اعزام هیئتی از ایران برای مذاکره با آژانس در روزهای آینده

اعزام هیئتی از ایران برای مذاکره با آژانس در روزهای آینده

روز جدید وزیر امور خارجه گفت: به منظور آغاز گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی روزهای آینده هیاتی از ایران به وین اعزام می‌شود و تا دقایقی دیگر با بورل تلفنی گفتگو خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) در تهران میزبان فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه بود، پس از این دیدار در نشست خبری مشترک شرکت کرد و در مورد بحث و تبادل نظر پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خوش آمدگویی به همتای سوری خود گفت: در خصوص پیگیری روابط دوجانبه به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی، تجاری و گردشگری گفتگوهای مختلفی داشتیم. حجم مبادلات تجاری دو کشور نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. حرکت هیئت های تجاری و اقتصادی در بخش خصوصی به ویژه چشمگیر است.

امیر عبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران مواضع مشترکی در عرصه های منطقه ای و بین المللی با هماهنگی کشور دوست و برادر سوریه دارد. امروز رایزنی های لازم را برای افزایش و منطقی سازی همکاری های تجاری و اقتصادی انجام دادیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: قرار شد در آینده نزدیک کمیسیون عالی مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با حضور نخست وزیر سوریه و سفر مخبر معاون اول رئیس جمهور به تهران برگزار شود.

وی گفت: در روزهای آینده هیئتی از ایران برای آغاز گفت وگو و تقویت همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائله گروسی مدیرکل این سازمان اتفاق نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با تمرکز بر نقطه نظر فنی بر اساس آنچه در روزهای اخیر به توافق رسیده ایم برخی از اتهاماتی را که آژانس می‌خواهد و آژانس علیه ایران مطرح می‌کند، برطرف می‌کند، می‌تواند از آن مرحله در مسیر همکاری‌های فنی عبور کند. همزمان با این اقدام برای رسیدن به مراحل نهایی توافق، علیرغم برخی اظهارات متناقض مقامات آمریکایی، تبادل پیام ها ادامه دارد و با توجه به زمان بندی مجدد مذاکرات در وین، تبادل پیام از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ادامه دارد. .

وزیر امور خارجه گفت: تا دقایقی دیگر با بورل تماس خواهم گرفت و درباره آخرین ترتیبات صحبت خواهیم کرد.

امیر عبدالخیان افزود: در جلسه امروز راهکارهای مختلفی برای تشویق صاحبان صنایع و تجار دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همه گفتگوها، توافقات و برنامه‌ها بر این اساس است که با توجه به توانایی‌های دو طرف، می‌توان بخش خصوصی و دولتی را در حوزه تجاری و اقتصادی بیش از گذشته به خنثی کردن تحریم‌ها و استفاده از تحریم‌های موجود تشویق کرد. ظرفیت هر دو طرف بیایید بیشتر توجه کنیم و دولت های ایران و سوریه از نتایج این توافقات بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید