اعمال 40% قبولی تحصیلی در کنکور الزامی است / برگزاری دو آزمون ورودی در هر سال


ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891427

رئیس مرکز سنجش و سنجش کیفیت آموزش و پرورش در پاسخ به برخی سوالات مبنی بر تاثیر مراجع علمی در کنکور گفت: از این پس کنکور سالی دو بار برگزار می شود. موفقیت 40 درصد قطعی است و برای سال آینده فرصت های هماهنگی داریم تا آن را به کلاس دهم و یازدهم ارتقا دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش گفت: رئیس جمهور تاکید کرد ایجاد زیرساخت های آموزشی و ایجاد نظام ارزشیابی کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. در سال 1395 روند شاخص ها مورد بررسی قرار گرفت و داده ها با توجه به معیارهای دانشجویی، نیروی انسانی و فضا مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: در رشته های ریاضی، علوم انسانی و تجربی افزایش داشته ایم اما در آموزش افت داشته ایم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه 863 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: از این پس کنکور دو بار در سال برگزار می شود. موفقیت 40 درصد قطعی است و برای سال آینده فرصت های هماهنگی داریم تا آن را به کلاس دهم و یازدهم ارتقا دهیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور نیز از ایجاد چهار محور رویکرد و تحول تاکتیکی در نظام سنجش و ارزشیابی خبر داد.

وی بیان کرد: یادگیری را می توان از چند منظر مختلف دید. حال باید دید آموزش و یادگیری به کجا می رود؟ این تغییر در روش ها و تغییر در نظارت و سنجش یادگیری است.

وی ادامه داد: انسان و ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزار امروز را به وجود آورده است. پیش‌بینی‌های آینده و تحولات سیاسی و اجتماعی پس از حوادث در بسترهای اجتماعی از جمله این موارد است.

لطیفی افزود: امروز با تولیدکنندگان و مصرف کنندگانی مواجه هستیم که اگر برنامه ریزی درستی نداشته باشیم گوی سبقت را می ربایند. ما با خطوط طولی و نه عرضی رابطه روبرو هستیم. بسته به این شرایط باید رویکرد و تاکتیک را تغییر دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر چهار محور تاکید کرد و افزود: اهداف و محتوای آموزش و پرورش، روش ها و ابزارهای آموزشی، رویکردهای ما به محتوا، سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش بر چهار محور تاکید شده است.

وی گفت: اهداف و محتوای آموزش و پرورش جزو اولین حساسیت های ماست. چگونه باید آموزش و پرورش متناسب با نیاز دانش آموز ارائه کنیم؟ در مورد محتوای آموزش مفید لازم است به دو موضوع اشاره کنیم. این یعنی توجه به نیازهای فردی و اجتماعی. موضوع دوم توجه به شایستگی های عمومی دوره آموزش عمومی مانند هویت اسلامی ایرانی و مهارت های زندگی است که دانش را برای زندگی شاد آماده می کند.

وی در تعریف روش ها و وسایل آموزشی گفت: دو تغییر رویکرد را باید ذکر کرد که شامل یادگیری ترکیبی و ترکیبی است. کرونا تجربه آموزشی متفاوتی را برای نظام آموزشی ایجاد کرده است و راهنمای این عملیات ترکیبی را اوایل مهرماه معرفی خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص رویکرد سوم گفت: نگاه ما به محتوا بسیار مهم است. تنوع در ابزارهای آموزشی و یادگیری بسیار مهم است. همچنین سنجش و پایش کیفیت یادگیری که چهارمین محور است نیاز به آموزش دارد و امید است در فرآیند تغییر بسیار پاسخگو باشد.


اخبار مرتبط؛

دیدگاهتان را بنویسید