اشتباهات رایج در ثبت نام دانش آموزان; وصله نارنگی بر بام قدرت مردم


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1893301

گزارش دانا در مورد ثبت نام دانشجو؛

در دوران دولت روحانی اشتباهات رایج در ثبت نام دانش آموزان و دریافت شهریه مدارس به رویه ای افسارگسیخته تبدیل شد که ناشی از ضعف مدیریت بود و همچنین تحصیل بدون توجه به تمکن مالی خانواده ها به رویکردی منفی و باطل تبدیل شد.


به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس در آستانه نیز ثبت نام دانشجو موجی از نارضایتی والدین را فرا گرفت. جنگ اعصابی که علیرغم تحلیل های مکرر و دقیق رسانه ها، هر سال با الفاظ آشنا تکرار می شود و این نارضایتی حول موضوع ثبت نام دانشجوست. مقوله ای که به نظر یک رویه ساده است، اما فقط والدینی که به این کمپین پیوسته اند می دانند با چه چیزی روبرو هستند. مشکلات ناشی از بی احتیاطی و حجم زیاد کار که محدود به چند نفر در هر مدرسه است. بنابراین، برخی از واکنش‌های منفی والدین به مدرسه ثبت‌نام قابل درک است، اما قابل قبول نیست. زیرا با تقسیم کار بین معلمان و کارکنان اداری در روزهای کاری می توان بر این مشکل غلبه کرد.




3f96d54a 89c0 4ef0 a8dd 4ef6af501487 خبر خاکستری


شرایط اصلی ثبت نام در مدرسه!

اگر این مثنوی هفتادم را از سند خلاصه کنیم و مبنای این مقاله قرار دهیم، باید توجه داشته باشیم که شرط ثبت نام دانش آموزان در مدرسه به برخی شرایط و ضوابط برمی گردد.

اول، آدرس محل سکونت محدود دانش آموز در داخل مدرسه است. به گونه ای که از حد معینی عدول نکند، البته این گفته باید یا با سند رسمی منزل ثابت شود یا با استشهاد با هولوگرام اجازه منزل که به نام است. یکی از والدین یا قیم دانش آموز.

شرط دوم برای ثبت نام معدل و رشته و معدل دانشجو است. تا عالی در نظر گرفته شود. اگر دانش آموز متقاضی ثبت نام حتی اندکی خارج از محدودیت و آدرس پستی باشد، ممکن است توسط والدین مدرسه نادیده گرفته شود. یعنی اولیای مدرسه به دانش آموز خوش مطالعه و مؤدب امتیاز ویژه ای می دهند و اگر چنین دانش آموزی در مدرسه آنها نباشد می تواند دانش آموزی را جایگزین دانش آموزی کند که معدل و رشته اش مشخص نیست در عین حال. آنها دیرتر از همه ثبت نام می کنند.

تاکنون هیچ مشکلی احساس نمی شود و همه چیز معقول و قابل قبول به نظر می رسد. اما در حین اجرای این دستور ساده، هزاران بند و یادداشت فردی، اما اگر باید، از آستین برخی از اولیای محترم مدارس بیرون بیاید و برای اولیای دانش آموزان مشکل ساز شود. به گونه ای که برخی از والدین که ادامه این مبارزه را برایشان مشکل است، موهبت تحصیل فرزندان خود را به او می دهند و بدین ترتیب هر روز بر تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل افزوده می شود.


برخی از بدعت های ثبت نام در گذشته هنوز پابرجا هستند!

حال در گفت و گو با برخی از والدینی که در چند روز گذشته مشغول ثبت نام فرزندان خود بوده اند، به نکاتی بر خوردیم که با سایر موارد مطرح شده در این سال ها متفاوت بوده و پرداختن به آنها در این مقاله بی جا نخواهد بود. ; برای آشکار شدن این حقیقت و پاسخ به این سوال که آیا کویل به هم ریخته است؟ ثبت نام در مدرسه با وجود انتقال قدرت و روی کار آمدن یک وزیر و وزارتخانه دیگر با رویکردی جدید، آیا پایان کار فرا رسیده است یا هنوز کوچه است؟


البته لازم به ذکر است که در این مقاله از ذکر نام مدارس خودداری شده است تا این بررسی به صورت سوء نیت به خود گرفته نشود. زیرا هدف از این نگارش رفع ایرادات و رسیدن به نقاط ایراد در این مکانیسم ثبت نام دانشجو به امید رفع آن می باشد.



fbd347d4 b496 475b 9380 ba7d135fdcb6 خبر خاکستری

در حال ورود به دبیرستان در شهر تهران و منطقه غرب تهران پارس بودم که توجهم به یکی از والدین جلب شد. یک مرد کامل که عصبی است و بدون خطاب به شخص خاصی صحبت می کند، می توانم با او صحبت کنم. او شاکی است که به بهانه های مختلف چند روزی به مدرسه کشیده شده است. سوگندنامه خانه اش (که نشان می دهد تازه به این محله نقل مکان کرده اند) را با خود می آورد.

او می گوید به توصیه مدیر قبلی مدرسه فرزندش، زمانی که به این دبیرستان مراجعه کرده، فقط کارنامه خود را ارائه کرده است. چون نمراتش عالی بود و فکر می کردند به خاطر معدل بالای فرزندش حتماً او را ثبت نام می کنند و حالا برای خانه قرارداد خواستند تا با چند روز تاخیر به مدرسه برگردد. اکنون اولیای مدرسه مدعی هستند که کلاس ها پر شده و از ثبت نام فرزندان خود معاف هستند!

مشکل اینجاست که چرا دانش آموزی که در ضوابط ثبت نام نمره درخشانی می گیرد، توسط اولیای مدرسه پیش ثبت نام نمی شود، بنابراین هنگام دریافت و ارائه قرارداد مورد نظر، یا آن را رد می کنند یا ثبت نام می کنند؟

80 روز در اطراف تهران دنبال “پرونده سلامت”

وقتی یکی از دوستانم برای ثبت نام دخترش در مدرسه می آید، او را همراهی می کنم. یک دبیرستان غیرانتفاعی پایه دوم و دهم در یکی از مناطق تهران. دوستم در راه ناله می کند که بارها برای پرونده بهداشتی به مدرسه کشیده شده اند. یعنی بدون اینکه اولیای دبیرستان ابتدا نام پرونده سلامت را در لیست مدارک مورد نیاز بنویسند، آنها را برای گرفتن کارت مرجع از دبیرستان قبلی خود فرستادند و حالا با آموزش و پرورش به دبیرستان رفتیم. پرونده و کلیه مدارک لازم جهت ثبت نام نهایی.

پس از ارائه مدارک مربوطه، مسئول مربوطه کمی پرونده را بررسی کرد و در نهایت با همراه داشتن پرونده و مدارک لازم به دفتر مدیر مراجعه کرد. بعد از چند دقیقه برگشت و ما را به دفتر مدیر برد. مدیر مدرسه متواضعانه از جای خود برخاست و پیشنهاد داد که بنشیند و مدارک داخل پوشه را نگاه کند و پس از چند دقیقه به جز مبلغ قابل توجه شهریه یک سال مدرسه (که مخصوص مدارس غیرانتفاعی است) ثبت نام انجام شد. تکمیل شد و در نهایت مدیر دبیرستان پرونده سلامت دوستم را پس داد و عذرخواهی کرد و گفت به دلیل جهش یک ساله این دانش آموز از بدو ورود به کلاس دهم امسال به پرونده سلامتی نیازی ندارد!

مشکل اینجاست که چرا برخی از اولیا و حسابداران مدارس در انتخاب دانش آموزان جدید با بررسی ضمنی سوابق آنها دقت لازم را انجام نداده اند؟ اگر این کار را انجام دهند، شکایات زیادی از سوی والدین در هنگام ثبت نام دانش آموزان مطرح نخواهد شد.


7d20f8c0 7121 400e b8ba 91ea59acee6c خبر خاکستری



آموزش؛ دردی که دو برابر قیمتش بود!

اما از جمله مشکلات والدین و از میان چندین نکته ذکر شده که در واقع داستان مشت دانشگاه هاروارد است، مشکلی که در بین اکثریت والدین و دانش آموزان رایج است، بحث پرداخت شهریه است که در برخی از مدارس منطق خاصی را دنبال نمی کند و این همان تلاطمی است که بین اولیای دانش آموزان، مدیران مدارس و وزارتخانه باقی مانده است و به نظر می رسد هیچ یک از این سه ضلع مثلث حاضر به اقدامی برای روشن شدن حقیقت نیستند.



چرخه پرداخت و دریافت شهریه مدرسه

به نظر می رسد در فصل ثبت نام مدارس، شهریه ها به صورت رسمی اجباری بدون استثنا تکرار می شود. زیرا سه ضلع این مثلث همیشه به این صورت عمل می کنند.


* والدین دانش آموزان در زمان ثبت نام اکثر والدین از دریافت شهریه یا سنگینی شهریه شکایت دارند.


* مدیران مدارس آنها مدعی هستند که آموزش و پرورش بودجه لازم را در اختیار مدارس قرار نمی دهد و از سوی دیگر روسای موسسات آموزشی موافقت می کنند که آموزش و پرورش حتی در صورت اجباری بودن آن را از والدین دانش آموزان دریافت کنند.


* مقامات ارشد وزارتخانه و معاونان وزیر آنها همواره تاکید می کنند که آموزش اجباری جرم است و با شکایت والدین مدیران متخلف که اقدام به اخذ خودسرانه شهریه می کنند، مورد توبیخ قرار می گیرند.


7c3d9506 2dbf 47cb aeef bbdf4044b68b خبر خاکستری

با این حال، زمانی که والدین که دریافت اجباری شهریه شکایت می کنند، توصیه می کنند که چرا از مدیران شکایت نمی کنند، می گویند نمره و آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار می دهد.

مدیران همچنین معتقدند اگر شهریه دانش‌آموزان در مدارس دولتی دریافت نشود، چرخ‌های مدارس هرگز بر محور نظم نمی‌چرخد.

از سوی دیگر، رهبران ارشد این وزارت نیز اعلام کردند که آموزش اجباری ممنوع است. اما برای دریافت شهریه مدارس غیردولتی ضوابط و مقرراتی وجود دارد که امسال طی ابلاغیه ای از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد. اما این سوال پیش می آید که چرا بازرس یا کارگزاری برای رسیدگی و نظارت بر این موضوع به مدارس مراجعه نکرده است تا ببیند چقدر و چرا شهریه دریافت می شود؟


ناگفته نماند که یکی از بزرگترین خدمات و خیریه ها کمک های مادی و معنوی به آموزش و پرورش است و این مقاله هرگز به دنبال این نیست که مردم را به این فکر کند که والدین نباید شهریه مدرسه را پرداخت کنند. بلکه برعکس، باید باور داشته باشند که بهترین کارها در هر کشوری کمک به ارتقای علم و دانش و بر این اساس بزرگ کردن مراکز تعلیم و تربیت است که به خاطر خدا مدرسه محسوب می شوند.

اما چیزی که نباید فراموش کرد این است که امیدوارم مدیران مدارس با شناخت نسبی خانواده ها به این نقطه برسند که تدریس به دانش آموز بر اساس خواسته والدین و نیز مشکلات درآمدی و مالی و معیشتی آنان را در نظر گرفته و ایجاب کند. علاوه بر این، با گسترش انجمن های اولیا و مربیان، بخش مهمی از کارهای مدرسه که نیازمند برون سپاری است باید به والدینی که در این کار تجربه دارند و در عین حال با مشکلات درآمدی نیز مواجه هستند، واگذار شود.

اخرین حرف

در این صورت می توان رنگ دیگری به فیش شهریه داد تا از تبصره اجباری فاصله گرفته و به نحوی به صورت تعاملی و به بهترین شکل این مشکل برطرف شود. همچنین دقت کادر مدرسه در هنگام ثبت نام و مطالعه پرونده و درک شرایط دانش آموزان متقاضی ثبت نام می تواند منجر به رضایت اولیا و اتمام زودهنگام کار شود، در هر صورت افتخار و اعتبار این تقدیم از آن دولت مردمی و وزارت متبوع است که در عرصه آموزشی کار قابل قبولی انجام داده است و بدون شک ساماندهی مشکل ثبت نام دانش آموزان و شهریه مدارس برگ زرینی در عرصه آموزش و پرورش خواهد بود. مورد این دولتمردان


ادامه مطلب؛

معاون وزیر آموزش و پرورش: دریافت وجه برای ثبت نام در مدارس دولتی ممنوع است

مدارس «عادی» نسبت به مدارس «پرداخت» کمتر رقابتی هستند.

بررسی کلیه عملیات ثبت نام برای سال تحصیلی آینده طبق دستور وزیر

پرداخت کمک هزینه به مدارس دولتی اختیاری است

شهریه مدارس غیردولتی سال تحصیلی 1401-1400 اعلام شد / مصوبه «شهریه ثابت» از 4 تا 35 میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید