جشنواره اخاذی/ پیشنهاد متناقض یک هموطن مقیم آلمان به عسگر فرهادی


ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842813

شرط حضور فیلم های ایرانی در جشنواره کن، نمایش تصویری سیاه، کثیف و کثیف از ایران و جامعه ایرانی است. اما آیا فرانسوی ها هم حاضرند فیلمی درباره 129 زن قربانی خشونت خانگی در کشورشان به نمایش بگذارند؟!

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این روزها همه از حواشی فراتر از جشنواره کن، عنکبوت مقدس، اظهارات جنجالی بازیگران برادران لیلا در نشست خبری فیلم و حرکات غیرعادی این بازیگران در عکاسی و فرش قرمز صحبت می کنند.

شکی نیست که اعتبار سینمایی جشنواره در طول سالیان متمادی کاهش یافته و اهمیت سیاسی آن افزایش یافته و حتی به جایی رسیده است که امسال ژان لوک گدار کارگردان بزرگ سینما و یکی از بنیانگذاران موج نو سینمای فرانسه، اعتراض و سخنرانی او. رئیس جمهور اوکراین در افتتاحیه جشنواره «کن» را به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای استقبال از جشنواره ها و دولت های غربی مقایسه کرد و انتقاد شدیدی از عملکرد جشنواره ابراز کرد.


db4359d9 ff67 420f acd2 cfe898a469b1 خبر خاکستری

در روزهای آغازین جشنواره، گروهی از زنان فرانسوی فرش قرمزی با بنر و طوماری به نام 129 قربانی قتل، تجاوز و خشونت خانگی در فرانسه از آخرین جشنواره فیلم کن در سال 2021 برگزار کردند. این فرش را در اختیار گرفت.. این گروه 12 نفره با مشت های گره کرده و دود سیاه در مقابل دوربین رسانه های جهان به موضوع قتل اعتراض کردند. اما در واقع کارگردان جسارت و شهامت کمتری برای استفاده از این مضمون در ساخت فیلم یا مستند خود دارد و اگر هم بکند باعث سرکوب رسانه ای می شود.


پیشنهاد جنجالی یک هموطن مقیم آلمان به عسگر فرهادی


143d53e8 b40f 470b 871e 72b4408c6f90 خبر خاکستری

موضوع فیلم «عنکبوت مقدس» قتل های زنجیره ای زنان خیابانی توسط سعید حنایی در مشهد است. اما کارگردان موذیانه سعی کرد جنایات این قاتل زنجیره ای را به مذهب تشیع و اعتقادات او مرتبط کند. تریلر این فیلم عکسی هوایی از مشهد با حرم امام رضا (ع) در مرکز نشان می دهد که شباهت عجیبی به تار عنکبوت دارد و در این فیلم بارها به مخاطب یادآوری می شود که همه مردان این شهر کثیف خون هستند. خلق و خوی کشنده!

یک ایرانی مقیم آلمان به نقل از عسگر فرهادی که یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره بود و نسبت به فیلم واکنشی نشان نداد، پیشنهاد ساخت فیلمی را داد که حتی حاضر بود شخصاً از آن حمایت مالی کند.

2008 کل اروپا را تکان داد. جوزف فریتزل، یهودی اتریشی، دخترش الیزابت را به مدت 24 سال در زیرزمینی به مساحت 11 متر مربع حبس کرد و نزدیک به 3000 بار به او تجاوز کرد. الیزابت هفت بار از پدرش باردار شد که یکی از آنها پس از زایمان فوت کرد.

آیا آقای فرهادی حاضر است درباره این ماجرای تلخ فیلم بسازد؟ و در صورت تنظیم و ساخت این فیلم آیا جشنواره کن آماده نمایش آن و اهدای جایزه به آن است؟

اما بدون شک و بر اساس مشاهدات و تجربیات، هر فیلمی که تصویری تاریک، کثیف و غیر واقعی از خاورمیانه به ویژه ایران را به نمایش بگذارد، نه تنها در این جشنواره مورد استقبال و پذیرش قرار می گیرد، بلکه جایزه ای نیز دریافت خواهد کرد. جایزه رفیق

بهروز افهمی کارگردان سینما گفت: کارگردانان ایرانی باید خوب بدانند که چه تصویری از ایران باید ارائه کنند، نیازی ندارند در جشنواره کن تصویر خوبی از ایران به نمایش بگذارند.

مثلا جعفر پناهی فیلمی ساخته بود که بخشی از آن در مناطق غنی بود که به او گفتند این صحنه ها را از فیلم بردارید!

بر این اساس طبیعی است که فیلمی مانند «عنکبوت مقدس» نه تنها وارد بخش اصلی جشنواره شود، بلکه مورد تمجید قرار گیرد و این جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره، ناخودآگاه تمام حواس رسانه های خارجی به این فیلم و موضوع آن جذب خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید