آروین، عضو سابق شورای شهر: هر ایرانی می پرسد چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟ نگویید خبر بد دلیل بد خلقی مردم است

آروین، عضو سابق شورای شهر: هر ایرانی می پرسد چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟  نگویید خبر بد دلیل بد خلقی مردم است

روز جدید بهاره آروین یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران در برنامه چگونه به شبکه چهار گفت: این سوال ذهن هر ایرانی را درگیر کرده که چرا اینجا هستیم؟ چرا این روزهای سخت کم نمی شود؟ چرا رنج ما هیچ وقت تمام نمی شود؟ چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟

بهاره آروین یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران در برنامه شبکه چهار سیما گفت: روزهای سخت و سختی است.

این سوال ذهن هر ایرانی را به خود مشغول کرده که چرا اینجا هستیم؟

چرا این روزهای سخت کم نمی شود؟ چرا رنج ما هیچ وقت تمام نمی شود؟

چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟

بوروکراسی مردم را به این نتیجه می‌رساند که باید سیستم را نابود کنیم، زیرا اصلاح نمی‌شود!

آروین گفت: انقلاب اجتماعی به بزرگی انقلاب اسلامی رخ داده است و بوروکراسی و چالشی که برای دولت ایجاد می کند همچنان در بحران است.

کاری که بوروکراسی با مردم می کند این است که کم کم آنها را به این نتیجه می رساند که بی فایده است! این (سیستم) اساساً فاسد است، ما باید این کار را از ریشه انجام دهیم! قابل تعمیر نیست. غصب سیاسی رئیس دولت را پیدا می کند.

در اوایل دهه 40، هنوز 16، 17 سال قبل از انقلاب، یک خارجی به ایران آمد و بوی انقلابی بودن وضعیت این جامعه را در هوا حس کرد. مردم و جوانان طفره می روند، اعتراضات دانشجویی به حکومت است و جالب اینجاست که انقلاب شد و مشکل ما با بوروکراسی باقی ماند.

همه افراد تغییر یافته و تمیزتر که معتقد بودند برای کشورشان کار می کنند، اما چه شد که ما الان اینجا هستیم. چرا بوروکراسی یک بار دیگر ما را به گردابی کشاند که احتمالاً بهتر نخواهد شد. دولت اصلاحات می آید، اصولگرا می آید، باز هم مردم خدماتی را که دریافت می کنند با احترام بخرند.

بوروکراسی یک موجود بسیار هوشمند است، می تواند مشکلات را به دیگران منتقل کند، مثلاً ایدئولوژی. مثلا می گوید من ناکارآمد و فاسد هستم چون افراد واجد شرایط به دلیل ایدئولوژی رها شده اند. در حالی که قبل از انقلاب همین بحث نیروی انسانی و ایدئولوژی وجود داشت.

مشکلات بوروکراسی ما سیاسی نیست، بوروکراسی است، اما جهت سیاسی پیدا می کند. نگویید خبر بد عامل بدی مردم است

این استاد جامعه‌شناسی می‌گوید: «خبرهای بد فقط اوضاع را بدتر می‌کند، ریشه آن نیست. ما نباید علت و معلول را با هم اشتباه بگیریم. ما نباید بگوییم که خبر بد عامل بدی مردم است.»

امیر سیاح، پژوهشگر اقتصادی: ذهنیت مردم خیلی جاها اشتباه است. بسیاری از راه ها اشتباه هستند/ اخبار بد حال بد مردم را بدتر می کند

اینکه افرادی از کانادا، آلمان و آمریکا برای مراقبت های بهداشتی به ایران می آیند نه تنها به دلیل ارزان بودن، بلکه به دلیل کیفیت است.

در مورد عدالت شبکه بهداشت و درمان ما که به کف کشور می رسد و خدماتی که در آنجا ارائه می دهد تقریباً همان خدماتی است که در تهران ارائه می دهد که باید به آن افتخار کنیم.

من می دانم که سیستم یارانه مراقبت های بهداشتی وحشتناک است، می دانم که پر از بخور است.

خبر بد روی شما اساتید دانشگاه هم تاثیر می گذارد. اون 92 هزار میلیارد که گفتی اشتباهه. برو از کسانی که در مجلس تحقیق کردند بپرس.

سابقه فولاد این است که دولت سال ها قیمت فولاد را سرکوب کرد و 70 هزار میلیارد در آنجا هزینه شد.

اصلاً آدم خجالت می کشد شعارهایی که درباره رضاشاه در خیابان می گویند را تکرار کند. چرا با رفتن رضاشاه هیچکس ناراحت نشد؟ چون باعث خفگی وحشتناکی شده بود. مردم 20 سال نمی توانستند صحبت کنند.

بهاره آروین: نحوه توزیع یارانه ما چیز عجیبی است

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: نحوه توزیع یارانه ما چیز عجیبی است. دقیقا به خاطر بوروکراسی.

یک بوروکراسی فاسد رانت ها را توزیع می کند. گزارش فولاد را ببینید. 60-70 هزار میلیارد که به معنای فساد نیست، توزیع رانت است. گفتید اجاره بدهید، صنایع ما ارزان می شود. پیشرفت یا مثلاً در جاهای دیگر شاخص سلامت افزایش خواهد یافت.

بوروکراسی به محلی برای توزیع رانت تبدیل می شود. در نتیجه منابع ما از بین می رود، مردم ناراضی هستند و روی کاغذ می توان گفت که شاخص بالا رفته است، اما مردم به خصوص در حوزه پزشکی احساس می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید