مردم نگران را از افزایش تعرفه های پزشکی/نمک بر زخم های اقتصاد خانوار نجات ندهید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; همه ساله در ماه های پایانی سال یکی از پر استرس ترین موضوعات حوزه بهداشت و درمان، تعیین تعرفه های پزشکی و خدمات تشخیصی برای سال جدید است که از یک سو پزشکان، مراکز درمانی و از سوی دیگر. مردم دست

امسال نیز با اعلام حق ویزیت پزشکان در سال 1401، این موضوع در یک برنامه تلویزیونی پررنگ شد، پیشنهادی که از افزایش 60 درصدی تعرفه خدمات پزشکی در سال آینده خبر می داد.

بدین ترتیب در سال 1401 هزینه ویزیت برای پزشک عمومی 85000 جلد، پزشک متخصص 120000 جلد و پزشک فوق تخصص 160000 جلد خواهد بود.

با یک محاسبه ساده متوجه می شوید که برای درمان سرماخوردگی باید حدود 150000 تن هزینه کرد، البته ناگفته نماند که برای درمان بیماری و مشکلاتی که نیاز به مراجعه به متخصص و فوق تخصص دارد.

هزینه های معاینه، سونوگرافی و اشعه ایکس، اسکن و داروهای گران قیمت و خیلی چیزهای دیگر ویرانگر است، اما بیمار باید برای درمان بیشتر هزینه کند.


هیچ هزینه کاملی برای درمان وجود ندارد

سارا دختر جوانی است که مادرش را برای درمان آرتروز گردن به مطب دکتر آورده است. وی گفت: من برای سومین بار است که مادرم را به این مطب می برم، اولین بار است که آمده ایم 100 هزار تن پول داده ایم که فقط دکترش ویزیت شده است.

وی ادامه داد: جدا از مبلغ زیادی که برای آزمایش و عکس گردن پرداختیم، وقتی دوباره برای نشان دادن جواب آزمایش به مطب مراجعه کردیم، دوباره هزینه ویزیت را پرداخت کرد اما داروهای لازم تجویز نشد. برای مادرم.”

درگاهی با اشاره به اینکه برای سومین بار به مطب می آییم، افزود: امیدوارم در نهایت پس از تحقیقات و معاینات، پزشک نسخه نهایی را انجام دهد، زیرا تا کنون نزدیک به یک میلیون تن هزینه کرده ایم تا دکتر فقط می تواند دارو تجویز کند.”

علیرضا یکی دیگر از شهروندان قزوینی است که برای مداوای فرزند خردسال خود به درمانگاهی در مرکز شهر مراجعه کرده است.

وی با گلایه از گرانی درمان به خبرنگار بهداشت صبح قزوین گفت: وی گفت: من یک کارگر معمولی هستم که ماهانه 4 میلیون تن حقوق می گیرم، وقتی می بینم یکی از اعضای خانواده ام مریض است، تن و تنم می لرزد که با این درآمد اندکی که دارم، چگونه می توانم هزینه ها را تامین کنم. درمان و دارو

وی افزود: با وجود اینکه نسبت به گذشته بیمه سلامت دارم اما تعهدات بیمه ای ام بسیار کم است و بیشتر هزینه های درمان را خودمان باید پرداخت کنیم و داروهای تجویزی هم اکثرا رایگان هستند و این برای ما بسیار سخت است.

اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که مردم در چرخه مراقبت های بهداشتی با آن مواجه هستند، در حالی که مردم باید خدمات درمانی را با کمترین هزینه دریافت کنند.

بیمه گذاران به وظایف خود عمل می کنند

محمدرضا خردمند رئیس سازمان نظام پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان صبح قزوین؛ وی گفت: نرخ افزایش تعرفه پیشنهادی نظام پزشکی شورای عالی سلامت بر اساس برآورد هزینه برای پزشکان و مراکز درمانی است.

وی ادامه داد: موسسات درمانی، کلینیک ها، مراکز پاراکلینیکی، رادیولوژی و سایر مراکز درمانی و تشخیصی در سال 1401 با وجود تورم چند درصدی که با آن مواجه هستند، برای حفظ مجموعه خود مجبور به افزایش تعرفه خواهند بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی قزوین افزود: تجهیزات، مواد اولیه، ابزار و ملزومات پزشکی، مواد مصرفی وابسته به دلار است و مراکز درمانی نیز مانند سایر افراد باید برای تهیه و نگهداری آنها هزینه بیشتری بپردازند که توصیه شد. 60 درصد افزایش یافته است که تاکنون در شورای بهداشت رد شده است.

وی با اشاره به اینکه شورای بهداشت با افزایش 28 و نیم درصدی تعرفه ها موافقت کرده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی با تعرفه های مصوب شورای سلامت؛ در این راستا با افزایش 28 درصدی تعرفه ها موافقت شد. مراکز درمانی، بیمارستان ها و درمانگاه ها تعطیل شده اند و پزشکان دیگر نمی توانند کار کنند.


دولت تعهدات شرکت های بیمه را افزایش دهد

هرادمند خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت با افزایش تعهدات شرکت های بیمه برای کسانی که بیمه پایه و تکمیلی دارند شرایطی فراهم کند که حق پزشک و حوزه سلامت ضایع نشود و فشار مضاعفی به مردم وارد نشود.

وی ادامه داد: شرکت های بیمه باید درمان ارزان قیمت مردم را انجام دهند و به تعهدات خود در قبال پزشکان عمل کنند تا در صورت عمل به تعهدات خود در حوزه خدمات درمانی و عدم فشار بر افراد ورودی و حقوق پزشکان بتوانند افزایش تعرفه های پزشکی را پوشش دهند. گم نمی شوند.

کرادمند در پایان گفت: اگر تعرفه زیر 60 درصد شورای سلامت باشد و در سال آینده حمایتی از سوی دولت و بیمه ها صورت نگیرد، باید هر روز شاهد تعطیلی یکی از مراکز درمانی و تشخیصی شهرستان باشیم. “

بر اساس گزارش ها قزوین در صبح؛ سهم مردم در تعیین نرخ سلامت چقدر است؟

در شرایطی که مردم با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، اگر قرار باشد تعرفه های بهداشت و درمان به این شکل افزایش یابد، با وجود احترامی که باید برای حوزه بهداشت و درمان و پزشکان قائل شد، اما در واقع پوست بیشترین آسیب را خواهد دید. و جامعه پایین تر

پس اگر باید به یکباره شاهد رشد نجومی مراجعه به پزشک باشیم، تکلیف اقشار آسیب پذیر و کم درآمد چه می شود؟ زیرا پرداخت هزینه این ملاقات ها برای افراد فقیر و کم درآمد دشوار و گاهی غیرممکن است. به ناچار مجبورند به مطب بروند و با درد بیماری زندگی کنند.

بر این اساس شورای عالی بیمه که متولی اصلی تصمیم گیری برای تعیین تعرفه های پزشکی است باید همه جوانب موضوع را در نظر گرفته و سپس نسبت به افزایش تعرفه ها اقدام کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید