استان قزوین در روزهای آبی کرونا/ فروکش شدن موج آنفولانزا به سر می برد

وی افزود: تمامی شهرستان های استان قزوین به جز شهرستان تاکستان که دارای رنگ زرد است، اکنون آبی است.

مدیر اداره پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر علوم پزشکی قزوین گفت: خوشبختانه آمار فوتی ها در استان قزوین به حدی کاهش یافته است که در مجموع دو مورد فوتی در مدت آبان ماه داشته ایم.


کمتر از 50 نفر در کل استان هر روز واکسن های خود را دریافت می کنند

نجف پور گفت: متاسفانه علیرغم تاکید بر واکسیناسیون، همچنان جذب واکسن کرونا در استان قزوین بسیار کم است، به طوری که روزانه کمتر از 50 نفر در سراسر استان تزریق می شوند.

وی ادامه داد: همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک، حضور در اجتماعات، فاصله‌گذاری اجتماعی و واکسیناسیون نسبت به سال گذشته کاهش یافته و بسیار کمتر از حد انتظار است، اما خوشبختانه در مجموع وضعیت کرونا پایدار است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر علوم پزشکی قزوین گفت: در 24 ساعت گذشته در کل استان 51 مورد بستری، 15 مورد بستری جدید، 2 مورد مثبت، 7 بیمار بدحال و 9 نفر داشتیم. از بیمارستان مرخص شد

نجف پور تصریح کرد: میزان واکسیناسیون افراد بالای 18 سال در نوبت اول 2.90 درصد، در نوبت دوم 8.83 درصد و در نوبت تقویتی 48.8 درصد و در نوبت اول 38 درصد و در نوبت دوم 5 تا 7.29 درصد بوده است. 18 سال. درصد بود.

وی در خصوص آخرین وضعیت آنفولانزا نیز بیان کرد: خوشبختانه با نظارت و بازخورد مراکز بهداشتی و درمانی اکنون پیک را پشت سر گذاشته ایم و در واقع اوج ابتلا به ویژه در هفته های پایانی مهرماه بوده است و اکنون میزان آلودگی کاهش یافته و روند نزولی است

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های عفونی علوم پزشکی قزوین ادامه داد: توصیه‌های اکید ما همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون به‌ویژه برای افراد پرخطر و آسیب‌پذیر است.

نجف پور اذعان داشت: درصد معینی از کل جمعیت استان تحت واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا قرار می گیرند و اولویت اول شامل کادر بهداشتی و درمانی از جمله نیروهای فعال در بخش های بیمارستانی، اورژانس، مراکز بهداشتی و درمانی و کلینیک ها، بیماران خاص است. تحت شیمی درمانی و رادیولوژی، تالاسمی، هموفیلی، پیوند اعضا، دیالیز، جانبازان و مجروحان و زنان باردار.

تزریق 85 درصد محموله واکسن آنفولانزا در استان

وی با بیان اینکه 85 درصد از واکسن های آنفولانزا که از طریق وزارت بهداشت به ما داده شده تزریقی بوده است، تصریح کرد: فراخوان دریافت واکسن آنفولانزای رایگان با ذینفعان داده شد و این افراد می توانند به نزدیک ترین مراکز بهداشتی درمانی به خود مراجعه کنند. نوع واکسن را تهیه کنید یا نیروهای اداره بهداشت به محل تجمع این افراد مراجعه کرده و واکسن را به آنها تزریق کنند.

نجف پور اذعان داشت: بیماران شماره 2 افرادی هستند که توصیه می شود واکسن خود را از بخش خصوصی تهیه و تزریق کنند و این افراد شامل سالمندان بالای 65 سال، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت و سایر بیماری های زمینه ای هستند که باعث سیستم ایمنی بدن می شوند. مانند بیماران ریوی و آسمی می شود.

مدیر گروه پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی علوم پزشکی قزوین در پایان گفت: تمام موارد ذکر شده برای کودکان وجود دارد اما برای کودکان 5 تا 18 ساله که به هر دلیلی آسپرین مصرف می کنند توصیه می شود. هرگز واکسن را دریافت نکنید

برای بررسی وضعیت شهر قزوین با شهید بلندیان رئیس گروه کنترل بیماری مرکز شهر قزوین گفت‌وگو کردیم.

حسن کوبان در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین در خصوص آخرین وضعیت کرونا در شهر قزوین اظهار داشت: خوشبختانه شهر قزوین از نظر رنگ شیوع بیماری کووید 19 در استان هم اکنون در وضعیت آبی قرار دارد. .

وی با اشاره به روند کاهشی بستری شدن در بیمارستان های استان قزوین افزود: روزانه حدود 30 تا 36 نفر مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند که از این تعداد 2 تا 3 مورد مثبت گزارش می شود.

رئیس گروه کنترل بیماری مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین ادامه داد: تعداد بستری های مثبت در دو هفته اخیر ثبت شده و برای این هفته یک بستری داریم.

خوبان گفت: تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کرونا روند ثابتی داشته و در روزهای اخیر تغییری نکرده است. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری نسبت به هفته های گذشته رو به کاهش است به طوری که در هفته گذشته تنها یک مورد فوتی داریم.


روزانه 7 تا 10 تزریق واکسن کرونا در شهر قزوین

وی با اشاره به روند کاهشی تزریق واکسن کرونا در بین جمعیت واجد شرایط در شهر قزوین، گفت: متاسفانه در امر واکسیناسیون علیه کووید 19 روند بسیار نامطلوبی داریم و علیرغم توصیه های لازم و در دسترس بودن همه واکسن های تایید شده توسط وزارت بهداشت در سبد واکسیناسیون در سطح استان؛ متاسفانه استقبال چندانی در این زمینه وجود ندارد و روزانه حدود 7 تا 10 تزریق در شهرستان داریم.

رئیس گروه کنترل بیماری مرکز شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: بر اساس مشاهدات و بررسی های اپیدمیولوژیک، مدارس مراجعات زیادی به مراکز درمانی سطح شهر برای آنفولانزا و بیماری های حاد تنفسی داشته اند که خوشبختانه این بیماری در حال حاضر تحت کنترل است. و تمایل به کاهش وجود دارد، اما این وضعیت موقتی و بسیار شکننده خواهد بود.

وی افزود: در صورت بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشت فردی و بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به ویژه استفاده از ماسک، قطعا شاهد پیک بعدی آنفولانزا در مدارس خواهیم بود.

هوبان در پایان به تشریح اقدامات مراقبتی و پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا در سطح جمعیت تحت پوشش پرداخت و گفت: علاوه بر آموزش های لازم در زمینه پیشگیری از این بیماری توسط همکاران در حوزه بهداشت و درمان; واکسیناسیون گروه های اولویت دار شامل پرسنل بهداشتی در سطح مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان های تحت پوشش، مادران باردار، بیماران پیوندی، بیماران دیالیزی و cf، سالمندان تحت پوشش مراکز مراقبت اجتماعی، جانبازان و جانبازان واجد شرایط، پرسنل سازمان انتقال خون، ویژه بیماران و بیماران صعب العلاج به صورت رایگان در مراکز درمانی مجتمع درمان می شوند.

برای بررسی وضعیت آنفولانزا با کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین گفتگو کردیم.

مژگان عباسی در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین درباره آخرین وضعیت آنفولانزا در سطح مدارس اظهار داشت: طبق گزارشات تلفنی، بازدیدهای ثبت شده و گزارش های ارسالی از سوی اداره کل آموزش و پرورش خوشبختانه موج آنفولانزا در مدرسه فروکش کرده است. مرحله.

وی افزود: چون آموزش و پرورش در این زمینه سیستم جامعی ندارد و تمامی غیبت های مدرسه به دلیل آنفولانزا نیست، بلکه احتمال سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی نیز وجود دارد و از سوی دیگر برخی از دانش آموزان برای مراجعه به کلینیک های خصوصی به درمانگاه های خصوصی مراجعه می کنند. رفتار. آمار دقیقی در این زمینه نداریم.


مدارس استفاده از ماسک و تهویه را جدی نمی گیرند

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین بیان کرد: با توجه به مراجعات مستمر و هفتگی همکاران معاونت علوم پزشکی و برخی گزارشات تلفنی والدین مبنی بر رعایت نکردن پروتکل ها؛ متأسفانه آنچه که اکنون به عنوان بزرگترین مشکل ظاهر می شود کمبود ماسک و تهویه است.

عباسی بیان کرد: در خصوص استفاده از مواد ضدعفونی کننده و رعایت موارد ضد عفونی در اکثر مدارس تقریبا مشکلی وجود ندارد اما ماسک و تهویه چندان جدی گرفته نمی شود و در این زمینه هشدارهای لازم داده می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل شیوع آنفلوآنزا در فصول سرد سال در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال موج جدید آنفلوآنزا در مدارس وجود دارد.


بازدید میدانی از مدارس

کارشناس مسئول سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان قزوین گفت: 25 درصد مدارس هر هفته توسط کارشناسان معاونت بهداشت به صورت مستمر بازدید و گزارش ها به اداره کل آموزش و پرورش ارسال می شود.

عباسی اذعان داشت: در مجموع علیرغم بحث بیماری های کرونا و آنفولانزا، تمامی موارد غیربهداشتی در سطح مدارس و آنچه سلامت دانش آموزان را تهدید می کند مانند کمبود آب آشامیدنی مناسب، فروش مواد غذایی غیرمجاز و رعایت نکردن پروتکل ها. ، گزارش شده ایم.

وی در پایان گفت: یکی از عوامل مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است همچنین به والدین توصیه می شود در صورت ابتلا به آنفولانزا دانش آموز را تا بهبودی کامل به مدرسه نفرستند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید