رسانه های دولتی نباید بر زخم های اقتصادی مردم نمک بپاشند

رسانه های دولتی نباید بر زخم های اقتصادی مردم نمک بپاشند

روز جدید : با توجه به اینکه همیشه در فروردین ماه به دلیل شرایط عمومی کشور و تعطیلات، تحقق درآمدها کمتر از هزینه های ثابت بوده و دولت ها طبق قانون به طور موقت از حقوق بانک مرکزی استفاده و تا پایان سال تسویه می کنند. در تمام سالها دخل و خرج را کجا پرداخت کرده است؟! مگر ایشان با مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه اختیار را نگرفتند تا از کسری سپرده های مردم در خزانه اطمینان حاصل کنند؟!

در حالی که امروز پول ملی در کمترین ارزش خود در تاریخ اقتصاد ایران قرار دارد و نرخ دلار از 3 هزار تن و قیمت سکه از مرز 4 میلیون تن گذشت و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم با رکورد در اردیبهشت ماه، نرخ ماهانه بیش از 2.5 درصد افزایش یافت و تورم نقطه ای اقلام خوراکی به 3.2 درصد رسید که متأسفانه شاهد اعتراضات در نقاط مختلف کشور بودیم – رسانه دولتی ایرنا برنامه تکراری و تکراری – سازمان بودجه که فروردین پارسال دولت قبل از حقوق بانک مرکزی استفاده کرد و امسال با شکات الکمر هستیم! ما از حقوق استفاده نکردیم، او پرداخت کرد.

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه ای اعلام کرد: دولت قبل تنها در فروردین ماه سال 1400 بیش از 23 هزار میلیارد تن فولاد از بانک مرکزی وام گرفت که باعث افزایش نقدینگی و تورم شد، اما دولت سیزدهم بودجه های بی سابقه ای را در دو ماه ابتدایی از سال 1389 به صورت انضباطی انجام داد. 1401 و یک ریال. از بانک مرکزی وام نگرفته است».

اما سوالی که در مورد گزارش سازمان برنامه و بودجه و گسترش رسانه های دولتی از عملکرد مالی دولت سیزدهم در ماه های اخیر مطرح می شود این است که علیرغم افزایش هزینه های دولت در بودجه سال 1401، اینها به کجا رسیده است. خرج می شود؟!

با توجه به اینکه همیشه در فروردین ماه به دلیل شرایط عمومی کشور و ایام تعطیل، تحقق درآمدها کمتر از هزینه های تعیین شده است و دولت ها طبق قانون به طور موقت از حقوق بانک مرکزی استفاده کرده و آن را تسویه می کنند. آخر سال شهریه را از کجا پرداخت کرد؟! مگر ایشان با مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه اختیار را نگرفتند تا از کسری سپرده های مردم در خزانه اطمینان حاصل کنند؟!

از سوی دیگر مسعود میرکاظمی چندی پیش در نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها گفت: از ابتدای دولت تا کنون مشکلات یکی پس از دیگری بدون استقراض و چاپ پول حل شده است؛ وام های عمرانی و اشتغالزایی. در پایان سال به بیش از 200000 میلیارد تن رسید. میرکاظمی با بیان اینکه برخی از راه حل های مشکلات مربوط به مذاکرات و نتیجه است، گفت: برخی می گویند علت مشکلات اقتصادی تحریم است، اما این گفته نادرست است، سهم تحریم ها مشخص است و نیازی به رفع همه مشکلات نیست. رسیدگی شده است.» هشت سال است که فعالیت های اقتصادی متوقف شده است، پس مذاکرات چطور؟در دولت سیزدهم تمرکز بر افزایش قدرت خرید مردم است.

این اظهارات میرکاظمی در حالی است که هنوز مطالبات بازنشستگان به طور کامل پرداخت نشده و تجمعات اعتراضی بازنشستگان، کارگران و … در نقاط مختلف کشور ادعای میرکاظمی را زیر پا گذاشتند.

علاوه بر این، اخیراً رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی از فشارهای دولت بر این صندوق انتقاد کرده و گفته است که نحوه نگارش بودجه مشخص نیست. تومان) «کم آورده ایم، پول بده»، آیا صندوق باید کسری بودجه را جبران کند؟

نکته دیگر اینکه پس از افزایش شدید قیمت ها و افزایش قیمت ها و فشار بر مردم، رسانه های دولتی و جریان های حمایتی، با تاکید بر صبر مردم در برابر مشکلات اقتصادی، همراه با پخش گزارش های عجیب، استدلال می کنند که پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت کالا ارزان تر شده است! از سوی دیگر، به جای پرداختن به مشکلات حیاتی مردم ایران، با انتشار گزارش های مستمر، وضعیت اقتصادی آمریکا و اروپا را به قدری تیره و تار نشان می دهند که گویی مردم این کشور دچار فقر شدید و گرسنگی هستند! این رسانه های دولتی انگار اصلا در ایران زندگی نمی کنند و مخاطب این افراد زیر بار و فشار اقتصادی ایران نیست؟!

رسانه های دولتی نباید بر زخم های اقتصادی مردم نمک بپاشند

همه اینها در حالی است که مسئولان دولت اصلی مدعی هستند علاوه بر افزایش شدید فروش نفت، کل پول را نیز دریافت کرده و وارد کشور می کنند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: بیشترین ذخایر ارزی در تاریخ بانک مرکزی را داریم، بنابراین سوال مردم این است که چرا قیمت ها در بازار ارز و پول اینقدر افزایش یافته و دلار به آن رسیده است. 32 هزار تن؟ دولت بر این باور است که حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قدرت خرید مردم و کاهش اختلاف طبقاتی در کشور می شود، اما نه تنها 4 کالا گران می شوند، پس دلیل افزایش قیمت سایر کالاها پس از حذف این کالا چیست. ارز ترجیحی؟ چرا با وجود این درآمدهای هنگفت نفتی، مردم باید شاهد افزایش قیمت، افزایش نرخ جنایت و دزدی، افسردگی، ناامیدی و اعتراض به معیشت خود باشند؟

البته شاید این سختی ها و مشکلات اقتصادی به قول جمعه محترمی که دارم امتحان الهی برای مردم و یا شاید امتحان الهی برای مسئولین باشد اما چیزی که نمی توان انکار کرد این است که این فشار برای امرار معاش بر مردم بوده است. آسیب های بسیار جدی به خانواده های ایرانی وارد کرد بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این باورند که ادامه این روند برای جامعه و کشور بسیار خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید