عضو سابق شورای شهر تهران: اتوبوس خواب در کنار کارت خواب است/ گلخانه ها باید توسعه یابد

عضو سابق شورای شهر تهران: اتوبوس خواب کنار کارت خواب است/ گلخانه ها باید توسعه یابد

روز جدید علی اعطا، سخنگوی پنجمین دوره شورای شهر تهران به جماران گفت: پدیده اتوبوس خوابی که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، اعم از واقعی یا غیر واقعی به گفته برخی مدیران شهری، پدیده کارتن خوابی و … است. “مستقیم با افراد آسیب پذیر با مسکن ضعیف مرتبط است.

چند روز پیش خبری مبنی بر خوابیدن اتوبوس در تهران منتشر شد. در یکی از گران ترین شهرهای جهان، افرادی هستند که برای یک شب استراحت در اتوبوس ها پنهان می شوند و گاهی شبی 25000 تن می پردازند.

در این زمینه واکنش های زیادی را در فضای مجازی و رسانه ها شاهد بوده ایم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی در واکنش به این خبر گفت: BREAT آنطور که در گزارش آمده خواب آلود نیست و در گذشته شاهد خوابیدن معتادان در اتوبوس در صندلی های خود بوده ایم. اما روز یکشنبه یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: «اینها معتاد نیستند، پول اجاره ندارند».

علی اعطا، سخنگوی پنجمین دوره شورای شهر تهران در این خصوص گفت: سیاست های اقتصادی کشور به گونه ای بوده است که با افزایش اختلاف طبقاتی، فقر مسکن به عنوان یک پدیده رو به رشد است.

علی اعطا در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به احکام اسلامی برای ایجاد رفاه و فقر در قانون اساسی گفت: در قانون اساسی ما در اصل دوم که اساس نظام جمهوری اسلامی، کرامت و ارزش انسانی را تبیین می کند. «اصل سوم قانون اساسی که مشخصاً در راستای تحقق اهداف اصل دوم از جمله کرامت و ارزش والای انسان است، برنامه اقتصادی صحیح و عادلانه و مطابق با احکام اسلامی در جهت ایجاد رفاه، کاهش است. فقر و رفع فقر محرومیت در حوزه های مختلف حکم مسکن است.
پدیده اتوبوس خواب در کنار جعبه خواب است

وی در خصوص پدیده اتوبوس های خواب گفت: پدیده اتوبوس های خواب که در روزهای اخیر مورد توجه برخی مدیران شهری قرار گرفته است، خواه درست باشد و یا نباشد، پدیده ای دور کارتن خواب و مانند آن است. که مستقیماً به پدربزرگ و مادربزرگ بد آسیب می رساند. ” مسکن اهمیت دارد.

گلخانه ها باید توسعه یابد

اعطا ادامه داد: پدیده خوابیدن اتوبوس ها پیامد مجموعه ای از دلایل است که اوج آن باید پدیده فقر مسکن باشد. بنابراین واضح است که برخورد با یک پدیده به عنوان پیامد ترکیبی از علل و عوامل را نمی توان منفی و منفی کرد. در کوتاه مدت، عوارض فقط طبق نظر پزشک قابل درمان است. یعنی باید در کوتاه مدت رویکرد خود را به معضل فقر مسکن تعدیل کنیم و در کوتاه مدت سعی کنیم عوارض آن را درمان کنیم. به عنوان مثال امکانات شهری مانند گلخانه ها باید توسعه و تقویت شود.

شهرداری ها یک بنگاه اقتصادی و گاهی کاتالیزور هستند

سخنگوی سابق شورای شهر تهران درباره سیاست‌های کشور برای مقابله با این پدیده گفت: و با وجود ساخت و ساز گسترده مسکن در کشور در سال‌های اخیر، طبق آمار شهرداری، ساخت و ساز مسکن برای پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه نیست، بلکه سرمایه خوب اتفاقا شهرداری ها به دلیل ساختار بودجه ای که دارند، گاهی به عنوان یک بنگاه اقتصادی و گاهی به عنوان کاتالیزور در این فرآیند نقش دارند.

رفع محرومیت از جمله مسکن بر عهده دولت است

وی با بیان اینکه تکلیف قانون اساسی دولت ایجاد رفاه و فقرزدایی است، افزود: اگر بخواهیم به قانون اساسی برگردیم، در اصل 31، مسکن متناسب با نیاز هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت باید زمینه را در اولویت قرار دهد. اعمال این اصل همچنین در قانون اساسی منبع تامین این وظیفه درآمدهای بیت المال در نظر گرفته شده است، اولاً تهیه سیاست مسکن باید مطابق اصل دوم و سوم قانون اساسی باشد که به کرامت انسانی و ارزش بالا و به صراحت به ایجاد ثروت، فقرزدایی و رفع محرومیت در حوزه هایی مانند مسکن اشاره شده است. ثانیاً از نظر اقتصادی، ابزارهای مالیاتی باید به گونه ای هدف گذاری شود که سرمایه عمومی سرمایه گذاری شده در این حوزه در چارچوب عدالت جریان یابد. تامین و توزیع مسکن و ثالثاً اصل 31 قانون اساسی. که این وظیفه را به دولت محول می کند به درستی اجرا نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید