افزایش حداقل دستمزد کارگران کمتر از 45 درصد نخواهد بود.

افزایش حداقل دستمزد کارگران کمتر از 45 درصد نخواهد بود.

هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس حداقل حقوق کارمندان برای سال آینده را ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین کرد. به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، 7 میلیون و 920 هزار تومان حداقل دستمزد سال آینده خواهد بود و دستمزد گروه های مختلف کارگران نسبت به سال 1401 20 درصد افزایش می یابد.

رقم بالاتر 42 درصدی بر اساس حداقل مصوب کمیسیون تلفیق و دولت بر اساس توافق در کمیسیون است، یعنی کارگران می دانند که افزایش حداقل دستمزد امسال بیش از 44 تا 45 درصد خواهد بود.

بر اساس گزارش توسعه ایران، بر اساس این مصوبه، حداقل حکم استخدامی 1402 نفر از حقوق بگیران معادل 1.2 برابر حداقل حکم استخدامی 1401 نفر از حقوق بگیران موضوع بند الف تبصره 12 قانون بودجه 1401 قانون بودجه 1401، اعمال می شود. امتیازات قسمت 1 قانون اصلاح قانون بودجه 1401 با این امر بازیابی دستمزد خدمتگزاران و مستمری بگیران کشوری و ارتشی خواهد بود. در عین حال حقوق مستمری بگیران فعال و مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری و لشگر و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با قوه مجریه نیز نسبت به آخرین مصوبه حقوقی سال 1401 20 درصد افزایش می یابد.

در همین زمینه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: چراغ سبز دولت برای افزایش 40 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 25 درصدی سایر سطوح قطعی است.

وی می افزاید: فکر می کنم آنچه در کمیسیون تلفیق در خصوص دستمزدها و همچنین تعیین میزان حداقل دستمزد اتفاق افتاد، بدیهی است با توافق کامل دولت و نمایندگان مردم و همچنین بر اساس آن صورت گرفته است. با سقف اعتبار بودجه بر این اساس می توان مبنای خوب و دقیقی برای رویکرد دولت در شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران دانست.

وی می افزاید: آنچه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد این است که حداقل دستمزد به 7 میلیون و 900 هزار تومان رسیده و افزایش سایر سطوح دستمزد کارمندان و مستمری بگیران نیز 20 درصد است.

سال 1402 با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور سال سختی خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا دستمزدها را به اندازه کافی افزایش دهیم زیرا راه دیگری برای حمایت از کارگروه های کشور وجود ندارد.

این کارشناس بازار کار می گوید: این نشان می دهد که اکنون در شورای عالی کار مبنایی برای مذاکره و مذاکره بر سر دستمزد کارگران تامین اجتماعی و مستمری بگیران از کمیسیون تلفیق مجلس داریم که فراتر از آن باید به دنبال افزایش حقوق و حقوق کارگران باشیم. با دولت مذاکره کند.

حاج اسماعیلی توضیح می دهد: بنابراین افزایش بیش از 42 تا 43 درصدی برای حداقل دستمزد مقرر شد، یعنی آنچه دولت برای کارمندان 7 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرده بود برای کارگران هم پذیرفته شد.

حداقل حقوق باید 10 میلیون تومان باشد

این کارشناس بازار کار در ادامه تاکید می کند: البته این رقم کم است و قبلا هم گفتم رقم 10 میلیون تومان را حداقل برای حقوق بگیران و حداقل درآمدها تعیین کنیم. باید در شورای عالی کار هم برای حداقل کارگران و هم برای حداقل کارگران سازمان تامین اجتماعی در مذاکره با دولت به این رقم 10 میلیون تومان برسیم.

وی ادامه می دهد: شاهد بودیم که رقم بالای 42 درصد بر اساس حداقل مصوب کمیسیون تلفیق و دولت بر اساس توافق در کمیسیون تایید شده است، یعنی کارگران بدانند که افزایش حداقل دستمزد خواهد بود. بیش از 44-45 درصد در سال جاری.

حاج اسماعیلی می افزاید: این رقم قطعا کم است و باید بتوانیم حداقل دستمزد را با توجه به خط فقر، شرایط اقتصادی کشور و سطح تورم که باز هم تاکید می کنم 10 میلیون تومان تعیین کنیم. وی بیان می کند: امیدواریم روندی در شورای عالی کار طی شود که بتوان رقم 10 میلیون تومان را حداقل تعیین کرد.

این کارشناس بازار کار خاطرنشان می کند: در مورد سایر سطوح فکر می کنم با توجه به افزایش 20 درصدی که دولت برای همه شاغلان و مستمری بگیران در نظر گرفته است، 25 درصد برای مستمری بگیران و سایر کارگران در امان خواهد بود.

حاج اسماعیلی تاکید می کند: این رقمی نیست که نیاز به مذاکره خاصی داشته باشد و با توجه به شرایط تورمی و خط فقر، نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید تلاش کنند تا ارقام بالاتری متناسب با نرخ تورم کارگران و سایر مستمری بگیران دریافت کنند. سطوح دیگر وی خاطرنشان می کند: پیش بینی من این است که سال 1402 به دلیل شرایط تورمی اقتصاد کشور سال سختی خواهد بود و به همین دلیل باید تلاش کنیم تا دستمزدها را به اندازه کافی افزایش دهیم زیرا راه دیگری برای حمایت از کارگروه های کشور وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید