اساسنامه فدراسیون والیبال ایران/ مصوب FIVB


ساعت: 17:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918499

فدراسیون جهانی والیبال با ارسال اساسنامه مصوب فدراسیون والیبال به جمهوری اسلامی ایران، خواستار اجرای مفاد آن شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، فدراسیون جهانی والیبال در یکی از بخش های کنگره جهانی امسال که مهرماه در هلند برگزار شد، موضوع تعلیق سه فدراسیون هند یعنی مالدیو را مورد بررسی قرار داد. و فیلیپین و پس از رفع مشکلات این سه فدراسیون، تعلیقات آنها لغو شد و در این جلسه موافقت و تاکید شد که فدراسیون جهانی در امور فدراسیون های ملی قدم بگذارد تا ورزش در کشورها یکنواخت باشد. هرگز تحت تأثیر مسائل حاکمیتی قرار نگرفته است.

در همین راستا، فدراسیون جهانی والیبال اساسنامه فدراسیون های عضو را بررسی کرد و در تاریخ 13 آذرماه با ارسال نامه ای به فدراسیون والیبال ایران موارد زیر را به عنوان اشکالات اساسنامه عنوان کرد و خواستار اصلاح در اسرع وقت شد:

متن نامه فدراسیون جهانی والیبال در خصوص اساسنامه فدراسیون والیبال ایران به شرح زیر است:

لطفا توجه داشته باشید که اساسنامه ارائه شده ما با اساسنامه و مقررات فدراسیون جهانی مطابقت ندارد.

ماده 2.2.3 اساسنامه فدراسیون جهانی تاکید می کند:

فدراسیون های ملی باید به قانون اساسی، مقررات، قوانین و تصمیمات رسمی فدراسیون جهانی احترام بگذارند و اجرا کنند. اساسنامه فدراسیون ملی باید منعکس کننده مقررات اساسنامه و قوانین فدراسیون جهانی باشد و جزء اساسی (تقسیم ناپذیر) اساسنامه آنها تلقی شود. در صورت تضاد یا ناسازگاری، اساسنامه فدراسیون جهانی حاکم خواهد بود.

ماده 1.3.3 قوانین عمومی فدراسیون جهانی بر درج متن زیر در اساسنامه فدراسیون ملی تأکید دارد که باید در آن گنجانده شود:

هر فدراسیون باید مقررات زیر را در اساسنامه خود لحاظ کند:

الف) فدراسیون به‌عنوان تنها نهاد ذی‌صلاح برای اداره والیبال در سطح کشور، قانوناً تأسیس و از سوی مراجع رسمی ورزشی کشور به رسمیت شناخته شده است.

ب) فدراسیون به موجب اختیارات قانونی خود اعلام می کند که اساسنامه، مقررات، قوانین و تصمیمات فدراسیون جهانی جزئی از اساسنامه آن تلقی می شود و توسط فدراسیون، کلیه اعضا و اشخاص ثالث درگیر در والیبال به شدت رعایت می شود. مگر در مواردی که فدراسیون جهانی اجازه دهد.

عدم درج مواد مذکور در اساسنامه فدراسیون مانع از الزام آور بودن آن نیست. هرگونه اختلافی که ناشی از عدم رعایت مفاد ذکر شده در بالا باشد، ممکن است منجر به تحریم فدراسیون شود.

در پایان تاکید می کنیم که در ماده 1.5.1 مقررات عمومی فدراسیون جهانی آمده است:

فدراسیون ملی عضو فدراسیون جهانی موظف است در چارچوب فعالیت‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات خود در رابطه با ورزش والیبال، قوانین، تصمیمات و شیوه‌های ورزشی خاص جهان را در همه حال و بدون هیچ محدودیتی رعایت و اعمال کند. . سازه های ورزشی که توسط کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته شده اند، به ویژه آنهایی که توسط قانون اساسی، مقررات، قوانین و تصمیمات فدراسیون جهانی تعریف شده اند. فدراسیونی که برخلاف قوانین فدراسیون جهانی عمل کند تمام حقوق خود را از دست داده و تعلیق خواهد شد.

فدراسیون جهانی بر اصل استقلال ورزش تاکید دارد، یعنی ورزش باید بتواند آزادانه در یک قلمرو خاص فعالیت کند و هیچ گونه دخالت دولت در فعالیت های یک فدراسیون ملی بر اساس منشور المپیک و قوانین و مقررات وجود نداشته باشد. مقررات فدراسیون جهانی

تحت این اصول، ما نظرات/نگرانی های خاصی در رابطه با مفاد زیر داریم:

ماده 1- با اشاره به «موسسات دولتی و غیردولتی دارای شخصیت حقوقی مستقل». از آنجایی که فدراسیون والیبال ایران دارای شخصیت حقوقی مستقل است، نمی توان آن را نهادی «عمومی» دانست. به عنوان مثال، فدراسیون جهانی یک سازمان خصوصی بر اساس قوانین سوئیس است که برای خدمات عمومی کار می کند. در نتیجه یک سازمان عمومی محسوب نمی شود. ما می خواهیم کلمه “عمومی” از این مقاله حذف شود.

ماده 13 تبصره 1- گفته شد که رئیس مجمع عمومی می تواند رئیس فدراسیون را تعیین کند. اما مشخص نیست که رئیس مجمع عمومی کیست. لطفا توضیح دهید این شخص کیست؟ این جمله به کسی که تعریف نشده قدرت زیادی می دهد. بر اساس اساسنامه فدراسیون جهانی، رئیس فدراسیون جهانی رئیس کنگره است و در صورت عدم همکاری، نایب رئیس به طور خودکار جایگزین رئیس فدراسیون جهانی می شود.

ماده 14 تبصره 3 – طبق ماده اجباری فوق که در قانون اساسی شما گنجانده شده است، اساسنامه شما نمی تواند با قوانین و مقررات فدراسیون جهانی مغایرت داشته باشد. لذا این عبارت در تبصره 3 مبنی بر اینکه «مصوبات مجمع نباید مغایر با قوانین و مقررات کشور باشد و با توجه به ملاحظات بین‌المللی تعیین می‌شود» تجدید نظر شود و نشان دهد که نمی‌تواند با قوانین و مقررات منطبق باشد. مقررات فدراسیون جهانی» و تصمیمات اتخاذ شده توسط فدراسیون جهانی و همچنین قوانین، تصمیمات و شیوه های ورزشی که توسط ارگان های ورزشی جهانی ایجاد شده است.

ماده 17- در صورت ابهام رئیس مجمع نمیتوانیم با این ماده موافقت کنیم. لطفا این نکته را روشن کنید.

ماده 22- توجه داشته باشید که حداکثر سن برای مقامات فدراسیون جهانی و کنفدراسیون 72 سال است. در نتیجه، ممکن است سناریویی داشته باشید که در آن رئیس فدراسیون ملی همچنان می تواند در سطح فدراسیون جهانی خدمت کند، اما نمی تواند به عنوان رئیس فدراسیون ملی خدمت کند. تشخیص سن بازنشستگی برای کارمندان (که در سوئیس 65 سال است) از محدودیت سنی برای مقامات مهم است.

من صمیمانه از شما می خواهم که اساسنامه خود را بر اساس محتوای ذکر شده در این ایمیل ویرایش کنید. پس از انجام این کار، مجدداً آن را بررسی خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که اساسنامه به روز شده با اساسنامه و مقررات فدراسیون جهانی مطابقت دارد.

اگر سوال دیگری دارید، لطفا با من تماس بگیرید.

با احترام،

رئیس شورای حقوقی و عمومی فدراسیون جهانی

به این ترتیب فدراسیون جهانی والیبال پس از رفع مشکلات فوق، اساسنامه فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران را که به تایید کمیته حقوقی فدراسیون جهانی فوتبال (FIVB) رسیده بود، رسماً ارسال و درخواست اجرای کلیه اصول اساسنامه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید