از چه سنی و چه سابقه ای می توان برای بازنشستگی اقدام کرد؟

از چه سنی و چه سابقه ای می توان برای بازنشستگی اقدام کرد؟

طبق ماده 76 قانون تامین اجتماعی، سن بازنشستگی برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال است که در این صورت بیمه شده می تواند با حداقل 20 سال سابقه بیمه بازنشسته شود.

چنانچه مستمری استحقاقی افراد کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه در این بند باشد، به حداقل دستمزد افزایش می یابد.

آیا بازنشستگی در رده های مختلف متفاوت است؟
همچنین باید گفت که شرایط بازنشستگی برای تمامی بیمه شدگان اعم از اجباری، اختیاری و خوداشتغال یکسان است. محمدحسن زاده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در پاسخ به این سوال که آیا مستمری بیمه شدگان در رده های مختلف متفاوت است؟ او پاسخ داد که «طبقات مختلف فکر می کنند بازنشستگی آنها متفاوت است. تا زمانی که اینطور نباشد. به عنوان نانوایی، شیرینی پزی و هر شغل دیگری طبق قانون تامین اجتماعی، بازنشستگی برای آقایان با 50 سال و 30 سال سابقه و برای خانم ها با 45 سال و 30 سال خدمت امکان پذیر است و این قانون برای همه است.

و افزود: البته اگر کاری سخت و زیان آور است باید به کمیسیون های کارهای سخت و زیان آور در ادارات کار که در آن تشخیص داده می شود مراجعه کرد. مشمول قانون سخت و نامطلوب می تواند با 20 سال سابقه خدمت مستمر یا 25 سال خدمت متناوب بدون شرط سنی بازنشسته شود.

قاعده کلی بازنشستگی این است که بیمه شده می تواند از سازمان بیمه مستمری بگیرد و کارفرما نمی تواند مستمری کارمند خود را مطالبه کند. تنها در یک مورد کارفرما می تواند مستخدم خود را ملزم به بازنشستگی کند و آن این است که سن کارگر بیمه شده حداقل پنج سال از سن قانونی بازنشستگی گذشته باشد که برای زنان 60 سال است. یعنی کارفرما می تواند از سازمان بخواهد که کارمند خود را که به 60 سال تمام رسیده است بازنشسته کند.

شرایط بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی
بر اساس ماده ۷۶ قانون، مشمولان این قانون در صورت داشتن شرایط زیر حق استفاده از مستمری بابت سابقه و سن را خواهند داشت:

– حداقل سابقه پرداخت حق بیمه مقرر قبل از تاریخ درخواست بازنشستگی را داشته باشید.

– مرد 60 ساله و زن 55 ساله.

در زیر خلاصه ای از شرایط و انواع بازنشستگی زنان و مردان آمده است:

1- فرد تحت پوشش با 60 سال سن و 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه می تواند با حداقل حقوق پایه و بیشتر بازنشسته شود.

2- بیمه شده با 60 سال سن و کمتر از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه به تعداد سنوات پرداخت حق بیمه بازنشسته می شود.

3- مشمول 60 سال و 10 سال سابقه خدمت

* اگر فردی کمتر از 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند با خرید حق بیمه سابقه خود را تکمیل و با 10 روز حقوق بازنشسته شود.

4- بیمه شده با 50 سال سن و 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل بازنشسته می شود.

5- فرد تحت پوشش می تواند بدون شرط سنی با 35 سال سابقه بازنشسته شود.

* حداکثر سابقه قبولی و محاسبه در هنگام تعیین مستمری 35 سال می باشد.

شرایط و انواع بازنشستگی زنان
سن بازنشستگی برای زنان پنج سال کمتر از مردان است. این بدان معناست که زنان می توانند در سنین پایین تری بازنشسته شوند.

از چه سنی و چه سابقه ای می توان برای بازنشستگی اقدام کرد؟

در مورد مدت زمان بازنشستگی، عموماً شرایط برای زنان و مردان یکسان است، اما در برخی موارد شرایط آسان تری برای زنان از نظر مدت خدمت در نظر گرفته می شود.

نکته سوم مربوط به وجود شرایط سنی و سابقه خدمت همزمان برای بازنشستگی بانوان است. به عبارت دیگر، جدای از سه مورد (بازنشستگی کار سخت و زیان آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با 35 سال سابقه خدمت برای پرداخت حق بیمه)، قاعده اساسی در بازنشستگی، احراز هر دو شرط سن و خدمت برای دریافت است. بازنشستگی.

1- بیمه شده می تواند با 45 سال سن و 30 سال سابقه بازنشسته شود.

2- بیمه شده ای که به سن 55 سال تمام رسیده و حداقل 20 سال سابقه کار داشته باشد می تواند درخواست مستمری بدهد.

3- بیمه شده می تواند با گذراندن 42 سال سابقه کار و 20 سال سابقه بازنشسته شود.

*در رابطه با این گروه از بیمه شدگان، چنانچه مستمری مستمری کمتر از حداقل دستمزد سال مربوطه باشد، به حداقل دستمزد افزایش نمی یابد.

4- بیمه شده می تواند پس از 35 سال خدمت بدون شرط سنی بازنشسته شود.

5- در صورتی که مشمول دارای از کارافتادگی عادی باشد می تواند با 45 سال تمام نسبت به دریافت مستمری اقدام کند و حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

6- بازنشسته در صورتی که به سن 55 سال تمام رسیده باشد با حداقل 10 سال سابقه خدمت متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه می تواند بازنشسته شود.

* در این صورت بیمه شده می تواند با 10 سال سابقه خدمت و بیشتر تا 20 سال درخواست مستمری بدهد و مستمری وی معادل سنوات حق بیمه (بین 10 تا 20 روز کاری) خواهد بود. در این صورت ماده 111 قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی کمتر از حداقل مزد باشد مستمری به حداقل مزد افزایش نمی یابد.

* بانوانی که به سن 55 سالگی رسیده ولی کمتر از 10 سال سابقه خدمت دارند، می توانند با پرداخت بیمه سنوات جوان تا 10 سال خدمت و در این صورت در صورتی که حقوق کمتر از حداقل دستمزد مصوب شده باشد، با 10 روز حقوق بازنشسته شوند. شورای عالی کار تعدیل نخواهد شد.

شرایط بازنشستگی کار سخت و زیان آور
طبق قانون بیمه بازنشستگی کارهای سخت و زیان آور، افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال متناوب در مشاغل سخت و زیان آور شاغل بوده و در هر مورد حق بیمه مذکور را بدون نیاز به پرداخت به سازمان پرداخت کرده باشند. سن آنها می توانند برای بازنشستگی اقدام کنند.

همچنین، اگر کمیسیون های پزشکی تحت هنر. ماده 91 قانون تامین اجتماعی، قبل از اینکه بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به مدت خدمت مقرر (20 سال متوالی و 25 سال متناوب برای کارهای سخت و زیان آور) برسد، فرسودگی جسمی و روحی ناشی از کار در کار سخت و زیان آور است، بیمه شده می تواند مستمری دریافت کند. بر این اساس هر سال 1.5 سال سابقه پرداخت حق بیمه کارهای سخت و زیان آور محاسبه می شود.

برای صدور «حکم بازنشستگی» چه باید کرد؟
تا چند سال پیش روند درخواست مستمری و بررسی پرونده ها و سوابق بیمه ای متقاضیان مستمری عادی مستلزم مراجعات متعدد بیمه شده و بسیار زمان بر بود.

سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: ثبت درخواست صدور حکم قضایی و برقراری مستمری عادی مدت سابقه و سن بیمه شده برای بیمه شدگان بدون نیاز به مراجعه به شعب و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در es .tamin.ir و بیمه شدگان واجد شرایط دارای شرایط بازنشستگی می توانند درخواست صدور حکم و برقراری مستمری را در این سامانه ثبت و کلیه مراحل مربوطه را طی کنند. در غیبت.

واحدهای اجرایی سازمان بیمه‌های اجتماعی موظفند به درخواست‌های مستمری که قبل از پایان ساعت کاری در سامانه خدمات غیرحضوری ثبت می‌شود تا پایان همان روز و همچنین به درخواست‌هایی که بیمه‌شدگان در خارج از کشور ارسال می‌کنند رسیدگی کنند. ساعات کاری یا روزهای تعطیل در اولین روز کاری و با توجه به اینکه هنگام ثبت درخواست مستمری غیرحضوری توسط بیمه شده احراز هویت با ارسال کد (OTP) به تلفن همراه وی انجام می شود، نیازی به اخذ امضا یا امضا نمی باشد. اثر انگشت بیمه شده در درخواست بازنشستگی

مراحل اداری تایید سوابق و اخذ تاییدیه ها به صورت حضوری در این سامانه انجام می شود و بیمه شدگان می توانند از مراحل فرآیند مذکور در این سامانه مطلع شوند. پس از صدور دستور برقراری مستمری عادی و همزمان با تعیین شماره مستمری، نسخه ای از آن در منوی «صندوق شخصی من» در سامانه خدمات آفلاین قرار می گیرد و بیمه شده می تواند شماره شبای بانکی خود را از طریق وارد کند. منوی «اعلامیه» به شماره حساب بانکی ویژه مستمری بگیران». برای اعلام سپرده بازنشستگی.

دیدگاهتان را بنویسید