افزایش تعرفه های پزشکی در سال 1401; پزشکانی که گران هستند و مردمی که پول ندارند

افزایش تعرفه های پزشکی در سال 1401;  پزشکانی که گران هستند و مردمی که پول ندارند

روز جدید : نارضایتی پزشکان از تعرفه خدمات درمانی و پیشنهاد آنها برای افزایش 60 درصدی این تعرفه ها در حالی که اگر با هزینه های سرسام آور فعلی تعادلی بین درآمدهای طبقه کارگر و … برقرار نشود، در ادامه بسیاری از مردم از خدمات بهداشتی محروم خواهند شد. سال در همان زمان، خدمات بهداشت و درمان در حال کاهش است.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور روز شنبه قیمت ویزیت درمانی پیشنهادی ۱۴۰۱ را در اینستاگرام خود منتشر کرد. پیش از این رئیس سازمان بر افزایش 61 درصدی تعرفه های پزشکی تاکید کرده بود.

تعرفه خدمات درمانی که هر ساله توسط دولت تصویب و ابلاغ می شود، چند سالی است که نتوانسته رضایت جامعه پزشکی کشور را جلب کند و بسیاری از فعالان صنف نظام پزشکی آن را ظالمانه می دانند.

افزایش تعرفه های پزشکی یک جنبه تاریخ است و بعد دیگر افرادی هستند که از این خدمات استفاده خواهند کرد. با توجه به خط فقر که در حال حاضر به 10 میلیون تن می رسد، این سوال پیش می آید که اگر این تعرفه ها به این میزان پیشنهادی برسد، آیا این تعداد بیشماری که امروز زیر خط فقر زندگی می کنند، می توانند برای سلامتی خود هزینه کنند یا خیر؟ آیا سلامتی در سبد معیشت آنها باقی می ماند؟ از سوی دیگر با توجه به تورم سالانه و افزایش قیمت ملزومات و تجهیزات پزشکی، عدم تعیین تعرفه مناسب برای خدمات درمانی جامعه پزشکی در کشور چه ضرری دارد؟

سه راه برای پرداخت هزینه خدمات درمانی

علیرضا حیدری، کارشناس تامین اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار جامعه 24 با بیان اینکه منابع تامین مالی هزینه های بهداشت و درمان سه بخش است، گفت: بخش اول حق بیمه پرداختی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی است. در بخش دولتی این حق بیمه توسط دولت و کارمند و در بخش کار توسط کارمند پرداخت می شود. همین امر در مورد بخش نظامی نیز صدق می کند، بخشی از آن توسط خود افراد و بخشی توسط نیروهای مسلح پرداخت می شود. وقتی این مبالغ جمع شود، مبلغ بسیار زیادی خواهد بود. این بدان معناست که بزرگترین تامین کنندگان بخش سلامت دولت و صندوق های بیمه هستند. بخش دیگر تأمین حق سلامت، پرداخت از جیب مردم است که مستقیماً توسط مردم پرداخت می شود.

هزینه ها و منابع سلامت را متعادل کنید

وی افزود: اگر بخواهیم هزینه ها را متعادل کنیم باید منابع و هزینه های حوزه مالی حوزه سلامت را پرداخت کنیم و سپس این هزینه ها را متناسب با این منابع و هزینه ها تعیین کنیم. مثلاً یکی 30 درصد و دیگری 60 درصد افزایش پیدا کند، 30 درصد اختلاف را شاهد خواهیم بود. وقتی این 30 درصد توسط صندوق بیمه یا دولت بیمه نباشد مصرف کننده یعنی. بیمار باید آنها را جبران کند. در واقع پرداخت از جیب مردم رو به افزایش بوده است که چند سالی است افزایش یافته و به 50 درصد رسیده است.

کاهش خدمات بهداشتی و درمانی

حیدری ادامه داد: زمانی که پرداخت هزینه های خدمات بهداشتی از جیب مردم از مرز عبور می کند، برخی از اقشار جامعه قادر به پرداخت این هزینه نیستند و اتفاقی که می افتد این است که برخی از بخش ها از خدمات بهداشتی محروم می شوند. یعنی فرد بیمار است اما نمی تواند به پزشک مراجعه کند و هزینه ویزیت را پرداخت کند یا به دلیل هزینه های زیاد از ادامه درمان خودداری کند و تحت پوشش بیمه ها نباشد. از سوی دیگر، زمانی که منابع تامین مالی مراقبت های بهداشتی کاهش می یابد، خدمات سلامت نیز کاهش می یابد.

این کارشناس حوزه تامین اجتماعی گفت: در صورت افزایش بیش از 60 درصدی تعرفه های پزشکی، تمامی خدمات درمانی مانند هتل، تجهیزات و… گران می شود. وقتی همه اینها گران می شود، منابع دولتی و صندوق های بیمه نمی توانند این هزینه ها را پرداخت کنند، بنابراین پرداخت از جیب مردم افزایش می یابد و عده ای نمی توانند برای خدمات درمانی به پزشکان و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. در چنین شرایطی برخی از افراد به دلیل عدم دسترسی به این خدمات، سلامتی خود را به خطر می اندازند و عواقب میان مدت و بلندمدت برای آنها به دنبال دارد.

راه های افزایش تعرفه های پزشکی بدون آسیب رساندن به مردم

حیدری در خصوص تصمیم افزایش تعرفه های پزشکی و جلوگیری از آسیب به مردم گفت: تصمیم بر این است که سهم بیمه ها و دولت افزایش یابد. برای افزایش سهم بیمه باید بیش از بیمه شده حق بیمه اخذ شود که در این صورت بر اساس مصوبه شورای عالی کار مبنی بر تامین وجوه بیمه سلامت بر اساس سبد معیشت واقعی باید افزایش یابد. و خدمات پزشکی.Be. دولت باید این منابع را از طریق مالیات و سایر درآمدها افزایش دهد تا بتواند بخشی دیگر از منابع را تامین کند و مردم بتوانند تعرفه های جدید را پرداخت کنند.

فروپاشی خدمات بهداشتی و درمانی در سال 1401؟

وی ادامه داد: اگر این منابع تامین نشود در سال 1401 با فروپاشی خدمات بهداشتی و درمانی مواجه خواهیم شد زیرا پرداخت از جیب مردم افزایش می‌یابد و به دلیل پایین بودن درآمد مردم قادر به پرداخت هزینه کالاهای بهداشتی غیرقابل جایگزینی نیستند. “، او گفت.

دیدگاهتان را بنویسید