از چاپ دستی عکس امام خمینی (ره) تا کشف اعلامیه هایی که منجر به شهادت یک رزمنده شد/ ناصر گرجی زاده، شهیدی که خونش مردم را از خواب بیدار کرد.


ساعت: 08:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806607

یکی از مبارزان انقلاب 57 در بندرعباس با ادعای اینکه برای پخش اعلامیه، عکس امام خمینی (ره) را به صورت دستی چاپ کرده ایم، از نشت اعلامیه همراه یک رزمنده که منجر به شهادت ایشان شد، گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی دانشمند از مبارزان انقلابی استان هرمزگان در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار هرمز به بیان خاطراتی از دوران مبارزه با رژیم پهلوی پرداخت.

بدون مقدمه به سراغ این رزمنده خوش شانس هرمزگانی رفتیم و با طرح اولین سوال به دنبال فصل جدیدی از خاطرات یکی از چهره های شناخته شده مبارز انقلاب در بندرعباس خواهیم بود.

* خودتان بگویید در آن زمان چند سال داشتید؟

با همکلاسی هایم از محیط دبیرستان به محیط معنوی روی آوردم، در مسجد یزدی های بندرعباس با جوانانی با اخلاق، مهربانی و فضای صمیمانه آشنا شدم. برای آشنایی با فعالیت انقلابی و جلسات فعالین در مسائل روز، هر بار مخفیانه در منزل یکی از این فعالین جمع می شدیم.


b516ae55 d695 4e5c 80c1 8b6d0ea21917 خبر خاکستری



به اتفاق دوستان انقلابی از جمله شهید گرجی زاده و مرحوم فرج زاده در کتابخانه اسلامی که بیش از یک کتابخانه بود جمع شدیم و به یک جلسه انقلابی تبدیل شد. کم کم با حاج آقا مظفری و شهید هاکانی ملاقات کردم و جلسه پرسش و پاسخ با حضور این اساتید در درمانگاه قدیم مهدیه بندرعباس برگزار شد که در ساعت مقرر و طبق دستور در آنجا حضور یافتیم.

* فعالیت انقلابی را چگونه مدیریت کردید؟

این مبارز انقلابی با اشاره به توزیع تراکت های حاوی پیام ها و سخنرانی های امام خمینی (ره) در دوران رژیم پهلوی گفت: چند تیم داشتیم که یکی از آنها با تعدادی از دوستان و یاران امام خمینی (ره) بود و چاپ می کردیم. اعلامیه ها و بعداً از طریق لینک در جاهای مختلف پخش کردیم، این پیام ها بیشتر اطلاعات، پیام ها، سخنرانی ها و روشنگری های امام راحل بود که از دو طریق به دست ما می رسید. تعدادی از این اعلامیه ها چاپ شده بود که به اندازه کافی بود که در محل مورد نظر توزیع و توسط افسران رابط به تمام نقاط تحویل داده شد. برخی از بروشورها به طور جداگانه از طریق تلفن گرفته می شدند، جزوه ای که باید چاپ می شد یا روی کاغذ چاپ می شد تا بتوان آنها را به اندازه کافی چاپ و تکثیر کرد.

مثلاً وقتی امام خمینی در پاریس بودند و نوول لوساتو مستقیماً اعلامیه را تلفنی می خواند و فردای آن روز چاپ می شد و در اسرع وقت آماده توزیع می شد، یادم می آید که گاهی اگر برای چاپ و تکثیر نبود، ما دوستان به بهانه کمبود کاغذ و تجهیزات، دست از کار و مسئولیت برنداشتند، اما سهمیه همه تعیین شد و با استفاده از کاغذهای قدیمی “کربن”، با دقت و حوصله در محیطی خلوت، تعداد نسخه های خطی مورد نیاز را نوشتند. این کار باید انجام می شد و با شرایطی که گفتم باید توزیع می شد، به عبارت دیگر همه متعهد بودند که کارشان را به خوبی انجام دهند. این دست نوشته ها به صورت شب نامه یا هر شکل دیگر در میان مردم توزیع می شد.

چرا هرمزگان تبعیدی شاهنشاهی بود؟

در گذشته تعدادی از دانشمندان، اندیشمندان و مبارزان به استان هرمزگان تبعید شده اند. تظاهراتی مثل شهر بندرلنگه، جزیره هرمز، میناب و… هر روز بیشتر و بیشتر می شود. که همین را می گوید.

شنیدیم مردم بندرعباس مخالف تاجگذاری رضاشاه بودند، درست است؟


51855b47 76f7 41e3 b699 eaa3cd25896b خبر خاکستری



شاید بیشتر مردم با این موضوع آشنایی نداشته باشند، اما می بینیم که ریشه های بیداری و مبارزه در هرمزگان با نگاهی به اسناد و اظهارات رزمندگان قدیمی تر، می توان گفت که دامنه مبارزات مردم بندرعباس، در همان زمان با مطالعه اسناد متوجه شدیم که افراد زیادی با برنامه تاجگذاری رضاشاه مخالف بوده و در این مراسم شرکت نکرده اند. در آن زمان رزمنده ای به نام سید عبدالحسین موسوی لاری اهل نجف اشرف در یکی از شهرستان های استان فارس قرار داشت که این دیار متوجه حضور فردی مبارز و پیشرو می شود لذا مردم هر دو استان از این بزرگوار آگاه هستند. سید به عنوان یک روحانی.و رهبری از مردم حمایت می کرد.

* نقش تأثیرگذار زنان مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی ایران را توضیح دهید

به برکت گشایش حجاب رضاخان در سال های گذشته، زنان در این عرصه حضور فعال داشته اند و این نیز نشان دهنده حضور پربار زنان در صحنه و نقش مهم آنان در پیروزی انقلاب اسلامی است. با اینکه آن زمان سنی نداشتم و از سایر دوستانم کوچکتر بودم، اما از سال 1350 با دوستان انقلابی بودم و خاطراتی از دورانی به یاد دارم که در محضر علما و بزرگانی بودیم که ما را راهنمایی می کردند و به ما یاد می دادند. ما مبارزه می کنیم، موضوعات مبارزاتی را به ما آموزش می دادند و ما پس از کسب آگاهی لازم و شناخت کامل مشکلات، آماده حضور در صحنه شدیم.

دیگر ذکر شده است.

* تقدیم یک شهید رزمنده

شهید ناصر گرجی زاده از شهدای انقلاب بندرعباس، جوانی انقلابی و مبارز بود که با وجود سن کم، اهل فعالیت و تلاش، شجاع و نترس در جنگ بود. این شهید والامقام اگرچه خودآگاه و با بصیرت بود، دیگران را نیز روشنگری می کرد و از ظلم و جنایات رژیم برای مردم می گفت و آنان را به مبارزه و راهپیمایی دعوت می کرد و بسیار فعال بود و اعلامیه پخش می کرد و اطلاع رسانی بسیار زیرک بود.


4d0120a6 11b1 456a a159 630dba87ade2 خبر خاکستری



این شهید بزرگوار با حضور در انفجار فساد و فحشا، از همراهان فعال و مسئولیت پذیر بود و سرانجام در سال 1357 برای ابلاغ پیام های امام خمینی (ره) در جوار ساختمان صدا و سیمای بندرعباس (سازمان صدا و سیما) رهسپار شد. ). ) .جاری) در همان مکان و مسیر به شهادت رسید. شهید گوری زاده از اولین شهدای انقلاب بود که شهادتش باعث بیدار شدن و حرکت بیشتر مردم شد. جوانی و جوانی پاکی را زندگی کرد تا یاد و راه خود را حفظ کند.

* شیرین ترین خاطره مبارزه را به اشتراک بگذارید

هر وقت خواستیم تعدادی پیام همراه با عکس امام خمینی منتشر کنیم، چند عکس هم داشتیم. عکس امام خمینی در آن زمان به سختی در دسترس بود. گاهی اوقات یک عکس با این شرایط خاص مشکل داشت. ما آنجا بودیم چون می خواستیم این پیام ها را همراه با این عکس ها پخش کنیم، اما عکس ها کم بود، فکر کردیم برای اضافه کردن این عکس ها چه کنیم؟! به ابتکار یکی از دوستان و با فرم بسیار محدود که در چاپ عکس مهارت دارد، کار چاپ عکس در شرایط سختی انجام شد و موفق شدیم عکس امام خمینی را چاپ کنیم، جای بسی خوشحالی برای همه بود. از ما چون تعداد عکسهای امام مشکلی نداشتیم ولی محدودیت داشتیم اما موفق شدیم به تعداد مورد نیاز پرینت بگیریم و جزوات را در نقاط حساس شهر بین مردم پخش کنیم تا به دست همه برسد و شیرینی بود. خاطره برای ما

* تلخ ترین خاطره را برایمان تعریف کن

در یک لحظه یکی از دوستان ما تعداد زیادی اعلامیه و نوارهای صوتی امام خمینی را برای انتقال به محل مورد نظر در پیراهن و لباس خود مخفی کرد که توسط ماموران ساواک شناسایی شد و با اعلامیه به وی ضربه زد و نوارها به زیر ایشان افتاد. پیراهن او روی زمین افتاد و خودش روی زمین افتاد.ماموران ساواک گزارش دادند که “خرابکار را دستگیر کردیم” و اعلامیه ها را خارج کردند که در نهایت منجر به شهادت این عزیز شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید