اعتراض پرستاران برای حقوق خود

«بعد از گذشت سه روز، در نوزدهم فروردین، دوباره به فرمانداری رفتیم. ما خواستار این شدیم که استاندار خراسان صدای ما را بشنود و به سخنان ما گوش فرا دهد. یکی از پرستاران مشهدی که در اعتراض صنفی فروردین ماه امسال در ارتباط با دومین حضور پرستاران مشهدی در مقابل استانداری شرکت کرده بود، به پرداخت ناچیز تعرفه پرستاران اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع که در اعتراض به پرداخت هزینه های ناچیز و ناچیز پرستاران در مقابل استانداری قرار گرفته است. پرداخت هایی که به گفته وی بیشتر صدقه و از سرگیری است تا احترام به حق شبانه روزی و تلاش مستمر جامعه پرستاری کشور.

این پرستار مهم ترین خواسته خود و همکارانش را «تغییر مقررات نرخ پرستاری» می داند. مصوبه ای که توسط اعضای ارشد نظام پرستاری کشور و البته مدیران ارشد وزارت بهداشت پشت درهای بسته نوشته شد و نظر نمایندگان واقعی و نهاد پرستاری مستقر را نخواستند. کشور.

وی تاکید می کند: مشارکت مجموعه واقعی پرستاری در تدوین و ابلاغ مصوبه ای که قرار بود پس از سیزده سال قانون نرخ را به مرحله اجرا و پرداخت برساند صفر بوده است. ما همزمان اعتراض کردیم، اما صدایمان به جایی نرسید. اما حالا که بعد از 9 ماه کامل تعرفه های معوقه را با هزاران سلام و صلوات به ما پرداختند، تازه متوجه شدیم که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. تعرفه” اصلا!

5 میلیون تومان در نه ماه!

“پنج میلیون تومان در 9 ماه”; پرستاری که از این دستمزد ناچیز که نه منصفانه است و نه متناسب با زحمات او در ساعات سخت شب در بیمارستان انتقاد می کند. می گوید: من مسئول شیفت شب یک بیمارستان هستم. اگر بیمار مریض شود، ساکنین مشکل داشته باشند، دستگاه ها خراب شود و هزار و یک مشکل و بلای دیگر که احتمال دارد در شب اتفاق بیفتد همه مسئولیت من است. انتظار نداشتم بعد از این همه استرس و دردسر 9 ماهه فقط 5 میلیون تومان به حسابم واریز شود.

این پرستار می افزاید: بعد از این همه استرس و بی خوابی، بعد از قبول مسئولیت های سختی که هرکسی از عهده آن بر نمی آید، کرایه ای که به حسابم واریز شد، تنها 5 میلیون تومان است؛ با این حال، این کرایه ها به حساب من واریز شده است. انتظار داشتیم ماهانه حداقل 3 تا 4 میلیون تومان به حساب ما واریز شود. این پرداخت ناچیز از آنچه ما انتظار داشتیم بسیار دور بود. ما واقعاً بی انگیزه شدیم. آیا بعد از پانزده سال همین میزان بود؟!

تعرفه ما کجاست؟

بار اصلی درمان و معالجه بیماران چه در شب و چه در روز بر عهده پرستاران است. آنها هستند که در «کار» پیش می روند; اما سهم آنها از پرداخت های نظام پزشکی یک دهم یا حتی کمتر است. پرستاران مشهدی بیرون از استانداری می پرسند تعرفه ما کجاست، در جیب کیست؟

این جمله ساده و کوتاه نشان می دهد که تعرفه ای که سرانجام پس از پانزده سال تاخیر در سال 1401 رونمایی شد نمادین و بی اثر بوده است. پس از اعلام نارضایتی پرستاران مشهدی از واریز به حسابشان و توهین و ناعادلانه بودن مبالغ تعرفه ای؛ پیامکی دریافت کردند که «کمیته ای برای رسیدگی به پرداخت نرخ پرستاران در تمام بیمارستان های علوم پزشکی مشهد تشکیل می شود».

اما خواهران می گویند: زمانی که پشت درهای بسته آیین نامه نرخ پرستاری را می نوشتند باید چنین کمیته هایی با حضور همه کارشناسان تشکیل می شد…

درخواست اختصاصی پرستاران

پرستاران یک درخواست خاص دارند:

شیوه اعمال نرخ های پرستاری کاملا اشتباه و ناعادلانه است. وزیر محترم بهداشت آیین نامه تعرفه ای را که در فضای مجازی به تعرفه نظام پرستاری و مدیران آن معروف شده لغو و آیین نامه جدید روش تعرفه گذاری سایر کارکنان وزارت بهداشت را تهیه و ابلاغ کند.

مشکل اصلی این است که آیین نامه پشت درهای بسته نوشته شده است که زحمت کش ترین افراد نظام بهداشت و درمان را کنار گذاشته و به اصطلاح پول های نظام سلامت کشور را بین آنها تقسیم کرده است. به گفته یکی از پرستاران مشهدی «چرا جدول بزرگتر، نمره بالاتر، مسئولیت پذیری و بهره وری بیشتر در قبال بیمار، نمره پایین تر است!»

فعالان صنفی پرستاران از جمله محمد شریفی مقدم (دبیر کل خانه سالمندان) بارها به اجرای تعرفه ها اعتراض کرده اند. شریفی مقدم می گوید پرستاران از روش پرداخت خسته شده اند و برخی به دنبال تغییر شغل یا مهاجرت هستند. این فعال صنفی تاکید می کند: حدود دو سال است که به طور مستمر می گوییم اگر نرخ ها را اینگونه تعیین کنند با شکست مواجه می شوند، اما به این موضوع توجهی ندارند و متأسفانه کاری خودسرانه و غیرمنصفانه را اجرا کرده اند. یک نرخ پرستاری »

سیده فاطمه بحرینی (رئیس سرای سالمندان مشهد) نیز در رابطه با نحوه پرداخت نادرست جامعه پرستاری کشور می گوید: متاسفانه کارشناسان و طراحان نرخ پرستاری با اعمال نادرست این قانون در شرایط پسا کرونا، چندین سال است که خستگی مراقبت از بیماران کرونایی را چند برابر کرده است. مشاوران و طراحان اجرایی این قانون که پس از 15 سال لازم الاجرا شد، باید پاسخگوی این همه اختلافات غیرمنطقی و دریافت های نادرست به پرستاران باشند.»

آیا آنها پاسخگو هستند؟

امروز که خواهران به حق اعتراض می کنند، امروز که ناظر شیفت شب 9 ماه فقط 5 میلیون تومان برای تعرفه گذاری گرفت، «مشاوران و طراحان اجرایی این تعرفه گذاری» همان هایی هستند که پشت درهای بسته نشستند و آیین نامه نوشتند. حاکمان در MH، با نادیده گرفتن منافع صنفی همکاران خود، مسئول پرستاران خواهند بود. جواب آن شیفت شب و همکاران زحمتکش آن که در دوران کرونا شبانه روز جان خود را فدا کردند؟!

دیدگاهتان را بنویسید