اصفهان گردی تنها به آثار تاریخی ختم نمی شود/ ذائقه ها و لذیذهای خاص نصف جهان در مغازه هایی که هویت این شهر جهانی شده است.


زمان: 15:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814915

همچنین از شما دعوت می شود تا پایتخت فرهنگ و تمدن ایران را بگردید.

اصفهان هم مثل هر شهر دیگری در دنیا مغازه هایی دارد که به هویت شهر تبدیل شده اند، مغازه های جذاب، جذاب و پرطرفداری که در زمانی که برند بودن مد نبود، برند شده اند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سرانجام پس از گذشت دو سال متوالی از شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌های سفر در نوروز به تدریج برداشته شد و امسال طبق اعلام ستاد مبارزه با مفاسد کشور، افرادی که سه نوبت واکسن کرونا دریافت کرده بودند، محدودیتی برای سفر نداشتند. سایر شهرهای نوروزی; حتی اگر شهرها تاج قرمز داشته باشند.

اما اگر شما هم از مسافران نوروزی هستید و قصد سفر به اصفهان را دارید یا شهروندی مقیم اصفهان که می خواهید در این تعطیلات از هر فرصتی نهایت استفاده را ببرید، در این گزارش با تور اصفهان همراه باشید.

درست است که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران شناخته می شود و آوازه آن در سراسر جهان ساخته شده است، اما این بار به معرفی اماکن تاریخی شهر و بناهای گردشگری باستانی شهر نمی پردازیم. تعدادی از دیدنی های اصفهان را به شما معرفی می کنیم، اما هنوز بعد از گذشت سال ها بوی گذر از این مکان ها با لذت می برد.

اگر بپرسید مزه ها، عطرها و غذاها نوستالژیک هستند، می گوییم بله، در اصفهان نیز مانند هر شهر دیگری در دنیا، مغازه هایی هستند که بخشی از هویت شهر شده اند، مغازه های جذاب، جذاب و پرطرفداری که برند هستند. برند مد نبود!

مثلا مغازه ای کوچک و غیر لوکس در چهارباچ که گردشگران از طریق صفحات مجازی، وبلاگ ها و وبسایت ها آن را دنبال می کردند و در سفر به اصفهان از آن بازدید می کردند.

در این گزارش از تاریخ شهر، از برخی از خواربارفروشی های قدیمی اصفهان صحبت می کنیم. مغازه هایی که به یاد می آوریم.


* برایان چندین سال فروشگاه می کند

غذاهای محلی اصفهان بسیار پرطرفدار است که علاوه بر مسافران و گردشگران، اصفهانی ها نیز علاقه زیادی به این غذاها دارند. اما نام اصلی غذای محبوب اصفهان بریان یا بریان است، غذایی که بسیار معروف است و طعم لذیذ آن هر گردشگری را به خود جذب می کند، بریون یکی از غذاهای سنتی و یکی از نمادهای اصلی اصفهان است. ایرانی می دانست.


740c4336 3acb 4d36 9257 26830da2c656 خبر خاکستری

در اصفهان مغازه های زیادی بریون می پزند و می فروشند، اما کیفیت غذا از جایی به جای دیگر متفاوت است. یکی از این مغازه ها مغازه ای است که در بازار جنب مسجد جامع اصفهان واقع شده و حدود 300 سال قدمت دارد و حدود 200 سال کافه بوده و نزدیک به 100 سال است که بریون می پزند.


2d2d1165 782c 443b 917a 6d8b1dea8c67 خبر خاکستری



شاد بریونی نیز یکی از قدیمی ترین و معروف ترین بریانی های اصفهان است، این بریونی حدود 90 سال قدمت دارد و هم اکنون نسل سوم خانواده مودب مدیریت ساختمان را بر عهده دارد، دولت شاد بریانی به خصوص در نوروز و تابستان مملو از محلی و مسافران و گردشگران خارجی


* آشپزی 24 ساعته در اصفهان

غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی که بیشتر برای صبحانه استفاده می شود اما در تمام غذاهای ایرانی قابل استفاده است.
کله‌پزی یاران اصفهان واقع در میدان آزادی اصفهان یکی از قدیمی‌ترین و بهترین کله‌پزی‌های اصفهان است که علاقه‌مندان به کله‌پچه اصفهان آن را به خوبی می‌شناسند زیرا کله‌چه یک غذای لذیذ و سنتی ایرانی است.


6134fdb8 290a 411f ba66 809e96b8a475 خبر خاکستری

یاران برند محبوب دوستداران شیرینی در اصفهان است. کوکی یاران در سال 1365 توسط حاج مرتضی جعفرزاده ساخته شد. این کوکی در حال حاضر توسط پسران و برادرزاده حاج مرتضی مدیریت می شود و به صورت 24 ساعته پذیرای مشتریان می باشد. کار می کند، تعداد سرهایی که روزانه در این آشپزخانه تهیه می شود بستگی به حضور مشتریان دارد و حداکثر تعداد سر در روز 80 عدد می باشد.


* عدالت اولین فروش دوغ و گوشفیل در اصفهان است

یکی از ترکیبات خوشمزه و معروف ایران که به گمان بیشتر متعلق به شهر زیبای اصفهان است، دوغ و گوشفیل است. همیشه در نگاه اول برای افرادی که تا به حال این مربا را نخورده اند، طرز تهیه دو طعم نمکی و شیرین کاملاً متفاوت است، اما پس از امتحان کردن این ترکیب، بسیاری از افرادی که با خوردن این دو ترکیب مخالف بودند، نظر خود را کاملاً تغییر دادند و حتی آن را به دیگران توصیه می کند.

نام این کیک از شباهت به گوش فیل گرفته شده است، در برخی از قنادی ها به آن مربای برگ بید نیز می گویند.
حاج آقا رضا توکلی در سال 1352 تصمیم به تاسیس اولین فروشگاه سگ و گوسفیل در اصفهان گرفت و با استقبال خوب مردم اصفهان روبرو شد و در میان گردشگران داگ و گوشفیل همه روزه به ویژه در ایام تعطیل مورد استقبال گردشگران زیادی قرار می گیرد.


191f63d7 5af3 408b a979 3d00b25942d6 خبر خاکستری


* آب بریج و بستنی

بستنی پل در سال 1352 توسط حسین شریفی پور ساخته شد. محصول اصلی این بستنی بستنی و آب میوه است. از آنجایی که این بستنی در مرکز شهر و تا 33 پل قرار دارد مشتری های زیادی دارد و در بین گردشگران و اصفهان شهرت دارد، روزی روزگاری در اصفهان که مد بود کافه رفتن، زوج ها به اینجا می آمدند مخصوصا قبل از ازدواج.


f69a7f4a 93de 469a 9e33 19f2eeb39d6d خبر خاکستری


* عطر ساندویچ های قدیمی دور از دسترس نیست

اگر به بچه های نسل جدید ساندویچ فروشی های قدیمی اصفهان بگوییم شاید برایشان جذابیت چندانی نداشته باشد چون الان با وجود ساندویچ های متنوع و خوشمزه به این چیزها فکر نمی کنند و تخم مرغ هم محدود بود و هست. هیچ اشاره ای به سوسیس دودی یا مخلوط معنی ندارد. اما خبری از دوره ای تاریخی نیست که اغذیه فروشی ها با انبوهی از ساندویچ، پاستا، هات داگ و زیتون شبانه روز جوانان را تردد می کردند و سرگرمی اصلی جوانان بودند.

حالا هر چقدر هم که ساندویچ‌های عجیب با نام‌های پیچیده و روش‌های پخت و پز بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا گسترده باشند، نمی‌توان ساندویچ‌های قدیمی را با نان کهنه و جعفری، در کاغذ کاهی پیچیده و سرپایی با یک لیوان نوشابه خورد. در دست.یادم نبود در اینجا به سراغ ساندویچ فروشی های قدیمی اصفهان رفتیم که هر کدام ویژگی جالبی دارند و هنوز هم شب ها می توان صف های طولانی را جلوی آنها دید.

ساندویچ آقا کوچک یکی از محبوب ترین ساندویچ فروشی های اصفهان است. اسماعیل که یک ساندویچ فروشی دارد می گوید این مغازه را در سال 1346 به قیمت 27 هزار تن خریده است. یکی از اولین ساندویچ های زنانه در اصفهان است. او به چهارباغ عباسی سفر کرد و شب ها ساندویچ درست کرد، این ساندویچ فروشی هیچ علامت خاصی ندارد اما به لطف مشتریانش معروف شده است، کتلت کوچک یکی از پرطرفدارترین ساندویچ هاست که هر روز مشتریان زیادی دارد.


f9e77d1e 8062 4329 905a 9d73e79c83a0 خبر خاکستری

ساندویچ فروشی آرابو در منطقه جلفا در ارمنستان اصفهان واقع شده است. آقای آلفرد میرزاییان ارمنی اصفهانی در سال 1355 این ساندویچ فروشی را تاسیس کرد و یکی از ویژگی های اصلی این ساندویچ فروشی حضور همسر آقای میرزاییان است که مشتریان او را بسیار دوست دارند و به او زنگ می زنند.


* گاز، سوغاتی شیرین و دلچسب اصفهان

اساس جشن های نوروزی در اصفهان، کیک دلپذیر و سوغات اصلی اصفهان یعنی زردچوبه است که نه تنها در اصفهان، بلکه در ایران نیز طرفداران خود را دارد. نام آن حلوا است که مخلوطی از پروتئین و شکر است.


63dc4bf2 3d56 44d1 84c7 21f2f9636c75 خبر خاکستری

گز اصفهان بهترین نوع گز است و بیش از 450 سال قدمت دارد. اولین تولید کننده زردچوبه فردی به نام محمدعلی شکرچیان در اصفهان بود، اما اکنون گز کرمانی، گز مظفری و سلامتیان از مهمترین برندهای گز در اصفهان هستند.

گز کرمانی بیش از 100 سال شهرت دارد و اکنون قدیمی ترین نامی است که آوازه آن با گز گره خورده است. گز کرمانی که توسط مرحوم حاج میرزا حسین محسن زاده کرمانی در سال 1281 هجری شمسی تأسیس شد و اکنون با 110 سال سابقه همچنان یکی از معروف ترین برندها در زمینه تولید گز به شمار می رود.

سنگ بنای گاز کرمانی اصفهان را حاج میرزا حسین محسن زاده کرمانی در دوره قاجاریه ساخت. او در اصل فروشنده سقط جنین (خرده فروش) بود. او یک پسته شکست و آجیل را فروخت تا اینکه یک دیگ خرید و همه خانواده را دعوت کرد تا به او بپیوندند.

حاج میرزا 99 ساله بود و اکنون پسرش رضا محسن زاده کرمانی مغازه را در خیابان عبدالرزک اداره می کند. حاج جواد محسن زاده کرمانی یکی از سه صاحب برند گز کرمانی گفت: گاز کرمانی قدیمی ترین گاز اصفهان است که کارگاه آن در سال 1281 توسط مرحوم حاج میرزا حسین محسن زاده کرمانی و دو برادر دیگرشان حاج میرزا حسن برگزار شد. و حاج میرزا علی به عنوان مجموعه گز. کرمانی ساخته شد و محصول آن گز، سوهان و کرک (نان کرک) است و اکنون توسط سه فرزند این سه برادر حاج تقی، حاج رضا و من به کار خود ادامه می دهد و محصولات آن عبارتند از گز، سوهان، آبنبات، نبات و. پولکی . .

گز مظفری در سال 1310 شروع به کار کرد و مانند سایر فروشگاه های اصلی گاز، کار گازفروشی از پدر به پسر منتقل شد.

تمام موارد فوق بخشی از جاذبه های اصفهان بود که نه تنها برای اصفهان بلکه برای برخی از ایرانیان خوش گذران و مسافرت نیز جذاب خواهد بود نامه سلامت مراقب سلامتی خود و خانواده خود باشید و از لحظات خود نهایت استفاده را ببرید. در اصفهان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید