کلیه نیازهای ارزی تولیدکنندگان و کالاهای اساسی را به مبلغ 28500 تومان تامین می کنیم


ساعت: 21:58
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920682

فرزین گفت: در سامانه نیما تمامی نیازهای ارزی واردات کالاهای اساسی، ماشین آلات و تجهیزات را به مبلغ 28 هزار و 500 تومان و سایر نیازهای ارزی در بازار ارز تامین می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا فرزین در گفت و گو در خبرنگار ساعت 21 سیما اظهار داشت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و نرخ ارز است و این دو متغیر مهمی هستند که بانک مرکزی وظیفه کنترل آنها را بر عهده دارد.

وی افزود: البته همه دستگاه های حاکمیتی نقش بسیار مهمی در انجام این کار دارند و قاعدتا این مهم باید در قالب یک برنامه اقتصادی مشخص و با همکاری همه مدیران و مدیران انجام شود. وزرای اقتصادی دولت

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر بخواهم سیاست جدید ارزی را در یک جمله بیان کنم، می گویم سیاست جدید ما تثبیت است. ارز را تثبیت می کنیم و قطعا این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف می کنیم.

وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور دغدغه های اساسی در خصوص مشکلات معیشتی مردم و شرایط تولیدکنندگان دارد گفت: به هر حال سیاست جدید اقتصادی دولت به طور کامل بر این موضوع متمرکز خواهد شد.

فرزین در پاسخ به این سوال که نوسانات ارزی این روزها و تورم باعث کاهش اعتماد مردم به برخی نظام های اقتصادی شده است، چگونه می خواهید این اعتماد را به مردم بازگردانید، گفت: این دیدگاه درستی است اما در سیاست ها ایراداتی وجود دارد. ما باید رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: می دانید که اکنون ارز عمدتاً به بازار نیما عرضه می شود و نرخ ارز را در این بازار روی 28 هزار و 500 تومان تثبیت می کنیم. ما تمام نیازهای کالاهای اساسی و نیازهای تولیدکنندگان، ماشین آلات و تجهیزات را با این نرخ در نیمس تامین خواهیم کرد. منابع ارزی کشور بسیار قابل اعتماد است و ما می توانیم با این نرخ تحویل دهیم.

وی ادامه داد: اما سایر نیازهای ارزی را تامین خواهیم کرد، بیش از 40 نیاز ارزی برای مردم وجود دارد، در بازار ارز. ما سعی خواهیم کرد به این بازار یک سطح بازار آزاد بدهیم. نرخ بازار آزاد را فراموش نخواهیم کرد، زیرا بازاری هم است که متاسفانه به فعالان اقتصادی سیگنال می دهد. هر چند سهم کوچکی است اما نشانه ای می دهد.

تلاش ما بر این خواهد بود که تمامی نیازهای اساسی نیما و بازار رسمی مبادلات ارزی را تامین کنیم و به طور مستمر بازار آزاد ارز را کوچک کنیم، نیازهای آن را کاهش دهیم و نرخ این بازار را به بازار رسمی نزدیک کنیم.

از آنجایی که بازار در حال حاضر داغ است، اجازه دهید من یک چیز را به اشتراک بگذارم. آنچه بسیار مهم است اعتماد مردم است و مردم و فعالان اقتصادی باید به من به عنوان رئیس بانک مرکزی اعتماد کنند و به سیاست گذار اقتصادی اعتماد کنند. مطمئناً تلاش خواهیم کرد که اعتماد آنها را جبران کنیم و نرخ ارز را در بازار تثبیت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید