اظهارات جنجالی روسیه و اوکراین برای “صلح”

اظهارات ضد و نقیض روسیه و اوکراین در مورد

روز جدید لاوروف در مصاحبه ای با کشورهای اروپایی گفت: هدف خلع سلاح اوکراین به گونه ای است که دیگر تهدیدی از خاک اوکراین وجود نداشته باشد و تضمین های امنیتی بر اساس اصول امنیتی جدایی ناپذیر مشترک برای اوکراین، روسیه و همه وجود داشته باشد. ما سال‌هاست که این پیشنهادها را ارائه کرده‌ایم.»

ولادیمیر مدینسکی، مذاکره‌کننده روسی گفت که در مذاکرات صلح با اوکراین، دو کشور «نیم» توافق درباره غیرنظامی‌سازی اوکراین هستند و دیدگاه‌های آنها در مورد بی‌طرفی اوکراین و امتناع از درخواست عضویت در ناتو همسو است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از مدینسکی گزارش داد که تیم های مذاکره کننده در مورد تضمین های امنیتی در صورت عدم درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی غربی گفتگو کرده اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز گذشته در گفتگو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواستار توافق صلح با اوکراین شد.

مهمتر از همه، تعهد اوکراین به بی طرفی و امتناع این کشور از پیوستن به ناتو است.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلینسکی، پیشتر گفته بود که اوکراین فرصت پیوستن به ناتو را ندارد و کشورهای عضو آن آمادگی پذیرش آن را ندارند.

به گفته ناظران، خواسته های دیگر پوتین بیشتر حفظ آبروی خود است.

به عنوان مثال، اوکراین در حال گذراندن یک فرآیند خلع سلاح است تا حدی که تضمین می کند که تهدید نظامی برای روسیه ایجاد نمی کند و زبان روسی در آن کشور محافظت می شود. با توجه به وضعیت هر دو کشور، احتمال تهدید اوکراین روسیه در آینده قابل پیش بینی چندان جدی به نظر نمی رسد.

بخشی از جمعیت اوکراین روسی زبان هستند و بسیاری دیگر از مردم این کشور با زبان روسی آشنا هستند و از آن استفاده می کنند.

نماینده روسیه گفت که نخست وزیر سابق روسیه قبلا گفته بود که ولادیمیر پوتین در مورد توافقنامه صلح صادق نیست و هدف او صرفاً به دست آوردن زمان بیشتر برای آمادگی نظامی است.

در عین حال، کارشناسان نظامی می گویند که طرح های نظامی روسیه به طرز فجیعی شکست خورده است و ادامه جنگ می تواند به مشکلات سیاسی و اقتصادی بیشتری برای ولادیمیر پوتین منجر شود.
اوکراین ادعاهای روسیه مبنی بر پیشرفت در مذاکرات را رد کرده است

میخائیل پودولیاک، مذاکره کننده اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه، اظهارات نماینده روسیه درباره پیشرفت مذاکرات و نزدیک بودن دیدگاه های دو طرف را تکذیب کرد.

وی درباره وضعیت مذاکرات در توییتر خود نوشت: بیانیه‌های طرف روسی تنها شامل مواضع و خواسته‌های آنها می‌شود.

پودولیاک افزود: “هدف از همه اظهارات در رسانه ها ایجاد تنش در کنار سایر نیات است.”

او گفت: «موضع ما تغییر نکرده است و شامل سلاح گرم، خروج نیروهای خارجی، تضمین های امنیتی قوی و یک دستور کار قوی است.

خلاصه ای از رویدادهای اخیر در بحران اوکراین

نبرد با نیروهای روسی به مرکز ماریوپل رسید. بسیاری از غیرنظامیان هنوز در شهر گیر افتاده اند و 80 درصد ساختمان های مسکونی یا به طور کامل ویران شده یا به شدت آسیب دیده اند.

ولودیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت 130 نفر از زیرزمین تئاتر شهر نجات یافته اند. ساختمان تئاتر ماریوپول روز چهارشنبه توسط روسیه بمباران شد و تخمین زده می شود که 1300 نفر هنوز در دام افتاده باشند.

در پی حمله موشکی به پایگاه نظامی اوکراین در نیکولایف، تلفات زیادی گزارش شد.

سازمان ملل می گوید تا کنون 816 غیرنظامی کشته شده اند.

مذاکرات اوکراین و روسیه ادامه دارد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هشتمین سالگرد الحاق کریمه به روسیه را با سخنرانی در جمع ده ها هزار هوادار در مسکو جشن گرفت.

ولادیمیر زلنسکی گفت که با اورسولا ون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا صحبت کرده و انتظار دارد که این کشور به زودی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست دهد.

دیدگاهتان را بنویسید