اسد در جنگ پیروز شد/ کشورهای عربی اردن اذعان کردند که دولت سوریه باقی است

وی افزود که از همان ابتدا در صفوف مخالفان سوری اختلافات مختلفی وجود داشت و سیاست آمریکا برای متحد کردن صفوف گروه های مخالف شکست خورده است.

فورد گفت که دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود دارد و 70 درصد از خاک سوریه از جمله شهرهای اصلی مخالفان مسلح را کنترل می کند. با وجود فروپاشی اقتصادی سوریه، اسد همچنان در جنگ داخلی پیروز شد.

وی گفت: من معتقدم کشورهای عربی، نه تنها امارات، بلکه مصر و اردن نیز اذعان کرده اند که دولت سوریه همچنان در قدرت است و خواهد ماند. کشورهای عربی باید راهی برای همزیستی با او بیابند.

فورد افزود: هیچ سیاستمدار آمریکایی وجود ندارد که ایده روابط دیپلماتیک با دمشق را تایید کند، اما وضعیت ایالات متحده با همسایگان عرب سوریه تفاوتی ندارد.

وی گفت که واشنگتن متوجه شده است که توقف تلاش های اعراب برای یافتن راهی برای همزیستی با دولت سوریه که در قدرت باقی مانده است برایش دشوار است و این بدان معناست که واشنگتن از تلاش آنها برای همزیستی با دمشق خشنود است. واشنگتن نمی تواند جایگزینی برای استراتژی اعراب ارائه دهد.

این مقام آمریکایی گفت که حتی تحریم‌ها علیه سازمان‌های عربی که در حال برقراری مجدد روابط با دمشق هستند، بعید است و دولت واشنگتن در حال حاضر بر موضوع آسیا تمرکز کرده است.

رابرت فورد پس از سفر وزیر امور خارجه امارات به دمشق در روز سه شنبه برای دیدار با اسد که گفت سوریه به رهبری اسد می تواند بر چالش ها غلبه کند، این موضع را اتخاذ کرد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه به این نتیجه رسید که آمریکا مسئول اتفاقات سوریه است.

وی با اشاره به مخالفانی که در سال 2019 گفت هیچ انتظاری از واشنگتن نداشتند، گفت: ما برای گروه هایی که از طریق مذاکره به دنبال راه حل هستند، سلاح فرستاده ایم.

در 17 ژوئن 2017، فورد اعتراف کرد که آمریکایی ها برخلاف انتظارات و جاه طلبی های آنها به مخالفان سوری امید کاذب داده اند. وی همچنین در ماه مه اذعان داشت که واشنگتن نمی تواند اسد را برکنار کند و انتخابات سوریه مانعی بر سر راه سیاست آمریکاست و آمریکایی ها متقاعد شده اند که اسد تا انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سوریه باقی خواهد ماند.

جفری فلتمن، نماینده ایالات متحده در شاخ آفریقا، مشابه فورد، در ژانویه گفت که سیاست واشنگتن در سوریه در دو سال گذشته به هیچ نتیجه ملموسی نرسیده است و اسد اکنون از نظر نظامی قوی‌تر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید