از خواب مردم و اتوبوس های خواب گرفته تا بی توجهی مسئولان مقامات ایرانی در کدام کشور زندگی می کنند؟

از خواب مردم و اتوبوس های خواب گرفته تا بی توجهی مسئولان  مقامات ایرانی در کدام کشور زندگی می کنند؟

روز جدید «مایه تاسف است که آقای چمران این موضوع را حاشیه ای معرفی کرده است. این گونه مسائل و مشکلات حاشیه ای نیست و متن جامعه است و در حوزه کسانی است که به این مسائل توجهی ندارند. برخی از افرادی که در برج عاج نشسته اند، متوجه درد مردم و مشکلات آنها نمی شوند، مانند خوابیدن در قبر و خوابیدن در اتوبوس به گونه ای که گویی در جامعه نیستند. «متاسفانه فاصله طبقاتی در جامعه ما بسیار زیاد شده و پدیده ای به وجود آمده که مسئولان مربوطه به آن توجهی ندارند.

بازار مسکن ایران در چند سال اخیر شاهد افزایش بی سابقه قیمت بوده است. هم در بخش فروش و هم در بخش رهن افزایش مشاهده می شود. امروزه بخش عمده ای از درآمد خانوار ایرانی صرف مسکن می شود. تبعات این افزایش و گرانی های غیرقابل کنترل بیشتر متوجه اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و تاب آوری قشر کم درآمد جامعه را کاهش داده است. در مناطق شهری این فشار بیشتر است و قیمت ها روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه، برخی افراد به کارهایی روی می آورند که قبلا هرگز انجام نداده اند. جدیدترین آنها اتوبوس خواب است.

به گزارش آفتاب نیوز؛ چندی پیش اطلاعاتی در رسانه ها منتشر شد که به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت اجاره بها، به کم خوابی روی آورده و شب را در اتوبوس های تندرو گذرانده اند. پدیده ای که به نظر می رسد در گذشته سابقه داشته اما اخیراً رو به رشد بوده است. محمود طرفا، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز این خبر را تایید کرد و وجود چنین پدیده هایی را تکذیب نکرد، اما آن طور که رسانه ها منتشر کردند، سخنی قاطعانه نگفت. البته در گزارشی که ایسنا منتشر کرده، تعداد اتوبوس های خواب در تهران کم نیست. با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن امید چندانی به حل این مشکل وجود ندارد.

از زمان انتشار این خبر، کارشناسان و مقامات مختلفی در این باره صحبت کرده اند. مهدی چمران سرپرست نمایش شهر تهران گفت: این موضوع حاشیه ای است، البته نباید اجازه چنین کاری را بدهند اما اگر فردی در اتوبوس خوابش ببرد، کاری نمی توان کرد. همچنین به نقل از ایسنا، سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در این باره گفت: بکنید، فکر کنید. علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز دریافت هزینه اتوبوس خواب را تکذیب کرد.

از نظرات مطرح شده در بالا چند نکته قابل استناد است. نخست اینکه رئیس شورای شهر تهران چنین پدیده های هولناک اجتماعی را در سطح یک موضوع حاشیه ای می داند و حل این موضوع برای او در اولویت نیست. علاوه بر این، به گفته علوی، به نظر می رسد شورای شهر برنامه خاصی برای بهبود وضعیت این افراد ندارد و تنها از سازمان های مردم نهاد و سازمان های مردم نهاد کمک گرفته است.

ساحل عاج که از درد مردم خبر ندارند

از خواب مردم و اتوبوس های خواب گرفته تا بی توجهی مسئولان مقامات ایرانی در کدام کشور زندگی می کنند؟

امانولا کارای موحدم، جامعه شناس در گفت و گو با آفتاب نیوز گفت: به نظر من جای تاسف است که آقای چمران این موضوع را حاشیه ای توصیف کرد. این گونه مسائل و مشکلات حاشیه ای نیست و متن جامعه است و در حوزه کسانی است که به این مسائل توجهی ندارند. برخی از افرادی که در برج عاج نشسته اند، متوجه درد مردم و مشکلات آنها نمی شوند، مانند خوابیدن در قبر و خوابیدن در اتوبوس به گونه ای که گویی در جامعه نیستند. «متاسفانه شکاف طبقاتی در جامعه ما بسیار زیاد شده و پدیده ای وجود دارد که مسئولان مربوطه به آن توجهی ندارند.

کارایی مکدم، مسئول این گونه مشکلات گفت: سازمان های مردم نهاد در این زمینه مسئولیتی ندارند و تنها می توانند به بهترین نحو به حل این مشکل کمک کنند، اما مسئولیت این گونه مشکلات بر عهده سازمان هایی مانند بهزیستی است. از نظر جامعه شناسی همه چیز در جامعه برای سعادت انسان است و دولت ها و سازمان های زیرمجموعه موظف به مدیریت این امر هستند. تنها اتکا به NGO ها اشتباه است. «متاسفانه با نگاه مسئولان شهری به چنین پدیده‌هایی، امیدی به بهبود وضعیت نیست.

اتوبوس های خواب و پدیده های مشابه، صرف نظر از شرایط، مشکلات حاشیه ای نیستند و حل آن ها از اولویت بالایی برخوردار است. حاشیه نشینی و غلبه بر چنین پدیده هایی صرفاً رفع مشکل و تشخیص جدید عدم امکان حل مشکلات شهری است. انتقال همه بار به دوش سازمان های مردم نهاد راه حلی نیست و مدیران شهری باید برای بهبود وضعیت و رفع این آسیب ها برنامه مدونی داشته باشند تا فضای انسانی تری در شهرها ایجاد شود. مشکل در شهرهای ایران کمتر و کمتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید