اصولگرایان به دنبال تغییر ساختار نظام هستند

اصولگرایان به دنبال تغییر ساختار نظام هستند

حالا باز هم محمدرضا باهنر یکی از نیروهای معروف اصولگرایی گفته که ما به جمهوری جدید نیاز داریم. او آن را جمهوری دوم نامید. در سال های اخیر برخی از افراد و فعالان سیاسی کشور در خصوص لزوم تغییر یا اصلاح ساختار سیاسی کشور اظهار نظر کرده اند. در مجموع این طیف معتقدند سیستم فعلی جوابگوی شرایط کشور نیست و باید شرایط لازم را متناسب با نیاز فعلی کشور فراهم کنیم. در سال های اخیر خیلی ها تاکید کرده اند که باید کشور را بازسازی کنیم. مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی از جمله کسانی بود که در مقاطع مختلف اصلاحات ساختاری را مطرح کرد. هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مراسم چهلمین سالگرد درگذشت آیت الله موسوی اردبیلی گفت: یک مدت دیگر همه قوانین اساسی دنیا تغییر می کند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم. علی لاریجانی، سخنگوی سابق مجلس شورای اسلامی، پیشتر در سخنانی در همایش شوراها و شهرها در سال 91 گفته بود «ما نیازمند فرصت هستیم تا قانون اساسی را تغییر دهیم و ساختار کشور را با دقت بیشتری شکل دهیم». لاریجانی بعدها در سال 1376 بار دیگر به استناد رهبری بحث اصلاح ساختارهای کشور را مطرح کرد. رئیس وقت هیئت اداری کوم گفت: رهبر معظم انقلاب دستور اصلاح ساختارهای کشور را ظرف چهار ماه آینده داده اند که می تواند به اصلاح بودجه منجر شود. رئیس جمهور افزود: پس از اتمام کار بودجه در مجلس، این بحث ادامه پیدا می کند و ساختارها به منظور تسهیل در کار مردم اصلاح می شود. اما منابع مختلف بعداً اعلام کردند که لاریجانی قصد دارد ساختار بودجه را اصلاح کند. البته در همان زمان حسن روحانی رئیس جمهور نیز از اصلاح ساختاری بودجه استقبال کرد و دستور بررسی آن را داد. همچنین پس از سخنان لاریجانی، محمدعلی وکیلی درباره دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد تغییرات در ساختار اداری کشور تا چهار ماه آینده، تاکید کرد: این یک نقطه عطف در نظام اداری و اقتصادی کشور است. کشور “. وی گفت: مدت ها همه معتقد بودیم که این ساختار اداری و اقتصادی پاسخگو نیست و مشکلات زیادی ایجاد کرد و رهبری نیز به درستی مهلتی را برای دولت تعیین کردند تا لایحه تغییرات اداری، اجرایی و اقتصادی را به مجلس ارائه کند. مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی مقام معظم رهبری خطاب به رئیس مجلس صحبت می کنند به این معناست که مجلس در زمانی که رهبری تعیین کرده است، به ارسال لایحه از سوی دولت ادامه می دهد و اگر در این مدت دولت لایحه ای ارائه کند. به مجلس: “پیشنهاد نکرد که مجلس خودش به عنوان طرحی برای تغییر ساختار نظام سیاسی و اداری کشور عمل کند.” ارتباط سید میرحسین قاضی زاده هش امی گفت: هماهنگی اقتصادی و دولتی نوشتند و 6 بند برای ایراد و توصیه داشتند. مقامات بعداً گفتند که تنظیم بودجه بر این اساس زمان می برد، زیرا اصلاح برخی از بخش ها به کارهای مقدماتی و اکتشافی نیاز دارد. رهبر معظم انقلاب فرمودند: 4 ماه به شما مهلت می دهم تا لایحه بودجه 98 را تا جایی که می توانید انجام دهید و اگر فرصت ندارید در قالب لایحه اصلاحات در سال جاری انجام دهید. ممکن است. با این حال بسیاری معتقد بودند که اصلاح ساختار بودجه به معنای اصلاح بسیاری از ساختارها نیز هست و اصلاح بودجه بدون اصلاحات اساسی امکان‌پذیر نیست و تا چند سال دیگر بودجه 1401 هنوز شامل این اصلاحات ساختاری نمی‌شود.
همانطور که محمد دهگان، یکی از اعضای هیأت امنا و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با بیان اینکه برای مقابله با معضلاتی مانند فساد اقتصادی و فقر نیاز به شفافیت و مدیران عادل است. این اراده مدیران ارشد برای اجرای اصل 49 قانون اساسی برای تحقق عدالت و مبارزه مؤثر با فساد است.» با تاکید بر اینکه برخی از ساختارهای کشور اشتباه است و هر چه بکنیم نتیجه آن تغییر نمی کند، افزود: «اقتصاد مالی». و نظام پولی” مالیات در کشور سخت است و بسیاری از افرادی که مجبور به پرداخت مالیات هستند در حال فرار هستند. برای تعدیل.” با این حال، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، مانند دیگر سیاستمداران، از دیرباز بر اصلاحات ساختاری تاکید کرده اما مدلی ملموس را پیشنهاد کرده است. وی با تاکید بر اینکه مشکلات ساختاری زیادی وجود دارد و نیازمند تغییر ساختارهای کشور هستیم، سال گذشته در این زمینه الگو قرار داد و گفت: باید در خدمت دولت باشند.
با این حال، برخی نگران تغییرات قانون اساسی هستند. مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر کشور در دولت اصلاحات که در انتخابات ریاست جمهوری امسال رد صلاحیت شد اما رد صلاحیت شد، در یک سخنرانی تبلیغاتی گفت که قبلا با هرگونه اصلاح ساختاری در کشور مخالف بوده است. وی دلیل این مخالفت را اینگونه بیان کرد: «با ترکیبی که قانون اساسی دیده است، هیئت بازنگری در دست رهبری است. در واقع هر ترکیبی را می توان در آنجا قرار داد و فقط این شورا می تواند به تغییرات مورد نظر رهبر رای دهد. بیم آن می رفت که در صورت تغییر قانون اساسی، مانند سال 1989، جنبه های دموکراتیک آن تضعیف و جنبه های تمرکزگرا و مانع تقویت شود. «بنابراین گفتیم درست است که قانون اساسی ابهام دارد و متناقض است و برخی مفاهیم آن مغشوش و سوء تعبیر شده است، اما نباید به آن دست زد. وی در ادامه با بیان اینکه هر تغییری بهتر از انجام ندادن است، گفت: اصلاح ساختاری بازگشت به نظام جمهوری و قانون اساسی و استفاده از ظرفیت های آن است.
سعید حجرجان در شهریورماه امسال نیز به ماهیت اصلاحات ساختاری پرداخت و گفت: برخی از فعالان در نظر دارند به زودی تغییرات اساسی در قانون اساسی ایجاد کنند یا اصلاحات ساختاری را انجام دهند. مهم ترین سوال این است که آیا چنین تغییر اساسی باید در داخل یا خارج از سیستم اتفاق بیفتد؟ اگر تغییر از درون در دستور کار باشد، طبق قانون اساسی همه راه ها به رهبری منتهی می شود. اما تغییر قانون اساسی از بیرون مستلزم تغییر در نظام واقعی قدرت است».
در همین راستا شنبه شب محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست ماهانه این تشکل گفت: در برخی جاها نیازمند اصلاحات ساختاری و اصلاح ساختار هستیم. باهنر گفت: ما باید برای جمهوری دوم آماده شویم. ما در جاهایی نیاز به اصلاحات ساختاری داریم و باید ساختار را اصلاح کنیم.»
سخنان باهنر که باز هم به همان موضوعات مطرح شده از سوی برخی مسئولان و خودش در سال های گذشته می پردازد، نشان می دهد که برخی به طور جدی برای اصلاحات ساختاری و تغییر در جمهوری فعلی تلاش می کنند. برخی معتقدند در صورت تغییر ساختارهای کنونی نظام سیاسی ایران، جمهوری جدیدی متولد خواهد شد. البته مشخص نیست این جمهوری دقیقاً به کجا می رود، اما برخی از سیاستمداران به ویژه اصلاح طلبان معتقدند که جنبه جمهوری خواهی نظام فعلی ضعیف شده است. اکنون باید از خود بپرسیم که آیا در صورت تولد یک جمهوری جدید، این جنبه تقویت خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید