اعتباربخشی وام؛ طرح خوبی که با اجرای ضعیف باعث نارضایتی مردم می شود


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807284

طرحی برای اعتباربخشی و رفع مشکلات مردم در آستانه عصر عید، طرح خوبی که با اجرای ضعیف آن نارضایتی مردم و چالش ها و مشکلات ارائه این گونه تسهیلات را برانگیخته است که امروز خبرساز شد و با امکانات موجود همچنان عملی است. منابع و مشکلات سیستم بانکی کشور وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وام گرفتن از بانک ها، به ویژه بانک های دولتی، از دیرباز به قدری دشوار بوده است که وام گیرندگان اغلب از دریافت آن غفلت می کنند.

تعویض فیش حقوقی و اعتبار وام تا سقف 100 میلیون تومان

از این رو وزیر اقتصاد در این خصوص آقای هندوزی 13 بانک دولتی را موظف به تعویض فیش قانونی و اعتبار سنجی وام تا سقف 100 میلیون کرد و گفت: بانک حق دریافت سپرده بابت تسهیلات و هیچ گونه شرایط اضافی را ندارد. بیش از بخشنامه ابلاغی تخلف بانک ها محسوب می شود.

بد نیست بدانید در هفته اول بازپرداخت این وام بیش از 400 شکایت از سوی بانک ها ثبت و اعلام شد که این شکایات بررسی می شود و در صورت مشاهده تخلف به این بانک رسیدگی خواهد شد.

بازدید میدانی از بانک ها و پیگیری نحوه پرداخت تسهیلات

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ برای بررسی این موضوع به چند بانک دولتی که در لیست بانک های اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد در مرکز تهران قرار داشتند، مراجعه کردیم.

مشاهدات میدانی ما نشان داد که اگرچه بانک منزوی بود، اما رئیس اداره اعتبار چندان علاقه ای به درخواست وام نداشت و به بهانه اینکه هنوز جزئیات این گونه وام ها اعلام نشده بود، از ارائه خودداری و افتتاح حساب کرد. به اصرار به خبرنگار ما. وی با فعال سازی سامانه اینترنت بانک رمز سامانه اینترنت بانک ملت را در اختیار خبرنگار ما قرار داد تا درخواست خود را از طریق این سامانه ارسال کند.

با توجه به توضیحات مسئول وام های بانک، برای درخواست وام باید وارد سیستم بانکی شده و درخواست خود را در بخشی به نام فارابانک ثبت کنیم و منتظر باشیم تا وام از طریق پیامک یا پیامک اعلام شود. با مراجعه مجدد به سامانه بصورت غیرحضوری وام را پیگیری کنید. .

نکته این بود که وقتی برای ثبت درخواست به فارابانک مراجعه کردیم، گزینه ای برای ثبت درخواست در قسمت فارابانک سامانه بانک وجود نداشت که در پیگیری های بعدی متوجه شدیم، زیرا این حساب سابقه قبلی نداشته و کارکرد دارد. به صورت نقدی ثبت شده است یا اینکه سیستم از طریق این حساب قانونی که اعتبارسنجی بر اساس آن اعتبار سنجی انجام نمی شود این گزینه را به این افراد نشان نمی دهد.

افتتاح حساب های غیر ضروری به بهانه ارائه تسهیلات

مشاهدات نشان می‌دهد که امروزه تعداد زیادی از مشتریان برای افتتاح حساب در بانک‌های مختلف به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و هزینه‌هایی مانند کارمزد افتتاح حساب برای فعال‌سازی بانکداری اینترنتی و قیمت پیامک را پرداخت می‌کنند و مبلغ آن در انتهای حساب باقی می‌ماند. که مجموع این مبالغ است در مجموع عدد زیادی خواهد بود که به نوعی سود خوبی نصیب سیستم بانکی می شود.

در واقع، مردم از نبود اطلاعات مرتبط که برای سیستم بانکی مفید بوده است، سردرگم شده‌اند.

بانک کارگران که یکی از اولین بانک هایی بود که اعلام کرد این تسهیلات را ارائه می کند، به خبرنگار ما گفت: برای بازپرداخت این وام ها وامی ارائه نشده و در حال حاضر تنها مبلغ وام را در مدت 6 ماه بازپرداخت می کند.

اعطای اعتبار فقط تا سقف 30 میلیون تومان به شرط دریافت اقساط دوبل

اما کارمند بانک تجارت در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد و گفت: تنها کسانی می توانند از این وام تا سقف 30 میلیون تن استفاده کنند که حقوق خود را از بانک ما دریافت می کنند یا حساب جاری با گردش مالی بالا دارند.
وی تاکید کرد: وام گیرنده باید رسمی باشد و کارمندان خصوصی یا قراردادی نمی توانند از این وام استفاده کنند.

بانک سپه به دلیل ادغام با برخی بانک های نظامی مقصد بعدی خبرنگار اقتصادی ما بود و چون از آن بانک حقوق می گرفتیم از ما سوال شد که آیا این بانک به خبرنگاران ما که از آن بانک حقوق می گیرند وام می دهد یا خیر؟

شرایط وام دهی نه تنها در هر بانک بلکه در هر شعبه متفاوت است

یکی از کارمندان سابق بانک سپه انصار به خبرنگار ما گفت: شرایط اعطای وام نه تنها در هر بانک، بلکه در هر شعبه متفاوت است و برای دریافت وام باید به شعبه خود مراجعه کنید. در واقع چون بودجه هر شعبه متفاوت است، شرایط وام دهی آنها نیز متفاوت است.

این کارمند بانک گفت: وام های ما به صورت کارت مرابحه است و مبلغ آن بابت هزینه های اداری و اعتبار سنجی کسر می شود. شعب بانک سپه و مثلاً مهر اقتصاد که الان سپه است نمی توانند به شما که در انصار حساب باز کرده اید وام بدهند.

شایان ذکر است بانک های اعطا کننده وام در صورتی که فیش مذکور دو برابر مبلغ اقساط باشد به متقاضی وام اعطا می کنند.

در تمام این مدت به گفته رئیس جمهور و نخست وزیر، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مسئولیت گزارش این موضوع را بر عهده داشتند و بر اساس این برنامه، کارگران حداقل دستمزد باید بتوانند این وام ها را در ساعت مقرر دریافت کنند. هزینه حقوق آنها

منابع بانک ها محدود است

گلمرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ما گفت: موضوع وام های بدون وثیقه آن طور که مطرح شده است، با توجه به منابع و نحوه توزیع و الزامات نظام بانکی امکان پذیر نیست.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آقای حسینی معاون بانکی و بیمه ای وزیر نیز دیروز توضیح داد که دولت تحت هیچ شرایطی قصد ندارد اقدام کند و این طرح ویژه کسانی است که از بانک خاصی حقوق دریافت کرده اند. یا در این بانک حساب جاری داشته باشید.

مرحبا تصریح کرد: بر اساس قانون نظام بانکی کشور، بانک می تواند به متقاضیان واجد شرایط تنها از محل سپرده های سوددار وام دهد و این در حالی است که هنوز بسیاری از شعب موجودی مناسبی ندارند و در صورت انجام این گونه پرداخت ها. پول درآورید و تورم را تقویت کنید.

طرح خوبی که با اجرای ضعیف باعث نارضایتی مردم می شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: دولت قصد دارد با نزدیک شدن به عید خدمات مثبتی را به مردم ارائه کند که این امر خوبی است اما مهم این است که منابع این گونه توزیع ها شفاف و اقتصادی باشد تا فشاری وارد نشود. در مناطق دیگر.”

به گزارش خبرنگار راه دانا؛ تحقیقات میدانی ما نشان می دهد که این طرح به درستی برنامه ریزی نشده و در اجرا با مشکل مواجه است و اکنون باید منتظر ماند و آثار و جزئیات اجرای این طرح را در سطح جامعه دید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید