استاندارد اجباری خدمات پس از فروش لوازم خانگی از سال آینده معرفی می شود

ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922560

معاون توسعه و ارتقای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تدوین استانداردهای خدمات پس از فروش لوازم خانگی در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می شود این استانداردهای اجباری از سال آینده معرفی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصوبات یکصد و شانزدهمین جلسه شورای عالی استاندارد که در تاریخ 14 آذر 1300 با حضور آیت الله سیدابراهیم رئیسی و سایر اعضای این شورا تشکیل شد، از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران به اطلاع شورای عالی استاندارد رسید. نهادهای عضو شورای عالی استاندارد و این سازمان مجری.


بر اساس این مصوبه استاندارد ملی کاهش آلاینده های منابع سیار و خدمات پس از فروش لوازم خانگی اجباری شد.


معاون توسعه و ارتقای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه اظهار داشت: اولین بار استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی در سال 1391 تدوین شد، هرچند اجباری نبود.


«پرویز درویش» اظهار کرد: در آن زمان تعداد محدودی از تولیدکنندگان مطرح در زمینه پک های حرارتی مجوز استاندارد تشویقی و داوطلبانه دریافت کردند که به نام «خدمات پس از فروش برق و گاز» نام گرفت.


وی خاطرنشان کرد: شرایط خاص اقتصادی امروز، افزایش قیمت لوازم خانگی و به ویژه هزینه هایی که خانوارها در این زمینه متحمل می شوند، سازمان ملی استاندارد ایران را ملزم به معرفی استاندارد خدمات پس از فروش و ایجاد آن کرده است. اجباری است و واحدها نیز ملزم به رعایت این استاندارد هستند.


درویش تاکید کرد: این امر مستلزم ورود شورای عالی استاندارد به ریاست رئیس جمهور و سایر مسئولان بود که در نهایت به اتفاق آرا تصویب شد.


وی ادامه داد: همچنین مستلزم آن است که یک بازنگری اساسی در استانداردهای پس از فروش داشته باشیم که از سه ماه پیش آغاز شده و پیش بینی می شود از اوایل سال آینده اجرایی شود.


معاون توسعه و ارتقای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با تشریح برخی از ابعاد این استاندارد گفت: بر این اساس تمامی تولیدکنندگان لوازم خانگی بدون استثنا باید سامانه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را ایجاد و اجرا کنند.


وی افزود: شبکه تامین قطعات نیز باید ساخته شود تا بتوان قطعات استاندارد را در این شبکه گنجاند.


درویش همچنین به موضوع زمان دریافت خدمات اشاره کرد و گفت: در این زمینه تاکید بر توجه به درخواست مشتری از لحظه نیاز کاربر به خدمات است و حتی در موارد خاص پیش بینی می شود که در صورت نیاز به زمان بیشتری برای لوازم خانگی تعمیر باید به عنوان یک امانت برای دستیابی به رضایت مشتری در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.


وی یادآور شد: بررسی های ما نشان می دهد بیشترین شکایات از تولیدات داخلی مربوط به خدمات پس از فروش آنها بوده و در برخی موارد نیز به دلیل ارائه خدمات ضعیف، استاندارد این کالاها زیر پا گذاشته شده است.


این مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد افزود: گارانتی (تعویض قطعات و ارائه خدمات رایگان) و گارانتی (به معنای گارانتی و سرویس) از دیگر مواردی است که در این استاندارد برجسته شده است و البته مدت زمان آن بستگی به نوع لوازم خانگی آنها متفاوت خواهند بود.


وی خاطرنشان کرد: جلسات مربوط به تدوین این استاندارد در قالب دو جلسه در هفته با حضور مسئولان و اعضای انجمن لوازم خانگی ادامه دارد و این استانداردها هم اکنون بیش از 80 صفحه است.


درویش تصریح کرد: برای اجرایی شدن این استانداردها باید دو بار در روزنامه ها آگهی شود تا واحدها با شرایط جدید سازگار شوند و آموزش های لازم را ارائه کنند و پیش بینی می شود از ابتدای سال آینده اجرایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید