اشاره جمهوری اسلامی به رئیس جمهور درباره روسیه/ایران این است که این و آن را ضمیمه نکند

اشاره جمهوری اسلامی به رئیس جمهور درباره روسیه/ایران این است که این و آن را ضمیمه نکند

روز جدید روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به انتقاد از سیاست خارجی دولت رئیس جمهور به ویژه در مواجهه با روسیه پرداخت و آن را حقیر دانست.

بر خلاف برخی گمانه زنی ها این روزها، راه ها برای مسئولان ایرانی در همه زمینه ها باز است.

1- همانطور که رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رئیسی رئیس جمهور گفت، هنوز فرصت برای دستیابی به توافق بر سر برجام وجود دارد. این را دیگر دولتمردان غربی اعم از آمریکایی و اروپایی می گویند و از اظهار نظر آنها مشخص است که نمی خواهند رابطه خود را با ایران از دست بدهند.

2- در ایران اگر اراده دولت ملاک باشد، تمایل به ادامه مذاکرات برجام وجود دارد و تلاش می‌شود تا به توافقی عادلانه دست یابد. تاکنون هیچ یک از کارمندان کشورمان در دولت سیزدهم سخنی مبنی بر نفی تلاش برای توافق در مذاکرات برجام نگفته اند. آنها می دانند که رفع تحریم ها برای حل بسیاری از مشکلات کشور ضروری است.

3- خارج از دولت موضع قوی علیه برجام وجود دارد. آنها نیز حق دارند نظر خود را داشته باشند، اما به هر حال تصمیم گیری در این زمینه بر عهده دولت است، اما پاسخگویی و مسئولیت عواقب هر تصمیمی در این زمینه نیز بر عهده دولت است نه افراد و افراد. گروه های خارج از دولت

4- در آستانه یک سالگی دولت سیزدهم، وضعیت معیشتی مردم بر خلاف وعده های انتخاباتی رئیس جمهور رئیس جمهور نه تنها بهبود نیافت، بلکه به سرعت رو به وخامت رفت. گرانی کمر مردم را شکسته و مشکلات اقتصادی در حال افزایش است. شعارهایی از این قبیل که جان مردم را به مذاکره گره نمی زنیم، با اقتصاد مقاومتی از بحران اقتصادی عبور می کنیم و بدون برجام و FATF شرایط سخت کنونی را پشت سر می گذاریم، هرچند هنوز شنیده می شود، اما در عمل. مشخص شده است که حتی خود مقامات دولتی نیز به این نتیجه رسیده اند که شعار درمانی معجزه نیست و آنچه مردم پشت میزشان احساس می کنند با آنچه مسئولان می گویند متفاوت است.

5- این روزها زمزمه های خطرناکی مبنی بر جنگ در اوکراین و ارتباط ایران با این جنگ به گوش می رسد و در این زمینه مطالبی نوشته می شود که با هیچ یک از موازین قانونی، شرعی، اخلاقی و مواضع صریح اعلام شده از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران مطابقت ندارد. جمهوری اسلامی ایران از سخنان و نوشته های برخی از همین افراد و مواضع برخی از همان جریانات خارج از دولت، اما مدعی همراهی با دولت، هرچند نه به طور صریح، اما به طور ضمنی، میل به همراهی با روسیه را در جنگ در اوکراین برخی از این افراد سعی می کنند پیروزی نهایی اوکراین در این جنگ را خطری برای ایران بدانند و به این نتیجه برسند که ایران باید به روسیه کمک کند تا در جنگ اوکراین پیروز شود. این یک طرز فکر بسیار خطرناک است که می تواند کشور ما را در گرداب عمیقی بیاندازد و مشکلاتی را ایجاد کند که برای چندین دهه قابل جبران نیست. روشنفکران کشور همواره بر نفی جنگ و همکاری با جنگ‌افروزان تاکید داشته‌اند و با توجه به حمله نظامی روسیه به اوکراین، مقامات ارشد رژیم بارها اصل جنگ را نامطلوب و مضر دانسته‌اند. این یک موضع کاملا منطقی و معقول است که حافظ منافع ملی کشور است و هر چیز دیگری خلاف منافع ملی است.

6- نیاز به منافع ملی ایران در حال حاضر استفاده حداکثری از فرصت ناشی از اختلافات جدی روسیه با غرب به ویژه اروپا در زمینه های اقتصادی و سیاسی است. اروپا اکنون به دلیل کاهش صادرات سوخت از روسیه به این قاره به ما نیاز دارد. با برآورده شدن این نیاز می توانیم امتیاز مورد نظر خود را از اروپا بگیریم و بسیاری از مشکلات سیاسی را در حوزه های مختلف از جمله برجام حل کنیم. اگر در روابط با اروپا با مشکل سوء نیت مواجه هستیم، با روسیه و کل بلوک شرق نیز این مشکل را داریم. لیست وعده های بد روسیه در روابط دو قرن اخیر با ایران نشان می دهد که روس ها در راس لیست خیانت قرار دارند. بنابراین، به نفع ما نیست که سرنوشت خود را به اقدامات خطرناکی مانند پیوستن به روسیه در جنگ با اوکراین – به هر شکلی – گره بزنیم. به جای گره خوردن با روسیه، باید سیاست گره خوردن با این و آن را در شأن ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی و با اجرای سیاست توازن، روابط معقول با شرق و غرب در داخل مدنظر قرار دهیم. چارچوب منافع ملی و استقلال در روابط ما باید یک خارجی داشته باشیم که نظام خون سیاست «نه شرقی نه غربی» باشد تا عزت و اقتدار این مردم و این کشور حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید