هنوز از موج آنفولانزا عبور نکرده ایم/ 31 فوتی آنفولانزا در کشور; بیشتر


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909647

وزارت بهداشت اعلام کرد هنوز از موج آنفلوآنزا عبور نکرده ایم و پیش بینی می شود موج این بیماری تا دو تا سه ماه آینده ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که دستگاه تنفسی فوقانی و ریه‌ها را درگیر می‌کند و این بیماری در بیماران مبتلا به بیماری‌های همراه، سالمندان با سابقه بیماری ریوی تشدید می‌شود و نیاز به بستری در بیمارستان، تخت‌های ویژه و بخش‌های مراقبت ویژه و حتی در برخی موارد باعث مرگ می شود.

در حقیقت آنفولانزا این یک بیماری فصلی است که همه ساله در نقاط مختلف جهان مشاهده می شود، شیوع آنفلوآنزا هر ساله در اواخر آذرماه اتفاق می افتد، اما متاسفانه امسال شاهد شیوع زودهنگام آن در کشور بودیم و این روند به عنوان یک هشدار تلقی شد. به مردم جامعه در هفته های اخیر.

اکنون با فروکش شدن ویروس کرونا، شاهد شیوع آنفولانزا هستیم تا جایی که بسیاری از شهرها درگیر این بیماری هستند، در حالی که علائم آنفولانزا خفیف‌تر از علائم ویروس کرونا است، اما در برخی موارد می‌تواند باعث بستری شدن در بیمارستان شود. و مرگ که مستلزم مراقبت های بهداشتی است و رعایت تمامی دستورالعمل ها باید در نظر گرفته شود.

این روند به جایی رسید که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی محدود مدارس به دلیل شیوع آنفلوآنزا خبر داد و گفت: در صورت تعطیلی مدارس آموزش از طریق شبکه شاد ادامه می یابد.


31 مرگ و میر ناشی از آنفولانزا در کشور؛ بیشتر

شهنام آرشی، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت وی در خصوص وضعیت آنفولانزا در کشور تصریح کرد: هر ساله اوج آنفولانزا این اتفاق می افتد و معمولا 40 درصد از کسانی که با علائم سرماخوردگی مراجعه می کنند، آنفولانزا دارند.

وی درباره مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در سال جاری خاطرنشان کرد: 6 نفر زیر 10 سال، 2 نفر بین 10 تا 20 سال، 3 نفر بین 20 تا 30 سال، 4 نفر بین 30 تا 40 سال، بین 40 نفر 3 نفر هستند. افراد زیر 50 سال، 5 نفر بین 50 تا 60 سال، 1 نفر بین 60 تا 70 سال و 7 نفر بالای 70 سال..

آرشی با اشاره به اینکه هر سال پیک آنفولانزا را تجربه می کنیم، گفت: البته امسال چند هفته زودتر شاهد موارد ابتلا به این بیماری بودیم و گروه های کودک بیشتر مشغول هستند.


ما هنوز از موج آنفولانزا نگذشته ایم

به گفته عرشی، هنوز از موج عبور نکرده ایم. معمولاً از اواسط نوامبر انتظار می رود آغاز موج آنفولانزا که می تواند تا سه یا چهار ماه طول بکشد. امسال برخلاف تصور ما، موج بیماری ها حتی در کشورهای دیگر هم زودتر شروع شد. انتظار موج اوج ما تقریباً 6 هفته است.

حدود دو هفته است که از نظر آلودگی به ثبات رسیده ایم و اگر اتفاق جدیدی نیفتد، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا کمتر می شود، اما در دو سه هفته آینده مشخص می شود که وضعیت چگونه خواهد بود.


کاهش گردش ویروس آنفولانزا در کشور در هفته های آینده

ابراهیم قادری، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اجتماعی راه دانا؛ وی در خصوص وضعیت ویروس آنفلوآنزا در کشور گفت: در ماه های اخیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور افزایش چشمگیری داشته و به نظر می رسید با اوج ابتلا به آنفلوآنزا در کشور مواجه باشیم اما خوشبختانه به آن مرحله نرسیده ایم..

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر شیوع زودرس آنفولانزا در کشور در حال تثبیت است، گفت: گردش پایدار ویروس آنفلوانزا در کشور نشان می دهد که در هفته های آینده نیز به وضعیت پایدار رسیده ایم. کاهش گردش ویروس آنفولانزا در کشور خواهیم دید.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت؛ خوشبختانه آنفولانزا در دو هفته گذشته فروکش کرده است.

افراد در معرض خطر باید سریعتر واکسینه شوند

شاهین قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معتقد است افراد در معرض خطر واکسن آنفولانزا تزریق نشده اند، بلافاصله تزریق این واکسن را انجام دهید. همچنین افراد دارای بیماری های همراه، مادران باردار، کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان بالای 65 سال در اولویت واکسیناسیون آنفولانزا هستند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا از اواخر شهریور تا اوایل مهر است، گفت: دو هفته طول می کشد تا آنتی بادی در بدن ایجاد شود.. البته کسانی که به دلایلی در زمان مقرر این واکسن را دریافت نکرده اند می توانند در آبان و آذر این واکسن را دریافت کنند.

پیشگیری مهمترین عامل در پیشگیری از شیوع آنفولانزا است

قاسمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کردند، افزود: الان هم باید رعایت کنیم. مشکلات سلامت شخصی و اجتماعی در خانه افراد حساس و آلوده باشید قرنطینه شخصی برای خود ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه آنفولانزا از زمان بروز اولین علائم به مدت پنج تا هفت روز می تواند مسری باشد، گفت: به نظر می رسد امسال شیوع آنفولانزا در کشور پیش بینی شود.

مسئولان بر این باورند که شیوع زودرس آنفولانزا مختص کشور ما نیست و همانطور که گفته شد روند افزایش ابتلا به آنفولانزا در سایر کشورها نیز زودتر شروع شده است. در دو سال گذشته که با شیوع بالای ویروس کرونا در کشورها مواجه بودیم، شیوع آنفلوآنزا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و… کاهش یافت، اما امسال شاهدیم که پایبندی کمتر به پروتکل ها، ظهور موارد افزایش دور از دسترس نیست.

شدت آنفولانزا در سال جاری به بهداشت فردی و دقیقاً همان پروتکل‌هایی بستگی دارد جلوگیری گفته شد که وی به کرونا مبتلا شده است. اگر فردی علائم سرماخوردگی را داشت، باید فاصله ایمن با او حفظ کرد و حتی سعی کرد دو تا سه روز در خانه استراحت کند تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید:

کمبود سرم و آنتی بیوتیک به دلیل شیوع زودهنگام آنفولانزا/مسئول کیست؟!

کاهش گردش ویروس آنفولانزا در کشور در هفته های آینده


رشد آنفولانزا در کشور در ماه های آینده!/ روند افزایش آنفولانزا در کودکان در هفته های آینده


شیوع زودهنگام آنفلوانزا در کشور نگران کننده است

آنفولانزا فروکش کرد

سرماخوردگی و آنفولانزا چه تفاوت هایی دارند؟

رعایت پروتکل بهداشتی همچنان در دستور کار کارکنان قرار دارد

دیدگاهتان را بنویسید