اعلام آمادگی اوکراین برای بی طرفی و عضویت غیر از ناتو


ساعت: 07:43
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818115

سی و چهارمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین؛

سی و چهارمین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با تلاش های دیپلماتیک برای حل تنش ها بین مسکو و کیف همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سی و چهارمین روز از عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با توجه بیشتر مسکو به شرق این کشور تحت تسلط روسیه همراه بود.

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده بار دیگر بر تلاش های خود برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه تاکید کردند. با این حال، تحریم ها تاکنون بخش نفت و گاز روسیه را به عنوان منبع اصلی درآمد مسکو شامل نشده است. مقامات غربی نگرانند که تحریم ها علیه بخش انرژی روسیه باعث تورم شدید اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی شود.

ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین بار دیگر از کشورهای غربی خواست کشور خود را به سلاح های سنگین مانند موشک، تانک و هواپیماهای جنگنده مجهز کنند. با این حال، اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیشنهاد اوکراین برای ارسال فقط سلاح های سبک تر مانند موشک های ضد تانک را رد کرده اند.


صدراعظم آلمان: به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی برای مقابله با روسیه هستیم


اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دیروز گفت که برلین می خواهد یک سیستم دفاع موشکی بخرد تا برای حملات احتمالی نظامی روسیه آماده شود و از خود دفاع کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند سیستم دفاعی مانند گنبد آهنین اسرائیل را بخرد، گفت: قطعاً این یکی از موضوعاتی است که ما در مورد آن بحث می‌کنیم و دلایل خوبی برای توجیه آن داریم.

او گفت: ما نباید فراموش کنیم که همسایه ای داریم که آماده است از خشونت به نفع خود استفاده کند.


نیروهای روسی شهر اسلاوویچ اوکراین را ترک می کنند


شهردار شهر اسلاوویچ اوکراین گفت نیروهای روسی شهری را که کارگران چرنوبیل در آن مستقر هستند ترک کرده اند.

روز شنبه، فرماندار همچنین گفت که نیروهای روسی کنترل شهر خارج از منطقه ممنوعه چرنوبیل را به دست گرفته اند.

پرسنل اوکراینی در نیروگاه هسته ای چرنوبیل از زمان تصرف روسیه در این منطقه مستقر شده اند.


کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی


قیمت نفت برنت دریای شمال با 2.3 درصد کاهش به 117.90 دلار در هر بشکه رسید. وست تگزاس اینترمدیت با 111 دلار و 30 سنت در هر بشکه معامله شد.

اگرچه قیمت طلای سیاه به دلیل تشدید اپیدمی تاج در چین و قرنطینه عمومی در این کشور به طور موقت کاهش یافته است، اما تحلیلگران پیش بینی می کنند که قیمت نفت خام به دلیل شرایط سیاسی جهانی و ادامه تنش ها بین روسیه و اوکراین افزایش یابد. در بازارهای جهانی به رشد خود ادامه خواهد داد.


بریتانیا: روسیه سواحل دریای سیاه اوکراین را محاصره کرد


اطلاعات بریتانیا مدعی است که روسیه در حال محاصره سواحل دریای سیاه در نزدیکی اوکراین است و عملا این کشور را از تجارت بین المللی دریایی منزوی کرده است.

روسیه هنوز به ادعای بریتانیا پاسخی نداده است، اما می گوید که نیروی دریایی روسیه به حملات موشکی پراکنده خود علیه اهداف مختلف در اوکراین ادامه خواهد داد.


اردوغان خواستار صلح در اوکراین شد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود خواستار توقف عملیات نظامی این کشور در اوکراین و صلح در منطقه شد.

در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات میان هیئت روسیه و اوکراین در استانبول برگزار شود.


فرانسه از ورود بیش از 3000 پناهجوی اوکراینی خبر داده است


امانوئل وارگون، وزیر مسکن فرانسه گفت که از زمان آغاز درگیری نظامی در اوکراین، بیش از 30 هزار پناهجو وارد مناطق مختلف فرانسه شده اند.

وارگون افزود: هدف ما این است که بتوانیم حدود 100 هزار پناهجو را در کشورمان اسکان دهیم.

برآوردهای اولیه نشان می دهد که بیش از 3.4 میلیون اوکراینی اخراج و به کشورهای همسایه به ویژه لهستان فرستاده شده اند. کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا تعدادی از این مهاجران را در خاک خود اسکان دهند. ایالات متحده قبلاً از اسکان مجدد بیش از 100000 پناهجوی اوکراینی خبر داده است.


بایدن: ایالات متحده از تغییر رژیم در مسکو حمایت نمی کند


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از اینکه ولادیمیر پوتین گفت نمی تواند در قدرت بماند، گفت: «واشنگتن از تغییر رژیم در روسیه حمایت نمی کند».

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا واشنگتن می خواهد پوتین را برکنار کند و خواستار تغییر رژیم در روسیه شد، گفت: نه. این آرزوی ما نیست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه ای گفت: منظور رئیس جمهور این بود که پوتین نمی تواند نیروی جنگ یا تهاجم نظامی علیه اوکراین داشته باشد.


10000 سرباز روسی در جنگ اوکراین کشته شدند


الجزیره گفت: اولاف شولتز صدراعظم آلمان مدعی است که حداقل 10000 سرباز روسی در سی و سه روز پس از جنگ در اوکراین کشته شده اند.

پیش از این، ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین گفته بود که 15000 سرباز روس در این جنگ کشته شده اند. با این حال، روسیه گفت که تلفات نظامی این کشور بسیار کمتر از 2000 بوده است.


مدودف: دوره هژمونی آمریکا به پایان رسیده است


دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت ملی و رئیس جمهور سابق روسیه در مصاحبه اختصاصی با RT نیوز تاکید کرد که جهان دوقطبی به پایان رسیده است و ایالات متحده دیگر صاحب جهان نیست و تمام جهان طلبکار است. از ایالات متحده

وی همچنین خاطرنشان کرد که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان نظم جهانی دوقطبی بر اساس تقابل ناتو و پیمان ورشو، ایالات متحده برنده و تنها ذینفع فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود. در شرایطی که اتحاد جماهیر شوروی عملاً به دلیل فعالیت‌های ناتو از هم نپاشید، بلکه علل داخلی در آن دخیل بودند. و چنین کردند: آنها معتقدند که نمی توانند محاکمه شوند، اما حق دارند همه را قضاوت کنند، و آنها تصمیمات نهایی هستند و حق دارند هر کاری که می خواهند انجام دهند.

مدودف افزود: عوامل متعددی باعث تحریک چنین رفتاری می شود. اول، ایالات متحده یک کشور بسیار قدرتمند اقتصادی است. نکته دوم این است که او با نگرش انتقام جویانه دلار چاپ می کند و در نتیجه بدهی داخلی اش همچنان رو به افزایش است. در واقع تمام دنیا مدیون آمریکا هستند. ممکن است تمام دنیا دچار مشکل و بحران اقتصادی شود و در عین حال آمریکایی ها دلار چاپ می کنند. به همین دلیل است که اکنون احساس می کنند که اصلا مجازات نشده اند. به همان دلیل که اقدامات ایالات متحده در افغانستان، عراق و ویتنام در طول چند دهه گذشته هرگز مورد بررسی قانونی جامعه بین المللی قرار نگرفته است. با این حال، در طول جنگ ویتنام، اتحاد جماهیر شوروی هنوز زنده و در قالب بحث های زیادی بود. همانطور که می دانید، در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی به ویتنام کمک می کرد. آمریکا مدت هاست که چنین سیاستی را دنبال می کند. همه ما می دانیم که داستان چگونه به پایان رسید. این را هم بگویم که ویتنام هزاران کیلومتر با آمریکا فاصله دارد. این یک واقعیت است که افراد کمی، حتی در این کشور، آن را به خاطر می‌آورند زیرا مدت‌ها گذشته است، اما دوستان ویتنامی من به من گفتند که بیش از یک نفر در جریان مداخله ایالات متحده در ویتنام در دهه 1960 کشته شده است. یک میلیون ویتنامی بود.


شهردار لندن رفتار دولت بریتانیا در قبال پناهجویان اوکراینی را محکوم کرد


صادق خان، شهردار لندن، اقدامات دولت بریتانیا در قبال پناهجویان جنگ اوکراین را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی شرم آور خواند و خواستار تسهیل آن شد.

شهردار پایتخت بریتانیا که از حزب مخالف بریتانیا است، گفت که دولت باید «خیلی بیشتر» به پناهجویان اوکراینی بدهد.

او به معترضان طرفدار اوکراین در لندن در حمایت از مردم اوکراین پیوست، اما نگفت که پایتخت اوکراین چه امکانات و کمکی به پناهجویان اوکراینی ارائه خواهد کرد. با این حال، شهردار لندن از ساکنان پایتخت خواست تا درهای خود را به روی آوارگان اوکراینی که موفق به ورود به کشور می شوند، باز کنند.

تعدادی از اوکراینی های مقیم بریتانیا نیز از رویکرد دولت انگلیس در رد درخواست رئیس جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع و همچنین تعداد اندک اوکراینی های متقاضی پناهندگی انتقاد کرده و خواستار تغییر رویکرد دولت انگلیس شده اند.


اعلام آمادگی اوکراین برای اعلام بی طرفی و عدم الحاق به ناتو


ولادیمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین که پیش از این خواستار عضویت در ناتو و غرب شده بود، پس از عملیات نظامی روسیه در خاک روسیه گفت که آماده است از روند صلح با مسکو عقب نشینی کند و در مواجهه با مخالفت ها به یک کشور بی طرف روی آورد. روسیه نیز در غرب است.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: ما برای چنین توافقنامه صلحی آماده هستیم، مشروط بر اینکه کشورهای ثالث آن را تضمین کنند. ما برای تضمین امنیت و بی طرفی و همچنین برای عاری بودن کشور از سلاح هسته ای آماده هستیم.

پیش از این، جان مارشایمر، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو و رهبر واقع‌گرایی تهاجمی، گسترش ناتو در مرزهای روسیه و تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به این سازمان را عامل اصلی جنگ معرفی کرده بود. قدرت های بزرگ نسبت به مرزهای خود حساس هستند و تمایلی به پذیرش استقرار نیروهای دیگر کشورها در کشورهای همسایه خود ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید