اصلاح باغات باید در بودجه وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود


ساعت: 17:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904239

حسن عنایتی با بیان اینکه باغ های ما باغ های مدرن نیستند و اصلاح باغ ها باید در بودجه وزارت جهاد کشاورزی لحاظ شود، اظهار داشت: باغ های ما باغ های مدرن نیستند. وی گفت: توسعه مکانیزاسیون باغات در مازندران بسیار کند است و نیاز به اولویت بندی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; حسن عنایتی عصر امروز در گردهمایی معاونین باغبانی، معاونین بهبود زراعی، مدیران باغبانی استانی و اتاق اصناف کشاورزی ایران در بابلسر اظهار داشت: مازندران یکی از حاصلخیزترین استان های کشاورزی کشور است. همچنین تنوع و رونق تولیدات کشاورزی در مازندران توانست بخشی از نیازهای کشور و حتی جهان را تامین کند.

وی افزود: این استان در تامین امنیت غذایی و اقتدار غذایی جایگاه ویژه ای دارد و دارای 7.6 میلیون تن محصولات کشاورزی در سطح استانداردهای روز دنیا تولید شده در کشور است.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به تولید دو میلیون تن محصولات باغی در مازندران خاطرنشان کرد: در زمینه محصولات باغی این استان با تنوع بیش از 40 محصول در بسیاری از محصولات از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است. از جمله مرکبات، کیوی، گیاهان گیاهان دارویی و گل ها در رتبه اول کشور قرار دارند.

این مسئول ادامه داد: با وجود همه این فرصت های بی نظیر، به لحاظ شرایط و تغییرات اقلیمی که این استان نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت، شاید در آینده نیازمند طراحی روش های نوینی برای تولیدکنندگان در حوزه مدیریت تولید باشیم.

عنایتی بیان کرد: در حوزه باغبانی با وجود اقدامات خوبی که انجام شده نیازمند تقویت بخشی هستیم.

وی اظهار داشت: اتفاقات و اتفاقات خوبی در حوزه باغبانی افتاده که کافی نیست و باید با استانداردهای جهانی تلاش بیشتری کرد و در این مسیر حرکت کرد تا خلاءهای موجود برطرف شود.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در محصولات باغی بذر و نهال است که هسته اول تولید در این حوزه است و باید هسته های اصیل، گواهی شده و متنوع را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.

این مسئول تصریح کرد: باید موضوع تنوع رقمی را در حوزه بذر و نهال به طور جدی در دستور کار قرار دهیم؛ بنابراین در شرایطی که در تنوع جمعیتی و اقلیمی کشور به وجود آمده است، باید این موضوع را جدی بگیریم.

عنایتی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی بحث اصلاح ارقام است و اکنون ارقامی که در باغبانی مازندران داریم باید بازنگری شود و بخش خصوصی و موسسات تحقیقاتی با ورود به این موضوع روی این موضوع کار کنند.

وی اظهار داشت که باید روی تنوع گونه ها کار کنیم. وی گفت: چون تعداد زیادی از ما جوابگوی نیاز و ظرفیت صنایع تبدیلی و بازار ما نیست.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: موضوع سوم این است که باغات ما باغات خیلی نوپا نیستند و باید در فصل جهاد کشاورزی اصلاح باغات در راس اعتبارات وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا تولید تغییر کند. رویه باغ های استان بسته به هزینه های تولید.

این مسئول ادامه داد: توسعه مکانیزاسیون باغات در مازندران بسیار کند است و نیاز به اولویت بندی دارد.

عنایتی با توجه ویژه به استقرار و توسعه صنایع تبدیلی در مازندران گفت: در حال حاضر ضایعات زیادی از محصولات باغی به ویژه مرکبات داریم و از طرفی بازار داخلی ظرفیت جذب محصولات باغی را ندارد. محصولات

وی اذعان داشت: شناسنامه در باغبانی یکی از موضوعات مغفول در حال حاضر است، این بخشی است که می تواند باغداران ما را سامان دهد و همچنین باید باغداران را توانمند کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: برخی از عوامل و آفات زنده و غیر زنده مانند مگس میوه خسارات زیادی به باغات ما وارد کرده است که تجهیزات، ابزار و امکانات ما قادر به کنترل آن نیست و بسیار محدود است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید