اطلاع از تصمیم نهایی برای احضار عسگر فرهادی

اطلاع از تصمیم نهایی برای احضار عسگر فرهادی

روز جدید در حالی که آزاده مسیح زاده، مشاور حقوقی می گوید دادگاه فرهنگ و رسانه حکم قطعی را برای عسگر فرهادی صادر کرده است، وکیل کارگردان تاکید می کند که این حکم، حکم قطعی دادگاه نیست و تنها بخشی از رسیدگی است. وی ابراز امیدواری کرد در جریان رسیدگی به پرونده با مراجعه کارشناس و جلب نظر کارشناسی معلمان و صاحب نظران در حوزه کپی رایت پرونده تشکیل شود.

وکیل عسگر فرهادی و مشاور حقوقی آزاده مسیح زاده داستان های مختلفی از نتیجه دادگاه تا شکایت های مطرح شده از یکدیگر را ارائه کردند.

این دعوی که چند ماه است در تیتر اخبار منتشر شده، مربوط به ادعای ساخته شدن فیلم «قهرمان» ساخته عسگر فرهادی از مستند «دو برد، دو باخت» اثر رایگان مسیح زاده است. روند رسیدگی به شکایات دو طرف در این پرونده هم اکنون در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به مرحله نهایی رسیده است.

مسیح زاده روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار گذرنیوز گفت: پس از چندین ماه رسیدگی دقیق به شکایت آقای عسگر فرهادی مبنی بر سرقت آثار هنری (نقض حقوق مادی و معنوی) در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران، بازپرس محترم اسناد و مدارک دلایل ارتکاب جرم و ارتکاب آن توسط آقای فرهادی کافی تلقی و قرار قطعی برای احضار آقای فرهادی به دادگاه صادر شد.

به گفته وی، متن دستور صادره در تاریخ 23 اسفند 1392 توسط بازپرس تهیه و پس از تایید سرپرست دادسرا در تاریخ 14 فروردین ماه 1390 به طرفین ابلاغ شد.

مسیح زاده همچنین درباره نتیجه دو شکایت فرهادی علیه خود توضیح داد: تحت فشار روحی و بدون رضایت خودم قرار گرفتم و در 30 آذر 1400 علیه من شکایت افترا و نشر اکاذیب کردند. علاوه بر دستور فوق، دادسرا اسناد و مدارک آقای فرهادی و دلایل دروغ و تهمت اینجانب را در هر دو مورد ناکافی دانسته و به نفع اینجانب قرار منع تعقیب صادر کرد.

مشاور حقوقی مسیح زاده درباره احضار عسگر فرهادی نیز گفت: آقای فرهادی در پرونده سرقت آثار هنری (نقض حقوق مادی و معنوی) محاکمه می شود.

یک روز پس از رسانه ای شدن مسیح زاده و مشاور حقوقی اش، کاوه راد، وکیل عسگر فرهادی در پستی اینستاگرامی درباره روند رسیدگی در دادگاه رسانه اظهاراتی را مطرح کرد.

وی نوشت: در پی طرح سه شکایت از فیلم «قهرمان» مبنی بر نقض کپی رایت و ادعای تقسیم کلیه درآمدهای داخلی و خارجی از فیلم خانم مسیح زاده و همچنین شکایت یک زندانی شیرازی مبنی بر اینکه داستان «قهرمان» «آبروی او آسیب دیده است. بازپرس محترم پرونده در قرار مورخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ شکایت خانم مسیح زاده در خصوص تقسیم عواید فیلم و همچنین شکایت زندانی شیرازی را نپذیرفت و قرار منع تعقیب صادر و هر دو شکایت را رد کرد. »

راد ادامه می دهد: «به اتهام «نقض کپی رایت» مانند لوایح حمایت و ذکر اسناد و مدارک و نظرات اساتید برجسته دانشگاه در حوزه کپی رایت و نظر کارشناسی کانون مدیران در این مورد و موارد مشابه. ملی و خارجی گفته شد که سطح زندگی زندانی شیرازی که در فیلم قهرمان با تفسیر آزاد به کار رفته است دارای وصف «افشاگری» بوده و به دلیل انتشار آن در رسانه ها در مالکیت عمومی (حوزه عمومی) قرار دارد. و هیچ کس علیرغم تاکید بر ماده 155 قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه فرهنگ و رسانه در موارد مشابه که مربوط به کارشناسان حوزه فرهنگ و سینما برای تحقیقات فنی، پرونده های تخصصی است، بازپرس محترم معتقد است. موضوع مشترک «آنها پرونده را به کارشناس ارجاع ندادند، به متخصص و بدون مستقیم نظر کارشناسان حوزه سینما و کپی رایت، اقدام به انتشار آن کرد.

وکیل عسگر فرهادی در پایان مطلب خود تاکید کرد: امیدواریم با ارجاع موضوع به کارشناس و جلب نظر کارشناسی اساتید و صاحب نظران در حوزه کپی رایت پرونده بازگشایی شود.

دیدگاهتان را بنویسید