جزئیات طرح موجودی الکترونیکی / با کارت بانکی یارانه اخذ می شود. همچنین محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود

جزئیات طرح موجودی الکترونیکی / با کارت بانکی یارانه اخذ می شود.  همچنین محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود

روز جدید : میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات طرح موجودی الکترونیکی گفت: یارانه ها در مدت دو ماه پرداخت شد. این یارانه نان و دارو نیست. یارانه با کارت بانکی شارژ می شود و محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود. با کارت فقط در کارتخوان های مخصوص نصب شده در فروشگاه ها قابل خرید است و در هنگام خرید نوع کالای خریداری شده در دستگاه برای محاسبه یارانه آن انتخاب می شود.

میرکاظمی گفت: وقتی دولت به تجار، واردکنندگان و پالایشگاه های نفتی ارز می دهد، به معنای جمع آوری ریال از بازار است، بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود می یابد.

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

طراحی کاربرگ الکترونیکی چیست؟

میرکاظمی: یارانه ها دو ماه دیگر پرداخت می شود. این یارانه نان و دارو نیست. یارانه با کارت بانکی شارژ می شود و محدود به خرید کالاهای اساسی خواهد بود.

با کارت فقط در کارتخوان های مخصوص نصب شده در فروشگاه ها قابل خرید است و در هنگام خرید نوع کالای خریداری شده در دستگاه برای محاسبه یارانه آن انتخاب می شود.

در حال حاضر قیمت نان تغییری نکرده است. برای دارو و نان همه دهک ها برابر است مبلغی که به عنوان یارانه پرداخت می شود ربطی به نان و دارو ندارد. نانوایی ها تا سفارش دوم مانند قبل کار خواهند کرد.

باید به مردم اطمینان داده شود که دولت به فکر حمایت است و برنامه های حمایتی دارد بنابراین باید زیرساخت های لازم فراهم شود که به سرعت در حال انجام است.

ممکن است تولید کننده علاقه ای نداشته باشد که کالای خود را با قیمت قدیم عرضه کند که تفاوت قیمت وجود دارد. در این صورت تقاضا برای یک محصول افزایش می یابد.

وقتی دولت با همین نصف به تجار، واردکنندگان، کارخانجات نفتی ارز می دهد، یعنی ریال در بازار جمع می کند، بنابراین بخشی از پایه پولی بهبود می یابد.

اگر با سیستم قبلی برویم باید 4200 تن بپردازیم و اگر بانک مرکزی ارز نداشته باشد باید در بازار خرید کند. به همین دلیل می توان پایه پولی را اصلاح کرد. بخشی از پایه پولی را می توان با ارائه نیمی از ارز ایجاد کرد، اما قاعدتاً نحوه یارانه دادن به افراد در انتهای زنجیره کارآمدتر خواهد بود.

دولت و سازمان حمایت از بحران غذایی باید رصد شوند که قطعا در روزهای آینده به طور کامل اطلاع رسانی خواهد شد، اما باید بدانیم که از تولیدکننده حمایت می شود تا محصولاتش قطع نشود. اگر سیستم های موجودی الکترونیکی راه اندازی شود، یارانه ها به محصول ضربه می زند. حمایت های مردمی تحت هیچ شرایطی قطع نمی شود.

آیا دولت می خواهد درآمد خود را ایجاد کند؟

میرکاظمی: هدف دولت درآمدزایی نیست، حمایت و عبور از بحران غذایی برای افزایش تولید است چرا که با ارز 4200 تنی هیچ تولیدکننده ای توان رقابت را نخواهد داشت.

این طرح برکات زیادی خواهد داشت. دولت نسبت به بودجه های سالانه قبلی منابع بیشتری تخصیص داده است. دو برابر سال‌ها پیش، دولت از دهک‌های مختلف حمایت کرد.

اعمال این طرح چه تاثیری بر ضریب جینی دارد؟

میرکاظمی: دهک های بالا 2 تا 3 برابر دهک های پایین سود می برند. سرانه مصرف گوشت، روغن و تخم مرغ در دهک های بالا دو تا سه برابر بیشتر از دهک های پایین است، بنابراین هر چه بیشتر خرید کنند یارانه بیشتری دریافت می کنند. در تمامی مقالات دهک های فوق مصرف بیشتری دارند.

طی هشت سال گذشته ارز ترجیحی دادیم و یارانه مستقیم به بخش‌ها پرداخت شد و نتیجه این شد که ضریب جینی افزایش پیدا کرد، یعنی فاصله طبقاتی در پایان سال به بیش از 4 دهم رسیده است. دولت قبلی

تحلیلی که انجام شد این است که با همان رفتاری که در دهک ها انجام می شود و پرداخت هایی که انجام می شود، پیش بینی می شود 4 دهم به زیر 35 درصد برسد.

ضریب جینی با این معیار تعدیل می شود یعنی فاصله کم می شود امیدواریم با اقدامات بعدی که در سال های آینده انجام می شود به طور کامل بگوییم کشور فقیری نخواهیم داشت.

آیا دهک ها دوباره پیگیری شده اند؟

میرکاظمی: وزارت رفاه موظف است این تعدیل را انجام دهد، مشخص است چه کالاهایی شامل قیمت گذاری می شود، بخشی شامل مرغ، تخم مرغ و مواد پروتئینی است که بیشترین یارانه را برای دام دارد و گوشت قرمز کمتر بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید