه محمد یزدی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان این تئاتر آمده است: پسری به نام عباس که جوانی اش را در جاهلیت می گذراند و بدنش پر از خالکوبی و قمه است، روزی که نامش را بر پشتش خالکوبی می کند جانش از خالکوبی سنگین می شود. و از مسیری که شاید برایش ناخوشایند باشد پا می گذارد اما کاملاً عاشق است.»

محمد یزدی هنرمند جوان تئاتر علاوه بر نویسندگی، بازیگری و کارگردانی نمایش «نظرعباس» پیش از این تئاتر «ملکه سیاه» را که در سالن دو عمارت ارغوان به روی صحنه رفته بود، تهیه کرده بود.

نمایش «نظر عباس» برنده جوایز کارگردانی، فیلمنامه نویس، طراح صحنه، دو بازیگر نقش اول و بهترین پوستر جشنواره از جشنواره تئاتر استانی تهران شد. این اثر تا 25 دی ماه روی صحنه تئاتر شهر خواهد بود.


ed035d1c 0dc1 4e75 8896 d5b8aa7b1fa8 خبر خاکستری


بهرام به نقل از هفت پکیر

حامد شیخی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما این روزها نمایش «بهرام به روایت هفت پکیر» را بر اساس مجموعه شعر حکیم نظامی گنجوی در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می برد.

شیخی نویسندگی، کارگردانی و بازی در این نمایش را بر عهده دارد و بازیگرانی چون محمود مغی، امیرحسین انصاری، مهدی هنرسازان، رویا شیخی، ساغر بهنام، لاله ذوالفقاری، مریم بابایی به ایفای نقش می پردازند.

شیخی این نمایش را تا 7 دی روی صحنه خواهد داشت و پیش از آن نمایش هایی چون رضا شمراخون، دوشیزه، کاسه خون، لوترک، عمو قاتل، جهنم، برای لیلا، همبازی و مجلس آخر را کارگردانی کرده است.

در خلاصه این اجرا آمده است: «داستان داستان بهرام شاه ایران است. آغاز این داستان، داستان صنمر معمار است. این داستان داستان عشق بهرام به دختران هفت گنبد و هفت داستان این هفت چهره در مورد بهرام است..»


228b0a68 eb6b 4b4e 96d1 eb29b62695c8 خبر خاکستری


مجموعه ایرانشهر

امشب ساعت 20:00 در سالن استاد سارقیان مجموعه تئاتر ایرانشهر، نمایش «عبدالرضا» روی صحنه است.

«یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خرمشهر، فعالیت احزاب و سازمان های تجزیه طلب که عمدتاً متکی به حزب بعث عراق بودند به اوج خود رسید. در ادامه این فضای جنایت بار، دامنه جنگ عرب و عجم به خانواده «عبدالرضا» کشیده شده است. لیلا مادر خانواده با کلاشینکف جلوی خانواده اش می ایستداین خلاصه رسانه این نمایش است.

طراحی و کارگردانی این نمایش بر عهده هومن رحمان است. نمایشی با بازی افشین زارعی، سیروس کهوری نژاد، محمد اقبال رجبی، ارزو صراف رضایی، علی یارلو، احمد مطئوری، مسعود احمدی و بهرنگ رحمنون تا چهارم دی ماه روی صحنه خواهد بود.

هومن رحمان در کارنامه خود نمایش هایی مانند کله پوک ها، آنکه گه آری، آنکه گه نو را کارگردانی کرد.


82d7304f 7ac0 4c68 9411 43e8843d073a خبر خاکستری

هشت سال زنانگی

مزدک صالحی پامناری نمایشنامه «هشت سال ناگفته زنانه» را نوشته و سامیه آباده علاوه بر بازیگری، کارگردانی آن را بر عهده داشته و از 20 آذرماه در سالن استاد سمندیان مجتمع ایرانشهر روی صحنه رفت و اجرای این گروه تا آذر ادامه دارد. 28.

این نمایش داستان زنانی با گذشته شخصی پیچیده را روایت می کند که به یک کارخانه یخ در جنوب پناه می برند. هر کدام از این زنان می توانند ظریف یا بی گناه، ملایم یا ساکت و آرام باشند، هر کدام داستان خود را می گویند و گذشته دیگری را می شنوند، اما روزی از این وضعیت خلاص می شوند، هرچند امیدهای بیهوده ای دارند. این روایت، روایت زنانی است که از اسطوره به تاریخ آمده و سپس در تاریخ گم شده اند.

سامیه آباده مدرس کارگردان و بازیگر تئاتر در نمایش های خواستگاری به کارگردانی حسام کلانتری و رخشورشاه به کارگردانی علی یداللهی بازی کرد و پیش از این اجرا نمایش های راز عروسک و بانو قصاب را در کارنامه کاری خود کارگردانی کرده است.

سارا جمالی، فاطمه صفری، زهرا توکلی، باران رفیعی، معصومه اسدی، شمیم ​​نوری، فاطمه غفاری، حدیث ارمگان، آرام رفیعی، سوگل قیصر، هستیا درخشانی، آیسودا عابدی، مهدی زارعی، کجال ربیعی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. .


98d938ca 51da 420c 986a 9dadfed0c68c خبر خاکستری


پردیس تئاتر شهرزاد

گلاب آدینه بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون نمایش «پرده خانه» را به عنوان کارگردان در سالن شماره 2 پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می کند. این اثر توسط بهرام بیضایی نوشته شده و با هماهنگی و اجازه او قرار داده شده است. آدینا سال ها پیش در دو نمایش «مرگ یزدگرد» و «سلطان مار» نوشته بیدایی به ایفای نقش پرداخت.

آدینا پیش از این اجرا «بانوی محبوبم» را از آبان تا بهمن ماه سال گذشته در سالن تئاتر شهر روی صحنه برد.

نمایش «پرده خانه» از 24 آبان هر شب به مدت دو ساعت و 40 دقیقه اجرا می شود و تا 25 دی ماه ادامه دارد. پرده در خانه بازی درونی سلطانی قرار دارد که زنان بسیاری را از سرزمین های دیگر به عنوان غنائم یا هدایایی از فتوحات خود در حرمسرای خود جمع کرده است.. داستان حجاب خانه حکایت شجاعت و همدستی زنانی است که برای آزادی خود و برای رهایی دیگران از ظلم و اسارت مبارزه می کنند. اجرای پرداختخانه با تعداد زیادی از بازیگران و نوازندگان موسیقی زنده سنتی و طراحی صحنه مناسب در پردیس شهرزاد روی صحنه می رود..

نورا هاشمی، علیرضا ناشی، مانیا علیجانی، نادر فلاح، طاهر آهنی، لیلا آغاسی، الهه اصغری، امید اکبرزاده، مجید امیدی و آذین باقریان از جمله بازیگران این نمایش هستند.


6ca4da81 ab6b 4428 a4a9 bc6fabed6bdc خبر خاکستری


پنچر شدن

نمایش «پانچری» نوشته فردریک دورنماث با ترجمه حمید تساریگیان به دراماتورژی و کارگردانی احسان ناجی این شب ها در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می شود.

شهرام عبدلی، حمید میهن دوست، رامین پرخمی، پوریا عبدی، علی عطایی خور و سارا مدا در این نمایش به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «مردی در حالی که به دنبال مکانی برای رفع ایراد لاستیک ماشینش می گردد وارد دهکده ای می شود و داستانی مرموز و غیرقابل تصور شب او را به صبح تبدیل می کند..»


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید