افزایش تولید تراکتورهای نیمه سنگین با همکاری شرکت بلاروس / تغییر تعرفه گمرکی برای محاسبه در میان مدت برای اقتصاد و تولید مفید است.


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895494

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همکاری شرکت تراکتورسازی تبریز با شرکت بلاروسی برای افزایش تولید تراکتورهای نیمه سنگین، گفت: تغییر تعرفه گمرکی واردات درست است که باعث افزایش قیمت خواهد شد. هزینه های تولید در یک دوره زمانی کوتاه؛ اما در میان مدت زمانی که قیمت واقعی شود به نفع اقتصاد و تولید خواهد بود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه چهارمین نشست خبری خود در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درباره آخرین آمار اعلام شده در این جلسه درباره افزایش 58 درصدی تراکتورسازی در کشور و مشکل تراکتورهای نیمه سنگین وی و تفاوت فوق العاده کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای این ابزار کشاورزی به دلیل حذف معافیت از عوارض واردات این ماشین آلات صنعتی، گفت: در سال گذشته 23 هزار دستگاه تراکتور در کشور تولید شده است و این برنامه های سالیانه بر اساس تولید 35 هزار دستگاه تراکتور است.


همکاری شرکت تراکتورسازی تبریز با شرکت بلاروس برای افزایش تولید



وی ادامه داد: وزارت دفاع با برنامه ریزی برای تقویت شرکت های تراکتورسازی در تبریز و ایران در صدد افزایش تولید است. تراکتورهای نیمه سنگین در حالی که در زمینه تراکتورهای سبک تقریبا مشکلی نداریم و از نظر تراکتورهای سنگین مشکل تامین این ابزار کشاورزی کمتر است.

بیشتر بخوانید:
با تغییر روش توزیع ارز، تعرفه ها کاهش می یابد

وزیر صامت توضیح داد: البته شرکت تراکتورسازی تبریز اخیرا تفاهم نامه ای با کارخانه تراکتورسازی بلاروس تا گستره محصولات خود را افزایش دهد و در مرحله اول مبادله قطعات تراکتور را آغاز کرده و هر دو شرکت برای یکدیگر قطعه تولید خواهند کرد، بنابراین در مرحله بعد تراکتورهایی که در سبد محصولات این شرکت نیستند نیز خواهند بود. محصول به بازار عرضه می شود و به طور کامل تولید می شود و به دست کشاورزان می رسد که می تواند ظرفیت را نیز افزایش دهد. تراکتورهای نیمه سنگین کمک

وی در مورد تغییر نحوه محاسبه تعرفه واردات و تاثیرات آن بر قیمت نهایی ماشین آلات، گفت: با این تغییر اولین اقدام ما کاهش سود تجارت بود که در اکثر مبادلات تقریبا به نصف رسید. خطوط، به این معنی که کاهش در دریافت سود تجاری این افزایش در مخارج را به نصف کاهش می دهد.


تغییر تعرفه واردات در میان مدت برای اقتصاد و تولید مفید است



وی توضیح داد: در زمانی که حقوق گمرکی با تعرفه 4200 تومانی محاسبه می شد، عملا یک چهارم تعرفه واردات دریافت می شد، در حالی که با بازسازی نظام تعرفه بر اساس قانون مجلس، این دریافتی به واقعیت تبدیل شد. دریافتی های شیب در سال های آینده محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات ناشی از این افزایش تعرفه گفت: این روند ممکن است در کوتاه مدت متناسب با افزایش قیمت تمام شده، برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد کند. اما در میان مدت به نفع اقتصاد و تولید است و در واقع تعرفه ها واقعی می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعارض این قانون در نحوه محاسبه با قوانین مناطق آزاد تجاری که این نوع محاسبه تعرفه واردات را ندارند، گفت: برای رفع این تعارض در واردات ماشین آلات به ویژه در واردات خودرو، ما مشخص کردیم که خودروهای وارداتی از این مبدأ فقط می توانند برقی و هیبریدی باشند تا کمترین میزان عوارض را شامل شود.

من گزارش میدم راه عاقلانه; پس از چند انتقاد از افزایش قیمت تراکتور پس از حذف معافیت های گمرکی و تغییر نحوه محاسبه تعرفه گمرکی واردات بر اساس ارز نیمایی در واردات ماشین آلات صنعتی و کشاورزی و مشکلات تامین این ادوات کشاورزی به ویژه در منطقه تراکتورهای نیمه سنگینوزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سیاست اقتصادی کشور به دنبال افزایش تولید داخلی این محصولات است و میزان به دست آمده از منابع وارداتی در صنایع تولیدی همین محصول است و امیدواریم مشکلات در این زمینه وجود داشته باشد. این منطقه با رفع گلوگاه های تولید حل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید