استرس عوارض کرونا را افزایش می دهد

استرس عوارض کرونا را افزایش می دهد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تحمل استرس روانی قبل از ابتلا به کووید-19 ممکن است احتمال ابتلا به عوارض طولانی مدت این بیماری را افزایش دهد.

محققان دانشگاه هاروارد در بوستون می گویند بین کووید طولانی مدت و افسردگی، اضطراب، نگرانی، استرس و تنهایی رابطه وجود دارد.

برای مطالعه تأثیر سلامت روان بر عفونت کووید-19، محققان حدود 55000 نفر را در آوریل 2020، دقیقاً در زمان شیوع بیماری همه گیر، ثبت نام کردند و از آنها سؤالاتی در مورد سطح پریشانی روانی آنها پرسیدند.

حدود 3000 نفر از شرکت کنندگان در سال بعد به کووید-19 مبتلا شدند. محققان از آنها در مورد علائم کرامت پرسیدند، سپس افراد مبتلا به کووید طولانی مدت را با افراد بدون آن مقایسه کردند.

این تیم دریافتند که استرس روانی با 32 تا 46 درصد افزایش خطر ابتلا به کووید در دراز مدت و 15 تا 51 درصد بیشتر خطر ناتوانی در زندگی روزمره مرتبط است.

در مطالعه قبلی، مشخص شد که این عوامل روانی با خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل کووید در ارتباط هستند. محققان خاطرنشان کردند که شدت کووید-19 با کووید طولانی مدت مرتبط است.

آندریا رابرتز، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «چند فرضیه برای کووید طولانی‌مدت این است که سیستم ایمنی ویروس را مانند افرادی که برای مدت طولانی مبتلا به کووید نبوده‌اند، پاک نمی‌کند. ویروس در بدن باقی می ماند و سیستم ایمنی را ممکن می کند.”

به گفته محققان، این یافته‌ها با تحقیقات قبلی که نشان می‌داد داشتن یک اختلال اضطراب فراگیر یک عامل خطر برای عفونت طولانی‌مدت کووید است، مطابقت دارد.

بر اساس این یافته‌ها، کووید طولانی‌مدت به نظر می‌رسد در افراد مسن، زنان و افرادی که شرایط پزشکی از قبل وجود داشته، از جمله مشکلات روانپزشکی، شایع‌تر است. همچنین به نظر می رسد که کووید طولانی مدت در افراد واکسینه شده کمتر دیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید