اصلاح یارانه ارزی کالاهای اساسی و گندم اقدامی ضروری بود


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884101

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با دانا؛

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تعدیل قیمت ها و هدفمندی یارانه ها را یکی از مهمترین اقدامات در شرایط فعلی عنوان کرد و گفت: تعدیل یارانه ارزی کالاهای اساسی و گندم اقدامی ضروری است. و شرایط قبلی باعث انحراف مصرف، اتلاف منابع و قاچاق معکوس شده است.

جعفر قدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص قانون هدفمندی آرد و نان و الزامات هوشمندسازی موثرتر سامانه آرد و نان، گفت: ارائه ارز ترجیحی برای گندم وارداتی باعث شده تا بین گندم آزاد و گندم خریداری شده در بورس دولتی اختلاف قیمت بسیار زیادی وجود داشته باشد. دوره. این شکاف تمایل به صادرات مجدد گندم را افزایش داد.

وی ادامه داد: اجرای این سیاست های اقتصادی نامناسب باعث شد که بخشی از آرد یارانه ای به صورت خام صادر و یا به محصولاتی مانند بیسکویت، ماکارونی و سایر محصولات تجاری تبدیل شود و از کشور خارج شود. این وضعیت رانتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد که باعث شد عده ای به سودهای کلان دست یابند و بار این فشار بر اقتصاد بر دوش عموم مردم بود.

این نماینده مجلس توضیح داد: به عنوان مثال ارائه یارانه گندم در ابتدای زنجیره و سرکوب قیمت ها منجر به انحراف در مصرف نان شد و بخش قابل توجهی از نان به دلیل قیمت پایین به دامداری ها رفت و در آنجا مصرف شد. مقداری از آن در نانوایی ها یا جاهای دیگر تلف و هدر می رود. این شرایط در واقع هر روز به افزایش مصرف نان و وابستگی کشور به پرداخت یارانه منجر شده است.

قادری افزود: تعدیل قیمت و هدفمندی یارانه ها یکی از مهم ترین اقدامات اصلاحی در شرایط فعلی است. دولت باید به این سمت می رفت (اصلاح فرآیند تخصیص یارانه نان) و برای جلوگیری از انحراف مصرف، هدر رفت منابع و قاچاق معکوس، یارانه ارزی را به کالاهای اساسی و گندم در انتهای زنجیره مصرف منتقل می کرد.

این عضو کمیته برنامه و بودجه افزود: در شرایط جدید واردکننده آرد را به قیمت آزاد می خرد و با همان ارز به کارخانه دار می فروشد و تبدیل به آرد می کند و نانوا هم آرد را به قیمت آزاد می خرد. واحد پول. در نهایت نانی که به دست مردم می رسد یارانه دولتی خواهد بود. بنابراین حاشیه سود برای قاچاق این اقلام از بین می رود.

وی تاکید کرد: در این طرح همه می توانند با کارت بانکی خود از نانوایی ها خرید کنند و طبق کد ملی نان را با قیمت یارانه ای دریافت می کنند و دولت مابه التفاوت را به نانوا پرداخت می کند.

جعفری درباره مزایای طرح اصلاح یارانه گندم و آرد توضیح داد: با اجرای این طرح واردات و تولید به تاخیر نمی افتد و گندم به مقدار کافی و به موقع وارد می شود. انحصار واردات در دست دولت نیست و مردم عادی هم می توانند گندم وارد کنند.

وی به سایر کارهای این طرح اشاره کرد و گفت: با اجرای چنین طرح هایی از ظرفیت تولید آرد کارخانه ها به طور کامل استفاده می شود و از سوی دیگر قیمت نان برای مصرف کننده نهایی تغییر نمی کند.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه فعلی پیش بینی شده است که با افزایش قیمت گندم و نان، دولت یارانه بیشتری به مردم پرداخت کند تا مردم تحت فشار زیادی قرار نگیرند و معیشت آنها به خطر نیفتد. در عین حال از هزینه های اضافی، نشت و صادرات مجدد جلوگیری می شود.

قدری در پایان تاکید کرد: به نظر نمی رسد شاهد افزایش قیمت نان باشیم و با کمک طرح انتقالی که وزارت اقتصاد اجرا می کند، افزایش قیمت نان نیز خواهد بود. جلوگیری کرد.”

اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را اینجا بخوانید.

نظر کارشناسان اقتصادی درباره مزایا و معایب هر یک از راهکارهای جایگزین برای انتقال یارانه در پایان چرخه مصرف

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید