اکثر اصولگرایان فیلم جدید عسگر فرهادی را رد نمی کنند/اصلاح طلبان از طرح حفاظت از محیط زیست حمایت می کنند

اکثر اصولگرایان فیلم جدید عسگر فرهادی را رد نمی کنند/اصلاح طلبان از طرح حفاظت از محیط زیست حمایت می کنند

روز جدید : عسگر فرهادی بالاخره یک تور سیاسی را آغاز کرد. کارگردانی که می گوید همیشه می خواهد مستقل بماند و ایده خودش را توسعه دهد، با انتقاد رسانه های اصولگرا و خشم برخی جریان ها به خاطر ساخت فیلم قهرمان مواجه شده است.

کسانی که پیش از این ماجرای کسل کننده و جشنواره گونه فرهادی را خوانده بودند و پیام های تبریک مقامات آمریکایی مبنی بر حمله ادعایی وی به او را مستند کرده بودند، نوشتند که «فرهادی به ندرت راه خود را از سیمین جدا می کرد و چهره ای سیاه، زشت و غیر واقعی را به تصویر می کشید. برای جلب توجه کشورها و جشنواره های غربی و برنده جوایز بسیاری.» مردم زیادی در سراسر جهان این قهرمان فرهادی را می بینند و او را تحسین می کنند.

از سوی دیگر برخی جریان های مخالف فرهادی را متهم به پیوستن به پروژه امنیتی ویژه در ساخت جدیدترین فیلم کرده اند. منتقدان فیلم اخیر فرهادی معتقدند اتفاقاتی که در فضای «قهرمان» می گذرد، ممکن است اقدامات اخیر اصولگرایان برای محدودسازی و تهدید فضای مجازی مانند حمایت از حقوق مصرف کننده، اینترنت ملی و… را توجیه کند. چیزی که آنها متوجه نمی شوند این است که فیلمنامه این شخصیت اکنون به دلایل دیگری به حاشیه رفته است تا جایی که منجر به شکایت مستندسازان و ورود انجمن فیلم مستند به تاریخ و صدور بیانیه شده است. با این حساب باید گفت پیش نویس اولیه سناریو مربوط به تشکیل مقدماتی مجلس فعلی و برنامه های آن است. همه اینها باعث شد که فرهادی اظهار نظر کند و بنویسد که با هیچ یک از کسانی که امروز در تمجید یا گناه او صحبت می کنند موافق نیست و مواضع او در سال های اخیر و در قبال مسائل و رویدادهای سیاسی اجتماعی همیشه روشن بوده است. و خلاصه سخنان اخیر فرهادی این است که «همه به ظن من دوست شدند…».

سایت اصولگرای تسنیم سلسله گزارش هایی از فیلمسازی فرهادی منتشر کرده و از «نگاهی جدید» به کارنامه فرهادی خبر می دهد! با این عنوان که «به استقبال دوران رئیس جمهور رفت» و فیلم هایش از «جدایی از مانیفست نهضت نباتی» تا «ضد اخلاق شمال شهر» صحبت می کند! تسنیم می نویسد: از زمانی که در سال های 83 و 84 چرخش فضای سیاسی و اجتماعی کشور را تشخیص داد، اکنون مضمون و تاریخچه فیلم «قهرمان» فرهادی به ناچار فرامتنی «جنبه های تیزبین …» را می یابد. در این گزارش مدعی است که فرهادی به طور عمدی و غیرمستقیم در فیلم خود از ابراهیم رئیسی تمجید کرده است: بگذریم که ساخت فیلم از اواسط سال 1378 آغاز شد و کار نگارش احتمالاً در سال 1377 در حال انجام است. یکی از برجسته ترین چهره های سیاسی در این دو سال. وی در دوره زمانی ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت که مجموعه اقدامات جدی را با هدف مبارزه با فساد و ارتقای سلامت قوه قضاییه کشور آغاز کرد. از همان ابتدای سال 1378 برای بسیاری از تحلیلگران روشن بود که روحیه جمعی و شرایط اجتماعی به گونه ای بود که وجود یک جریان اصولگرا در رأس قوه مجریه در سال 1400 تقریباً قطعی بود.»

اشاره «بنیادگرایان» به بهره برداری از فیلم فرهادی در نقد فضای مجازی را می توان در این قسمت از گزارش سایت فارس مشاهده کرد که در آن آمده است: «… خود را با مدار خود تنظیم می کند، در دامی می افتد که از آن می گذرد. هیچ راهی وجود ندارد؛ مگر اینکه بالاخره مثل قهرمان داستانش جا بیفتد و برای خودش زندگی کند و نه برای قضاوت مردمی که حاصل گسترش شبکه های اجتماعی است.

خبرگزاری مهر همچنین به اظهارات اخیر فرهادی در واکنش به مصاحبه دیوید مرادیان، مدیر گروه مستند روایت فتح، به عسگر فرهادی اشاره کرد و گفت: آقای عسگر فرهادی کارگردان با استعدادی است که هم دولت دارد و هم دولتی. . فرهادی در بیانیه‌ای گفت: تصور می‌شد پاسخ بسیاری از زمینه‌ها و تهمت‌ها و تخریب‌ها در نتیجه کار من داده شود و نیازی به توضیح نیست؛ اما این سکوت برخی را به بیان یک‌طرفه برانگیخته است. با اطمینان از اینکه فرهادی وارد نخواهد شد و پاسخ نخواهد داد. بهانه این مقاله اظهار نظر مردی است که من را نمی شناسم و من را هم به دولت و هم به خارج نسبت می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید