از گیشا و آندرزگو دستور داد تا وقایع سال قبل را تکرار کنند

از گیشا و آندرزگو دستور داد تا وقایع سال قبل را تکرار کنند

دو سه روز است که ویدئوهای درگیری های خشونت آمیز در بابا پخش شده است

برترین: دو سه روزی است که ویدئوهای درگیری های خشونت آمیز مرتبط با حجاب در بابا در فضای مجازی پخش می شود و بسیاری از مردم را نگران کرده است، نگران این هستند که شاید این درگیری ها عامل اتفاقات سال گذشته باشد و دوباره… روزنامه همدلی در این باره مطلبی نوشت. به مناسبت، بخش هایی از آن را در اینجا آورده ایم:

پول بیا پس چی شد؟

«طی چند روز گذشته ویدئوهایی از خشونت علیه زنان و دختران در کشور منتشر شده است که تردیدها را در مورد بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها ایجاد کرده است. در این ویدئوها ماموران پلیس یا تذکرات حجاب با لحنی تند زنان را تهدید می کنند که اگر حجاب خود را رعایت نکنند با وانت می برند یا سارقان و تبهکاران برای کشتن آنها آزاد می شوند مهسا امینی در خیابان ها متوقف شد. ستاد امنیت اخلاقی پلبس پس از آزمایش روش های جدید ترویج حجاب، تهدید بی حجابی، حالا به نظر می رسد که مسئولان مشکل بی حجابی به قرائت اول برگشته و مامورانی را برای مقابله با بی حجابی در خیابان فرستاده اند. نکته جالب در مورد لایحه حیا و حجاب این است که این لایحه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود، به وضوح حجاب را به جیب شهروندان گره می زد و در آن مفهوم «پرداخت برای بی حجابی بودن» نهفته بود. حجاب»، اکنون که خشونت برای جامعه حجاب بازگشته است، بسیاری بر این باورند که بازگشت خشونت های کلامی و فیزیکی در سطح جامعه به بهانه حجاب ممکن است ناآرامی های پاییز و زمستان سال گذشته را تکرار کند.

از گیشا تا adrezgo; چه کسی پشت این ویدئوهاست؟

روزنامه توسعه ایرانیان به تشریح دو ویدئوی معروف این روزها، یکی در گیشا و دیگری در آندرزگو پرداخت و در ادامه از احتمال تکرار اتفاقات سال گذشته ابراز نگرانی کرد:

«اگرچه علت مرگ مهسا امینی و متعاقب آن اعتراضات پاییز گذشته، حجاب بود و سپس حتی مدافعان حجاب با صراحت و در عالم افکار با خونسردی از برخورد نرم و فرهنگی با این پدیده صحبت کردند. اما اکنون به نظر می رسد همه این شعارها به فراموشی سپرده شده و پس از ناامید شدن از تاثیر دوربین ها و جریمه ها در کاهش این پدیده، دوباره در صدد تئوریزه خشونت برای اجرای قانون هستند. همانطور که گفته شد، در ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی، مردی با دوربین از دختران عکس می گیرد و با صدایی تغییر یافته تهدید می کند و می گوید: «اگر به حجاب خود احترام نگذارید، دست متجاوزان و دزدان را به دست می سپارم. اکانتت را بدزدند.” دستت را در کف دست بگذار که این فیلم اکران شد اما حتی معلوم نیست چه کسی آن را فیلمبرداری کرده است؟ چرا صدای آنها تغییر کرده است؟ آیا با یک عمل غیرقانونی به این شکل مناسب است که قانون را اعمال کنیم. یکی می گوید اگر حجاب را رعایت نکنی ما و دزدها را آزاد می کنیم؟

آیا خودی ها می خواهند بر آتش اعتراضات دامن بزنند؟

بخشی از یادداشت محمد زعیم زاده در روزنامه فرهیختگان:

«برگردیم به تابستان 1401، سال گذشته شاید همین روز، ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد، زنی که به وانت گشت ارشاد التماس می‌کند به دلیل مریض بودن فرزندش را نبرد. چند روز بعد تلویزیون داستان سپیده رشنو و بعد داستان های شهریور را پخش کرد، نمی خواهم پیش بینی کنم، تحلیل امنیتی هم ندارم، اما چرا حافظه تاریخی. آنها می گویند برای شروع آتش سه پارامتر لازم است، مواد قابل احتراق، هوا و البته جرقه! بیایید وقایع سال 1401 را به یک ترتیب مرور کنیم، انباشت نارضایتی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، هویت به عنوان مواد قابل اشتعال، طراحی پیچیده مانند شعله افکن و جرقه ای که همه چیز را شعله ور کرد، در مورد دو مولفه اول فعلا حرفی ندارم. ، اما این آخری در دست ماست. وقتی مرغ یک پا دارد، این انفعال است که نمی‌خواهیم نتایج اقداماتمان بررسی شود و بدون مدرک محکم سیاست‌گذاری می‌کنیم. بیایید روز به روز بر حجم شک و تردیدها بیافزاییم تا حتی عده ای شک کنند که واقعاً در بطن تصمیم گیری در حوزه اجتماعی رسوخ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید