حذف شرط سنی مشاغل سخت و طاقت فرسا در برنامه هفتم + سن بازنشستگی

حذف شرط سنی مشاغل سخت و طاقت فرسا در برنامه هفتم + سن بازنشستگی

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال است.

پس از انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن بازنشستگی از مشاغل سخت و زیان آور برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال تعیین شد و این موضوع خشم قشر بزرگی از جامعه کارگری را برانگیخت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است در صورت تصویب این لایحه، مفهوم سفت و سخت و مضر آن در عمل از بین خواهد رفت.

وی در این خصوص گفت: تغییرات در برخی قوانین کار و بازنشستگی به جای اینکه در قالب قوانین مربوطه ایجاد شود، در برنامه هفتم دیده می شود. سردبیران این برنامه نیز برخی از مطالب را به صورت کلی بیان کرده اند و وارد جزئیات نشده اند. در نتیجه طبیعی است که انتشار متن برنامه باعث نگرانی برخی علاقمندان شود.

به گفته صادقی، مثلاً مشخص نیست در صورت تصویب این تغییرات چه زمانی اجرایی می شود؟ آیا تغییر سن بازنشستگی شامل کارگران جدید خواهد شد یا برای ما درس عبرت خواهد بود؟ یعنی فردی با 20 سال سابقه کار باید طبق قانون جدید بازنشسته شود؟

این فعال کارگری بیان کرد: در این مرحله به نظر می رسد بیان کلیات به معنای مشمول قانون جدید همه افراد باشد. البته باید دید در آیین نامه ای که بعد از آن تصویب می شود چه راهکاری وجود دارد.

عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی پس از بررسی متن پیشنهادی این لایحه از حذف شرط سنی مشاغل سنگین و زیان آور در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

وی گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی مشاغل سخت و زیان آور مجلس، سقف سنی متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه حذف کردیم و با 20 سال سابقه کار امکان بازنشستگی وجود دارد. “

گودرچی افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین 5 سال سابقه خدمت به عنوان ملاک بازنشستگی به نتیجه نرسید.

وی افزود: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه 7 حذف شود یا پیشنهادی جایگزین شود که منافع کارگران را تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید