اصلاح 320 مصوبه و بخشنامه در حوزه معدن/ در صورت عدم کشف ذخایر سنگ آهن در کشور 15 سال دیگر به پایان می رسد.


ساعت: 13:52
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907063

گزارش دانا از افشای دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی؛

امروز یکشنبه 17 آبان 1401 مراسم افتتاحیه دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف منابع معدنی استان خراسان جنوبی که به صورت پایلوت اجرا شد با حضور وزیر صنعت برگزار شد. معدن و تجارت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; مراسم افتتاحیه دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان خراسان جنوبی امروز با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر حراست، نمایندگان شورای اسلامی و معاونین و روسای وزارتخانه برگزار شد. امنیت.


افشای دستاوردهای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی

بررسی های طرح توسعه زمین شناسی و بررسی ذخایر معدنی خراسان جنوبی از مهر ماه 1400 در استان خراسان جنوبی آغاز و در مهر ماه 1401 به پایان رسید که خروجی این طرح در این استان شامل 20 عنوان نقشه و در مجموع 60 برگ است. در سه لایه زمین شناسی اقتصادی و ژئوشیمیایی تهیه و دستاوردهای آن در خراسان جنوبی در قالب نقشه و گزارش منتشر شد.

لازم به ذکر است؛ طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی کشور، توسعه مناطق کم بهره برداری و متناسب با رونق معدن، تولید اشتغال مولد با توجه ویژه به نیروی کار بومی، بهسازی اراضی در قالب کشف ذخایر معدنی جدید، افزایش راندمان و کاهش موثر تبدیل زمین از کانسار به معدن، آموزش نیروی کار متخصص از بخش معدن (زمین شناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول و ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسین مشاور) در آزمایشگاه های صحرایی زمین شناسی، اکتشاف و علوم زمین با واگذاری فعالیت ها، اهداف مورد نظر را در دستور کار خود دارند.

این پروژه با بهره گیری از ظرفیت کامل و با مشارکت تمامی ارکان دولتی بخش معدن از جمله سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان همچنین معاونت معادن و فرآوری وزارت امنیت و این ادارات منابع را تامین می کنند و تطبیق این طرح با یکدیگر همکاری خواهد کرد.

شناسایی 17 زون طلا، 60 زون مس، 25 زون نیکل، 9 زون منیزیت، 6 زون سرب و روی، شناسایی بیش از 570 ناهنجاری ژئوشیمیایی رسوبی آبراهه برای طلا، نقره، مس، سرب، نیکل، عناصر آهن، روی، به عنوان همچنین شناسایی 6 منطقه بالقوه اکتشاف گوهر، کاهش زمان تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و معدنی از سه به یک سال و تهیه 60 برگ نقشه زمین شناسی، ژئوشیمیایی و اقتصادی زمین شناسی با مقیاس 150000 برای اولین بار در کشور. از جمله دستاوردهای این پروژه است.

646949ed f284 4d72 924b 852a74d93f8b خبر خاکستری


اصلاح 320 مصوبه و بخشنامه در حوزه معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با بیان اینکه بخش دولتی باید کار اکتشاف ذخایر معدنی را انجام دهد، گفت: بخش خصوصی نمی تواند این کار را انجام دهد و اگر ما به عنوان بخش دولتی و حاکمیتی این کار را انجام ندهیم. کار؛ بنابراین، در جریان مزایده معدن، ما دقیقاً نمی دانیم که چه چیزی تسلیم می شود و دقیقاً چه ذخایر مربوط به این معادن است و بنابراین همانطور که ممکن است سهم انفال از بین برود، بخش خصوصی نیز در صورت برنده شدن در مزایده ممکن است متضرر شود.

فاطمی امین با اشاره به طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی که از سال 1400 آغاز شده است، گفت: در این راستا سه قسمت اکتشاف شد که در یک منطقه به دنبال ذخایر معدنی و در منطقه دیگر به دنبال ذخایر غیرفلزی هستیم. در منطقه سوم یعنی شمال شرق که قسمت جنوب غربی کشور است، ذخایر معدنی زیادی ندارد و بیشتر ذخایر گاز است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در این راستا انجام شده و اکتشافات جدیدی انجام شده است، گفت: باید توجه داشت که اگر اکتشافات جدیدی انجام ندهیم ممکن است ذخایر ما تمام شود به عنوان مثال در بخش سنگ آهن. اگر تا 15 اکتشاف جدیدی صورت نگیرد، ذخایر این بخش تمام خواهد شد.

وی درباره بخشنامه ها و بخشنامه های متناقض گفت: 320 بخشنامه و بخشنامه متناقض و تکراری در حوزه معدن وجود داشت که منشأ فساد بود.

وی بیان کرد: پیش از این واگذاری معادن تنها با صلاحیت مالی انجام می شد. اما در برنامه اخیر ما و مزایده بیش از 5000 معدن که در مهر آغاز شده است، شرایط فنی نیز اضافه شده که باعث می شود استخراج و فرآوری معادن به سرعت انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید