اسامی بدهکاران عمده دولت منتشر شد


ساعت: 12:47
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823413

وزیر اقتصاد گفت: یکی از مدیران عامل بانک ها به من اعلام کرده اسامی بدهکاران عمده دولت را نیز اعلام می کنند. من به او گفتم این کار را بکند زیرا دولت باید نسبت به تعهدات خود در قبال بانک ها نیز احساس مسئولیت کند. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان هندوزی در جلسه شورای گفتگوی دولت و خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست ما در وزارت اقتصاد این است که به ما کمک کند تا موضوع پیش بینی پذیری در اقتصاد کشور محقق شود. اعتراف می کنم که در برخی موارد این قابلیت پیش بینی نقض شده و خدشه دار شده است، اما همچنان بر اولویت این ایده پافشاری می کنیم و در ستاد اقتصادی دولت به طور جدی موضوع را رصد می کنیم.

وی در ادامه به موضوع عوارض صادراتی اشاره کرد و افزود: در بحث عوارض صادراتی این مشکل اخیر روسیه وجود داشت یا همانطور که می دانید در زمینه قاچاق صادراتی میلگرد و سایر اقلام کشور مشکل داشت و می دانید که همه دنیا اقدامات فرابخشی را انجام داده اند، از خود روسیه که در جنگ و تحریم است گرفته تا کشورهای همسایه دیگر مانند عراق که در ماه گذشته تعرفه های متعددی صادر کرد و حتی ترکیه.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه اقدامات دولت برای رفع موانع صادراتی گامی رو به جلو است، گفت: مایلم اذعان داشته باشید که در دولت فعلی به جای ممنوعیت صادرات، مانند دولت های گذشته، بازارهای شما را بی اعتبار کردیم. بازارها برای جلب اعتماد و اطمینان، قاطعانه بودیم و گفتیم ممنوعیت صادرات به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه همین کار را می توان با اعمال تعرفه انجام داد، افزود: ما حق نداریم در این زمینه ممنوعیت کلی اعمال کنیم و به بازارهای صادراتی آسیب بزنیم.

وی در ادامه سخنان خود به تصمیم افزایش حقوق ها اشاره کرد و گفت: در بحث حقوق در وزارت اقتصاد معتقد بودیم که می توانیم راه حلی را ببینیم که با شرایط کلان اقتصادی سازگارتر باشد.

خاندوزی سپس به حذف تدریجی و گام به گام ارز 4200 تومانی پرداخت و در این خصوص گفت: موضوع ارز 4200 تومانی که این روزها مطرح شد، ماه هاست که مطرح بوده و زمان زیادی می برد. در سال 1401 قطعا دولت قدم به قدم به این سمت خواهد رفت و ارز 4200 تومانی بلافاصله حذف نمی شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در سال 1401 قطعا تغییری در وضعیت ارزی 4200 تومانی کشور ایجاد می شود، ادامه داد: از چه دسته ها و محصولاتی؟ اقدامات جانبی انجام خواهد شد که به یکباره کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار ندهد هنوز بحث جدی است.

وزیر اقتصاد در ادامه به نرخ ارز گمرکی و قیمت برخی مواد اولیه و انرژی اشاره کرد و افزود: اقتصاد دولت برای متعادل کردن فشار عمومی اقتصادی به گونه‌ای که اقتصاد کشور دچار شوک قیمتی ناگهانی نشود ستاد اقدام خواهد کرد. این فیلد چگونه باید باشد، از کی باید شروع شود و به چه ترتیبی باید جبران شود و بعد چند ماه مرحله دوم انجام شود و …

وزیر اقتصاد درباره موضوع قیمت گذاری گفت: منظم بودن سرعت رشد قیمت های متعارف به معنای وجود منطق اقتصادی است و افزایش قیمت ها که مبتنی بر منطق اقتصادی است قابل انکار نیست. به عنوان مثال نمی توانیم قیمت مواد اولیه را افزایش دهیم، اما انتظار داشتیم قیمت تمام شده ثابت بماند و به عبارتی شاهد سرکوب قیمت باشیم.

هندوزی افزود: این تغییر باید در سقف مشخصی انجام شود، به عنوان مثال زمانی که قیمت ها افزایش می یابد، زمانی که ارز فلان کالا چند برابر می شود، قیمت نهایی این کالا نباید چند برابر شود یا اگر نرخ ارز محاسبه شده توسط گمرک باشد. ETS «طرف دیگر دولت نیز اصرار دارد که تعرفه ها باید کاهش یابد تا قیمت مواد اولیه و ماشین آلات خیلی تکان دهنده نباشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نتیجه افزایش نرخ ارز مبنای ورودی و کاهش تعرفه ها و حتی کاهش ورودی های مصوب مجلس است که نمی تواند کمتر از 4 درصد باشد (یعنی دولت مصر اگر سال زیر هنجار قانونی است، این بر قیمت ها تأثیر می گذارد.


قیمت ها با رفتار پلیس کنترل نمی شود

هندوزی با تاکید بر اینکه رفتار پلیس در حوزه اقتصادی در بلندمدت تاثیرات مطلوبی نخواهد داشت، گفت: معتقدیم رفتار پلیس در بلندمدت نمی تواند قیمت کالاها و محصولات را در بازار و بازار کنترل کند. بهترین راه این است که بتوانیم پیش بینی کنیم. «قابلیت پذیری و اعتماد در بازار فرصت های زیادی برای عرضه ایجاد می کند.

با تاکید بر اینکه وقتی اعتماد لازم در بازارها ایجاد شد دیگر نیازی به برداشت 4 قوطی روغن ضروری و نگهداری آن در منزل نیست، افزود: وفور محصولات و کالاها در بازارها قطعا این اعتماد را ایجاد می کند. “

هندوزی با اشاره به تلاش در زمینه انتشار و انتشار اوراق سلف نفتی گفت: دولت در این زمینه بسیار جدی است و با همکاری وزارت نفت در تلاش هستیم تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.


انتشار اسامی بدهکارانی که در حال پرداخت بدهی خود هستند تخلف است

هندوزی در خصوص انتشار فهرست بدهکاران بانکی افزود: توافق ما در وزارت اقتصاد با بانک های دولتی این است که بدهی های مشکوک الوصول قطعی منتشر شود، یعنی. بدهی هایی که 18 ماه پس از پرداخت آخرین قسط آنها گذشته است و اگر بدهی هایی وجود داشته باشد که در حال پرداخت بدهی های خود هستیم و در غیر این صورت نقض توافق صورت گرفته با بانک ها در این زمینه است. اما باید توجه داشت که اصل این اقدام، به ویژه در اقتصادی که تفاوت نرخ سود و تورم آنقدر جذاب است که در اصل، نکول، انتخاب های صرفاً اقتصادی و عقلانی را انجام می دهد، اقدامی منطقی و قابل دفاع است.

هندوزی با اشاره به اینکه در صورت عدم استفاده از این ابزارها و ایجاد نشدن اعتبار بد برای حساب های بد حداقل به دلیل هزینه های اعتبار بخش قابل توجهی از منابع بانک ها به صورت معوقات رسمی خواهد بود، افزود: در بسیاری از موارد در مواردی گفته می شود که این آمارها شماره گذاری شده و منجر به انتقال اطلاعات نادرست به دولت و سیاستمداران، تحلیلگران و محققان می شود و با اجرای این سیاست می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که در کجای دنیا چنین اشتباه محاسباتی بلندمدتی پیدا می شود، پاسخ داد: در کدام کشور دنیا می توان اشتباه محاسباتی درازمدت داشت و بعد گفت چون کار تولیدی انجام می دهم یا به دلیل صادرات. من سخت کار می کنم تا صادق باشم. ما چنین شرایطی نداریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حوزه رتبه بندی و اعتبارسنجی فعالان اقتصادی با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی داریم، گفت: دوستان ما در دولت و مجلس شاهد هستند؛ در حالی که در این راستا شاهد این موضوع هستیم. در رابطه با ماده 20 تاکنون چندین گزینه مطرح شده است و به عنوان مثال به بدهکاران بزرگ گفته شده است که تا پایان شهریور ماه سال جاری این درصد از معوقات خود را بازپرداخت کنند و ما برای پرداخت موجودی با شما همکاری خواهیم کرد. ولی هیچ اتفاقی نیفتاده!!

هندوزی افزود: پس از من به عنوان یک سیاست گذار اقتصادی انتظار نداشته باشید که نسبت به کسانی که می گویند ما جزو فعالان شناخته شده و سرشناس اقتصاد کشور هستیم، اما توان پرداخت معوقات خود را نداریم، بی تفاوت عمل کنم. در قالب مشارکت یا مشارکت».

وزیر اقتصاد یادآور شد: فراموش نکنیم که باید حداقل 18 ماه از پرداخت نشدن آخرین قسط گذشته باشد تا افراد در لیست بدهکاران کلان قرار بگیرند.
وی گفت: این افراد نباید انتظار داشته باشند که ما چشمانمان را روی این موضوع ببندیم. یکی از مدیران عامل بانک ها با من تماس گرفت و گفت اسامی بدهکاران کلان دولت را اعلام می کنیم و من به او گفتم فراموش نکنید که دولت نیز باید نسبت به تعهدات خود در قبال بانک ها و طرف مقابل احساس مسئولیت کند. .

وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر در هنگام انتشار لیست بدهکاران کلان خطایی در جزئیات وجود دارد، حتما به من بدهید و از همکارانم در بانک می خواهم آن ها را اصلاح کنند. به همین دلیل در گام اول عمداً گفتیم که اصلاً اعداد را در حوزه ارزی قرار ندهید، زیرا همه اعداد بحث برانگیز هستند. حسابرسان یک عدد; دولت یک عدد می گوید و بانک مرکزی یک عدد، چون حساب و کتاب و محاسبه نرخ ارز با هم فرق می کند.

هندوزی افزود: با انتشار این فهرست باید کاری کنیم که انگیزه و انرژی منفی ناشی از عدم تقارن شاخص های کلان اقتصادی را با ایجاد انگیزه مثبت برای محاسبات خوب جبران کنیم.


روند کاهش بار مالیاتی تولیدکنندگان ادامه خواهد داشت

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به کاهش پنج درصدی بار مالیاتی تولیدکنندگان در بودجه امسال گفت: به عنوان وزیر اقتصاد به شما قول می دهم از این به بعد این روند را ادامه خواهیم داد. برای کاهش بار مالیاتی تولیدکنندگان در سال 1402. «حتی منجر به کاهش درآمد دولت شود.

وی ادامه داد: در بحث هایی که در دولت درباره این موضوع داشتیم، همچنین تاکید کردیم که باید بگذاریم اقتصاد و تولید رونق بگیرد و بعد بتوانیم مالیات بگیریم، زیرا اگر بخواهیم ابتدا به فکر درآمدزایی برای دولت باشیم، معمولا درآمد بلندمدت ما.» هندوزی گفت. ما ضرر خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه عقل سلیم ما را مجبور می کند بلندمدت فکر کنیم، گفت: به دوستان سازمان مالیاتی برای امسال هم گفتم که عمدتاً روی گره های قبلی و معوقات باقی مانده از سال های گذشته تمرکز کنند.

انتهای پیام/
منبع: اتاق بازرگانی ایران

دیدگاهتان را بنویسید