روستای ارژنه در حال ویران شدن است/ مسئولان باید از خواب غفلت بیدار شوند


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885180

روستای ارجنه از توابع شهرستان آرادان است که جمعیت آن با وجود فرصت ها و پتانسیل های فراوان به دلیل کمبود امکانات پراکنده شده و هر روز با محرومیت و مشکلات بیشتری مواجه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ روستای ارجنه از توابع دهستان کن آباد و در 66 کیلومتری شمال شرقی شهرستان آرادان، ارجنه بیش از 2 هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد و این روستا در 150 کیلومتری پایتخت کشور قرار دارد.

ارجنه روستایی فصلی است که از اواخر بهار تا اوایل پاییز گروهی از اهالی آن که در گذشته به آرادان مهاجرت کرده‌اند برای فعالیت‌های باغداری و دامداری به این روستا سفر می‌کنند.

روستایی خوش آب و هوا است اما متأسفانه بی توجهی مسئولان و مواجهه با فقر و محرومیت باعث از بین رفتن زیبایی روستا در میان مشکلات فراوان اهالی این دیار شده است.

این روستا علیرغم نزدیک بودن به پایتخت از مشکلات عدیده ای از جمله کمبود آب آشامیدنی سالم، نبود جاده دسترسی مناسب و نبود شبکه بهداشت و درمان و … رنج می برد. متاسفانه این حجم از مشکلات باعث شده این روستا که می تواند یک مرکز گردشگری و محلی برای ایجاد اشتغال باشد به روستایی سرد و آرام تبدیل شود.

علی محمد ارزنه یکی از اهالی روستا و از اهالی روستای ارزنه سابق در گفتگو با خبرنگار مرات گفت: روستای ارزنه تا قبل از سال 64 در حوزه استحفاظی استان تهران قرار داشت اما پس از سالها با تصمیمات اتخاذ شده این روستا در حوزه دفاعی شهرستان آرادان قرار گرفت.

بخشدار سابق روستای ارژناخ با اشاره به اینکه تا قبل از سال 1389 بر اساس آمار 22 خانوار با جمعیت 115 نفر در روستای ارژناخ زندگی می کردند، افزود: در سال 1389 با توجه به اینکه آمار در فصل زمستان گرفته شده است. آمار جمعیت و مسکن صفر اعلام شد. اما سوال اینجاست که چرا همچنان برای انتخابات صندوق این روستا در نظر گرفته می شود؟

وی با اشاره به اینکه آمار روستایی در شهرستان آرادان وجود ندارد، گفت: متاسفانه مسئولان فقط در زمان انتخابات به کمک مردم روستا می شتابند و هر روز بر مشکلات روستا افزوده می شود.

ارژنه درباره مشکلات این روستا گفت: متاسفانه مردم این روستا با کمبود آب، برق، گاز و حتی جاده خطرناک دست و پنجه نرم می کنند.

ارزنه با اشاره به اینکه چشمه ها مشکل کم آبی مردم روستا را برطرف می کند گفت: احداث منبع آب با هزینه های عمرانی مردم روستا و خط لوله 4 هزار متری به منبع 20 هزار لیتری آب. یکی از مهمترین اقداماتی است که روستاییان برای رفع مشکلات شما انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: ساخت و تکمیل مساجد و خانه های روستایی، بهسازی معابر توسط اهالی روستا از دیگر اقدامات خودجوش مردم است.

به گزارش ارزنه، جمعیت کم یکی از دلایل بی توجهی به این روستاست، اینجا دور باطلی است! از طرفی مسئولان می گویند که چون جمعیت روستا کم است، مثلاً خدمات برق در این روستا ارائه نمی شود. اما مشکل اینجاست که جمعیت روستا به دلیل عدم ارائه خدمات خوب کم است.

این ساکن روستای ارژنه اذعان داشت: ارژنه دارای زمین های کشاورزی مساعد است. همچنین یک حمام قدیمی در این روستا وجود دارد که می تواند یک جاذبه گردشگری باشد و درختان 900 ساله روستا نیز مورد علاقه گردشگران طبیعت قرار می گیرد. ترک این امکانات در 150 کیلومتری پایتخت ایران ایده خوبی نیست.

به گزارش ارژنه، اهالی این روستا همچنان به برق نیاز دارند در حالی که هفت سال پیش مجوز برق روستایی را از وزارت نیرو دریافت کردم، اما همچنان به بهانه کمبود اعتبار و راه قابل دسترس، مسئولان از برق رسانی به این روستا غفلت می کنند. .

این جانباز دوران دفاع مقدس و مردم روستای ارژنه با گلایه از بی توجهی برخی مسئولان به مشکلات این روستا خاطرنشان کرد: در دولت روحانی گفته می شد که تمام روستاهای بالای 10 خانوار برق رسانی شده است اما این روستا با وجود 20 خانوار همچنان از برق محروم هستند.

این عضو سابق روستای ارژنه در پایان بیان کرد: این روستا به شرط برخورداری از برق، قابلیت کاشت درخت گردو و بوته های گل رز و همچنین ایجاد استخر پرورش ماهی و ایجاد اشتغال را دارد.

البته مرآت پیش از این درباره وضعیت نامناسب روستای ارژنه صحبت کرده است اما مسئولان به انتقادات مطرح شده در خصوص بی توجهی به این روستا پاسخی نداده اند و به گفته اهالی این روستا، ارجنه در نقطه کوری قرار گرفته است. توجهی نمی شود و امیدواریم مشکلات روستا حل شود، رسیدن به گوش مسئولان و رفع مشکلات آنها مهم است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید