اظهارات فرمانده انتظامی مازندران مبنی بر شکستن گردن جرم مطلق است زیرا باعث بدبینی مردم نسبت به نیروهای مسلح شده است.

البته لزوم برخورد با جرایم خشن و نیاز به نیروی پلیس قوی و قانونمند بر کسی پوشیده نیست. اما پلیس خشن و قانون شکن در فرهنگ و جامعه ما جایگاهی ندارد و این گونه رفتارها را می توان در جرم «ایجاد فضای بدبینی مردم نسبت به نیروهای مسلح» قرار داد.

به طور کلی، برخی اعمال و رفتارها به طور خاص برای اعضای نیروهای مسلح جرم انگاری می شود. از جمله ارکان قانونی جرم مذکور، ماده 55 قانون مجازات جرایم و تعزیرات نیروهای مسلح می گوید: هر نظامی که با اقدام علیه عامل جنگ، به هر نحوی موجب بدبینی مردم شود. نیروهای مسلح از دو ماه تا یک سال مجازات خواهند شد.» رکن مادی این جرم می تواند هر فعل یا ترک فعلی مستمری باشد که باعث ایجاد شبهه در افراد نیروهای مسلح شود. نمونه هایی در حافظه و رویه قضایی دادگاه نظامی تهران وجود دارد؛ مثلاً یک گوینده به همین اتهام – به دلیل گفته هایش در مورد ارتش – تحت تعقیب کیفری قرار گرفت.

از نظر تخصصی این جرم جزو جرایم مطلق است یعنی اجرای این جرم با حصول نتیجه مقید نیست. به عبارت دیگر، مردم نباید نسبت به نیروهای مسلح بدبین شده باشند. بلکه تا زمانی که اقدام یک نظامی به گونه ای باشد که باعث ایجاد شک و تردید شود، جرم مورد بحث واقع شده است و نیازی نیست که مردم عملاً نسبت به نیروهای مسلح بدبین باشند. عنصر معنوی این جرم سوء نیت عام است و نیاز به سوء نیت خاصی ندارد; یعنی لزومی ندارد که قصد مرتکب آسیب رساندن به نیروهای مسلح را به نحو خاص احراز کرد. همچنین ایجاد تعصب علیه نیروهای مسلح نیز از مصادیق تخلف انضباطی آنان است. لذا رسیدگی به تخلفات نظامی از نظر انضباطی بر اساس ماده 136 قانون فوق توسط فرماندهان و افسران نیروهای مسلح صورت می گیرد که موظفند مراتب را به دادگاه نظامی گزارش دهند.

امید است مقامات قضایی با ارائه آموزش های لازم برای ضابطان و به ویژه فرماندهان و سربازانی که رفتار و گفتار آنان در رسانه ها منعکس می شود و نیز با جدیت در نظارت قضایی، تدبیری اندیشیده شود. که این گونه نگرش ها در فضای فکری و رفتاری کارکنان قانونی می شود و برای قانونی بودن راهی جز اعمال قانون وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید