مردم به شایعات پیرامون عوارض واکسن کرونا توجه نکنند


ساعت: 11:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۰
کد خبر: 1889180

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران:

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران با توجه به شایعات پیرامون عوارض واکسن کرونا گفت: مردم به شایعات توجه نکنند زیرا به هیچ وجه صحت ندارد و همچنین وجود ندارد. واکسن منسوخ شده در کشور قرار داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موفا رسا; رحیم سروری در گفتگوی ویژه با خبرنگار اشراق نیوز اظهار داشت: در بهمن ماه سال 1397 که کرونا در کشور آغاز شد، سویه هایی که بیشترین مرگ و میر را به همراه داشت سویه دلتا بود که بسیار کشنده بود و تلفات این سویه به سه رقم رسید.

وی به سویه آمیکرون اشاره کرد و گفت: به دلیل تغییرات جهشی که در این سویه ایجاد شد، به سویه های BA1 تا BA4 رسیدیم، سپس به سویه BA5 رسیدیم که بسیار مسری است و سریع منتقل می شود و یک فرد مبتلا می تواند 18 مورد را آلوده کند. افراد چون سیستم دفاعی بدن کمتر در برابر BA5 کار می کند و این بیشتر روی ریه ها تاثیر می گذارد و با واکسیناسیون ایمنی کامل در بدن ایجاد می شود و مرگ و میر بسیار کاهش می یابد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: با توجه به ایام کرونا و عزاداری اباعبدالله الحسین مه شاهد تجمع مردم در مساجد و مساجد هستیم که مردم در حال تکمیل واکسیناسیون هستند.

وی گفت: در حال حاضر 20 درصد افراد واکسن مرحله اول و دوم خود را دریافت نکرده اند و برای جلوگیری از چرخه انتقال این ویروس توصیه می شود این افراد برای واکسیناسیون به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور ایران در خصوص شایعه عوارض واکسن گفت: مردم به این شایعات توجه نکنند زیرا اصلا صحت ندارد و واکسن تاریخ مصرف گذشته در کشور وجود ندارد. وزارت بهداشت هرگز واکسن های استفاده نشده را دور نمی اندازد به طور موثر در چرخه تزریق استفاده نمی کند.

وی گفت: لازم است کسانی که شش ماه از واکسیناسیون خود به دلیل کاهش سیستم ایمنی بدن در برابر سویه های جدید گذشته است، به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن تقویتی خود را انجام دهند.

سروری با بیان اینکه هنوز به هفتمین اوج کرونا نرسیده ایم و احتمالا در ابتدای شهریور به این قله خواهیم رسید، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و شروع مدارس به دلیل افزایش آنفلوآنزا و سایر بیماری های شایع ویروسی. در این فصل با توجه به اینکه هنوز در برابر کرونا مصون نشده ایم، لازم است افراد واکسیناسیون خود را تکمیل کنند تا از درگیری بیشتر بدن با این ویروس ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است گروه های سنی 12 تا 18 سال به پایگاه های واکسیناسیون و رده های سنی 5 تا 12 سال منتظر دستورالعمل ستاد ملی کرونا باشند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس انستیتو پاستور در ایران گفت: وی به واکسن پنوموکوک اشاره کرد و گفت: ساخت این واکسن با توجه به اینکه کشورهای دیگر از دادن آن خودداری کردند یکی از افتخارات کشورمان پس از مقابله با ویروس کرونا بود. واکسن ایران، ما در شرایطی هستیم، فهمیدیم که باید واکسن را در کشورمان توسط دانشمندان و متخصصان تولید کنیم که خوشبختانه این کار انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد افراد از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند، برای اثربخشی بیشتر حتما باید از واکسن دیگری در مرحله ترک استفاده کنند که برای کوکسی پا توصیه می شود.

سروری همچنین گفت: پس از مقایسه این واکسن با واکسن های سینوفارم و آسترازنکا به نتایج بهتری دست یافتیم به طوری که میزان آنتی بادی و افزایش ایمنی این واکسن نسبت به سینوفارم 20 برابر و نسبت به آسترازنکا دو برابر افزایش یافت.

وی گفت: در حال حاضر 8 میلیون دوز واکسن تب برفکی در کشور وجود دارد که در صورت کمبود آن را تولید می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید