اصلاح یارانه ها تاثیر مثبتی بر بازار کشاورزی و صنایع غذایی دارد


ساعت: 21:17
تاریخ انتشار: 1401/03/06
کد خبر: 1841933

دبیر فدراسیون انجمن‌های خواربار و کشاورزی:

دبیر فدراسیون انجمن های صنفی صنایع غذایی و کشاورزی گفت: اصلاح یارانه ها تاثیر مثبتی بر بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی فدراسیون تشکل های خواربار و کشاورزی؛ محسن نگاری دبیر فدراسیون گفت: واردات کالاهای تولید داخل ضربه مهلکی به تولید وارد کرده است. به خصوص زمانی که کالا با ارز 4200 تنی وارد می شد، تولیدکننده اصلا توان رقابت را نداشت.

وی افزود: قیمت سوخت، انرژی، فعالیت های آزمایشگاهی، دستمزد، مالیات و بیمه تامین اجتماعی که مربوط به هزینه های تولید است افزایش می یابد، اما در عین حال قیمت کالاها تعدیل نمی شود که این امر به تولید آسیب وارد کرده است.

دبیر فدراسیون انجمن های صنفی خواربار و کشاورزی ادامه داد: یکی از الزامات مهم صنایع غذایی کشور اجرای کامل قانون بهبود فضای کسب و کار است؛ در قانون آمده است که برای تصمیم گیری از سازمان باید بررسی شود.

وی افزود: در همه صنوف به جز نانوایی ها قیمت ها توسط خود صنف تعیین می شود اما در صنایع غذایی قیمت گذاری به عهده دولت است که در این زمینه نیز باید تجدید نظر شود.

* تعدیل واردات کالاهای اساسی پس از حذف ارز 4200 تومانی

امیررضا ثابتی پای رئیس فدراسیون انجمن‌های خواربار و کشاورزی گفت: حذف ارز 4200 تومانی واردات کالاهای اساسی در صنایع غذایی منجر به روال عادی آن می‌شود، اما مشکلاتی از جمله کمبود سرمایه در گردش را ایجاد می‌کند. و فروش را کاهش داد.

وی افزود: اگرچه افزایش قیمت نفت 6 برابر شده است، اما در قیمت نهایی غذاهای آماده 20 درصد افزایش یافته است، اما مصرف و خرید این محصولات در روزهای اخیر 50 درصد کاهش یافته است. برخی دیگر از صنایع غذایی مانند سس ها، تاثیر بر قیمت تمام شده بیشتر بوده و قیمت نهایی محصول را 100 تا 200 درصد افزایش داده است.

* افزایش بهره وری پس از آزادسازی ارز یارانه ای

ثابتی فر گفت: با آزادسازی ارز یارانه ای برای واردات کالاهای اساسی، اما در صنایع غذایی کشور افزایش بهره وری و افزایش کیفیت محصولات خواهد بود. اما برخی از صنایع غذایی ممکن است با کاهش هزینه ها تغییر کنند.

رئیس فدراسیون انجمن های صنفی خواربار و کشاورزی ادامه داد: ما موافق اصلاح یارانه کالاهای اساسی و شفاف سازی هستیم، اما به نظر می رسد پس از اصلاح یارانه ها مقاومت هایی برای خرید وجود دارد. با این حال، بازار به تدریج عادت می کند. نسبت به این قیمت‌ها، اگرچه ممکن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید