اشتباه بزرگ بایدن علیه ایران احیای برجام بهترین گزینه برای آمریکاست

اشتباه بزرگ بایدن علیه ایران احیای برجام بهترین گزینه برای آمریکاست

روز جدید: خیلی ها به دولت بایدن اشاره کردند که با توجه به اینکه بسیاری از افسران و نهادهای سپاه پاسداران در معرض تحریم های گسترده وزارت دارایی هستند، حضور آن در لیست بیش از هر چیز نمادین است و فرصت های عملیاتی کمی وجود دارد. ندارد. به همین دلیل، با توجه به اینکه این موضوع برای جمهوری اسلامی حیثیتی است، بهتر است بایدن و همکارانش تجدید نظر کنند.

ج: طرفین مذاکرات احیای برجام هفته گذشته با اختلافات مداوم بر سر موضوعی نمادین گذشت و ادامه این وضعیت این سوال را مطرح کرد که آیا توافق هسته ای برجام اساسا قابل برگشت است یا خیر؟

آیا احتمال تمدید توافق کاهش می یابد؟

این هفته، بیش از هر چیز دیگری، رسانه های اسرائیلی با استناد به اظهارات مقامات رژیم گزارش دادند که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بیش از هر زمان دیگری شکست خود را اعلام کرده است. مذاکرات هسته ای با ایران در انتظار است.

یکی از مقامات رژیم به اسرائیل هیوم گفت: «احتمال توافق بین طرفین در آینده قابل پیش‌بینی به سرعت در حال کاهش است». منبع دیگری به The Conn گفت: «امروزه، کاخ سفید بسیار بیشتر از هر زمان دیگری تمایل دارد که بپذیرد مذاکرات احتمالاً شکست خواهد خورد.

ادعاهای رسانه های اسرائیلی این هفته زمانی که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، میزبان همتای اسرائیلی خود، ایلات هال، در واشنگتن بود، در روز دوشنبه منتشر شد. بازدید از تالار در ایالات متحده یک روز پس از گفتگوی تلفنی جو بایدن، نخست وزیر اسرائیل و نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل انجام شد.

بایدن در این گفت وگوها وعده داد که طی ماه های آینده از سرزمین های اشغالی بازدید خواهد کرد و بنت گفت: من متقاعد شده ام که رئیس جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می دهد، سپاه پاسداران را از فهرست اسراییل حذف خواهد کرد. تروریست ها [خارجی] [وزارت امور خارجه] “بیرون نمی آید.”

علاوه بر این ادعاها، سایت خبری و تحلیلی اکسیوس نیز روز دوشنبه مدعی شد که دولت بایدن «به تازگی بحث درباره سناریویی را آغاز کرده است» که در آن توافقنامه برجام احیا نمی شود. یک دیپلمات ارشد اسرائیلی همچنین مدعی است که مقامات دولت بایدن به همتایان اروپایی خود اطلاع داده اند که واشنگتن هیچ برنامه ای برای حذف سپاه پاسداران از لیست ندارد.

اختلاف بر سر چیزی نمادین

بیش از شش هفته است که مذاکرات برای احیای برجام در وین به دلیل اختلاف ایران و آمریکا بر سر حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست وزارت امور خارجه تروریسم به بن بست رسیده است. در زمانی که توافق ایران و قدرت های جهانی (موسوم به 1+5) به نظر نهایی می رسید، ابتدا آغاز جنگ در اوکراین و سپس اختلاف بر سر این موضوع، سرنوشت مذاکرات با بن بست غیرمنتظره ای مواجه شد. انجام داد.

جمهوری اسلامی در حال حاضر هرگونه توافقی را با خروج سپاه پاسداران از لیست مرتبط می داند. با این حال، دولت بایدن تاکنون از اعتراف این موضوع خودداری کرده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه هر دو طرف از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات هسته‌ای، پیشنهادهایی را برای حل بن‌بست به طرف مقابل ارسال کرده‌اند، اما هیچ یک از این پیشنهادها – از جمله حذف نام سپاه و حفظ قدس نام سپاه پاسداران در این لیست در ازای تعهد ایران به عدم هدف قرار دادن مقامات فعلی و سابق آمریکا مورد قبول طرف مقابل قرار نگرفت.

بسیاری به دولت بایدن گفتند که با توجه به اینکه بسیاری از مقامات و نهادهای سپاه پاسداران تحت تحریم های گسترده وزارت خزانه داری قرار دارند، حضور او در این لیست بیش از هر چیز نمادین و عملیاتی است. به همین دلیل، با توجه به اینکه این موضوع برای جمهوری اسلامی حیثیتی است، بهتر است بایدن و همکارانش تجدید نظر کنند.

با این حال، بایدن که تحت فشار شدید مخالفان احیای برجام است، اکنون از پذیرش این موضوع خودداری کرده است. ندپریز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوالی گفت: «اگر ایران می‌خواهد تحریم‌های خارج از برجام را لغو کند، باید به نگرانی‌های خارج از شورای امنیت سازمان ملل رسیدگی کند». پرایس به خبرنگاران گفت: اگر آنها نخواهند از این مذاکرات برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، ما مطمئن هستیم که می توانیم خیلی زود در مورد برجام به توافق برسیم و اجرای مجدد تعهدات خود را طبق توافق آغاز کنیم.

احیای برجام بهترین گزینه برای آمریکاست

در چنین شرایطی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در نشستی با کمیته روابط خارجی سنا در پاسخ به سؤالات سناتورها تأیید کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدیدی همیشگی برای مقامات سابق و فعلی آمریکا است. .

با این حال، بلینکن از حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست وزارت امور خارجه تروریسم انتقاد کرد و گفت که دولت بوش این کار را انجام نداد زیرا هیچ فایده ای نداشت، بلکه می تواند تهدید بزرگتری برای مردم و نیروهای ما در منطقه باشد. دولت اوباما نیز به نتیجه مشابهی رسید و دولت ترامپ برخلاف رئیس ستاد مشترک ارتش و مجامع نظامی و اطلاعاتی آن تصمیم به انجام این کار گرفت، زیرا دو دولت قبلی و همچنین مقامات ارشد دولت ترامپ معتقد بودند که این موضوع کم است. قیمتش بالا بود وی افزود: پس از خروج این کشور از توافق هسته ای با ایران و شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی، این گونه حملات علیه مقامات آمریکایی از سال 2019 تا سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

بلینکن که از تلاش های دولت برای احیای آژانس در طول اقامتش در کنگره انتقاد کرد، تاکید کرد که بازگشت آمریکا به توافق هسته ای بهترین راه برای مقابله با چالش هسته ای ایران است. وی توافق 2015 با ایران را ناقص اما بهتر از سایر گزینه ها خواند. وی گفت: ما پیشنهاد دیگری را امتحان کردیم که آن خروج از توافق و تلاش برای اعمال فشار بیشتر بود.

دشواری در اعتراف به شکست مذاکرات

در حالی که به نظر می رسد موافقان و مخالفان احیای برجام به ویژه در آمریکا که هم اکنون در بحبوحه انتخابات میان دوره ای قرار دارد، تمام تلاش خود را انجام می دهند، یک گروه 43 نفره از مقامات روز سه شنبه با یکدیگر دیدار کردند. این مقام ارشد سابق اروپایی در نامه ای که در وب سایت بین المللی گروه بحران منتشر شد، این توافق را موفقیت آمیز خواند و خواستار احیای آن در اسرع وقت شد. آنها می نویسند: «در زمانی که همکاری بین آتلانتیک در پاسخ به تهاجم بی دلیل روسیه به اوکراین بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می کند، برای رهبران آمریکا و اروپا اشتباه بزرگی است که از فرصت برای مقابله با بحران هسته ای خاورمیانه استفاده کنند». نامه سرگشاده “بازنده خواهند شد”.

تعدادی از جمهوری‌خواهان در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در نامه‌ای به جو بایدن تاکید کردند که از دیپلماسی محرمانه دولت وی و عدم اطلاع عمومی در مورد امتیازات احتمالی به جمهوری اسلامی بایدن خسته شده‌اند. و شفاف در مورد امتیازاتی که برای احیای برجام به ایران می داد.

در این زمینه، تردیدها در مورد ازسرگیری توافقی که با خروج دونالد ترامپ، خطر خطرناک ترین تنش را به بالاترین سطح رسانده است، بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. رافائل گروسی، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اذعان کرد که توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم پس از خروج آمریکا از برجام تقویت شده است. من نمی‌خواهم آن را تصور کنم، اما این یک احتمال است – ما باید با همکاران ایرانی‌ام بنشینیم و تجدید نظر کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید