افزایش اجاره بهای مسکن کارگران را مجبور به زندگی در چادر کرد

داود کیشوری (رئیس اتحادیه گچ کاریان قم) به خبرنگار ایلنا گفت: مشکل مسکن به حدی حاد شده که برخی از کارگران به ویژه کارگران ساختمانی که به صورت فصلی کار می کنند به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها در چادر زندگی می کنند.

با توجه به او؛ قیمت مسکن به طور نجومی افزایش یافته است، به عنوان مثال یک واحد 60 تا 70 میلیونی در منطقه نیروگاه قم که سال گذشته (1401) 100 میلیون رهن کامل داشت، در اردیبهشت امسال (1402) به 400 میلیون تومان وام مسکن رسید.

کشیری تصریح کرد: بر اساس مشاهدات و مراجعات کارگران ساختمانی به دفاتر اصناف قم، بازار مسکن در وضعیت حادی قرار دارد و مشخص است که نهادهای مسئول راه حل فوری و عاجلی برای تسکین درد ندارند. وی گفت: با توجه به افزایش قیمت خرید و فروش مسکن، اجاره بها نیز افزایش یافته و نرخ اجاره بها به هیچ عنوان با درآمد مستاجران شاغل تناسبی ندارد.

به گفته این فعال کارگری؛ افزایش اجاره بها برخی از مستاجران را در شهرهای مختلف به حاشیه می برد. اما مسئولان هیچ قصدی برای ایجاد رابطه عادلانه بین خریداران و فروشندگان خانه یا مالکان و مستاجران ندارند.

کشیری با بیان اینکه قم شهری خدماتی است و اکثر کارگران آن در حوزه ساختمان امرار معاش می کنند، افزود: متاسفانه به دلیل رکود بازار ساخت و ساز، کارگران روزهای سخت و حساسی را سپری می کنند و بیش از گذشته تحت فشار اقتصادی قرار دارند. .

رئیس اتحادیه گچ کار قم همچنین به فعالیت کارگران خارجی غیرمجاز در صنعت ساختمان استان قم اشاره کرد و تصریح کرد: همچنان شاهد فعالیت کارگران غیرمجاز خارجی در پروژه های عمرانی استان قم به ویژه مسکن ملی هستیم. پروژه هاست و همین مشکل کارگران ایرانی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. طبق این قانون، کارفرمایانی که کارگران خارجی غیرقانونی را استخدام می کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید