افزایش دستمزد کمتر از 40 درصد برای کارگران را نمی پذیریم/دولت ها در بحث کارگری از مسئولیت خودداری می کنند

افزایش دستمزد کمتر از 40 درصد برای کارگران را نمی پذیریم/دولت ها در بحث کارگری از مسئولیت خودداری می کنند

روز جدید رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: با توجه به مصوبه حداقل افزایش حقوق کارکنان دولت، نظر شخصی من این است که کمتر از 40 درصد افزایش نداشته باشد.

علی بابای کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس درباره حداقل دستمزد سال 1401 به ایلنا گفت: معمولاً در کشور رسم داریم که حداقل دستمزد کارکنان دولت 15 تا 20 درصد بیشتر از مصوب است که امروز افزایش 29 درصدی دارد. درصد برای کارکنان دولت تصویب شده است، بنابراین اگر بخواهیم طبق این عرف عمل کنیم باید 50 درصد افزایش حقوق کارگران داشته باشیم. البته این در شرایطی است که می خواهیم طبق عرف معمول عمل کنیم.

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که زیر 40 درصد نباید افزایش یابد، یعنی معتقدم پرداخت دستمزد زیر 40 درصد در کشور در شرایط امروز واقعا امکان پذیر نیست. البته بالای 40 درصد در قالب افزایش ثروت در صورت وجود قابل تقدیر است. یعنی خوب است دولت نوعی سازوکار فراهم کند. افزایش ثروت به معنای افزایش غیرواقعی دستمزد است.

بابای کارنامی خاطرنشان کرد: من همیشه روی یک نکته اصرار دارم و البته منظورم این نیست که هر رقمی که می گوییم حداقل دستمزد و رفاه کارگران است، همه مسئولیت فقط بر عهده کارفرمایان است، اینطور نیست، اما دولت ها معمولا خالی هستند. دست در مورد کارگرانی که انجام می دهند بحث می کنند. ما در حال حاضر سالانه نزدیک به 200 هزار میلیارد تن یارانه صریح و ضمنی پرداخت می کنیم. هفت دهم جامعه، پنج دهم آنها را کارگران کشور تشکیل می دهند. من اگر کارمند دولتی بودم بلافاصله ردیف بودجه مشخصی را در قالب یک سازمان مشخص پیشنهاد می کردم و 50 درصد از کل یارانه های پنهان و آشکار این ردیف بودجه را با هماهنگی شورای عالی کار تقسیم می کردم. سبد ..

وی ادامه داد: با این روش تمام فشارها برای جبران هزینه های کارگران به کارفرما وارد نمی شود و این عدالت واقعی بوده و رشد اقتصادی حاصل می شود. یعنی مشوق هایی هم می دهیم، اما متأسفانه چون دولت ها وقت ندارند و نمی دانند چطور با کلمات بازی کنند، وقت زیادی در این زمینه ها صرف نکرده اند.

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: معتقدم اگر این کار را انجام دهیم، عدالت اجتماعی به معنای واقعی کلمه در نظام دستمزدی اتفاق خواهد افتاد. همچنین 11 میلیون بیمه شده اجباری در کشور داریم که اگر آنها را سرپرست یک خانواده چهار نفره حساب کنیم، امروز 45 میلیون خانواده شاغل وجود دارد. یعنی عدالت در این منظر هم حفظ می شود. شما در واقع 100000 میلیارد تن فولاد به بیش از 50 درصد جمعیت آماری کشور پرداخت می کنید و کارفرمایان احتمال بیشتری برای جذب کارگر دارند.

وی افزود: در واقع با یک مصوبه می توان با حمایت از کارگران و حمایت از افزایش رفاه اقشار ضعیف به صورت چند بعدی به سمت توسعه و اشتغال حرکت کرد.این نگاه شخصی من بود.

رئیس فراکسیون کارگری گفت: با همه اینها، هر اتفاقی هم بیفتد، افزایش دستمزد زیر ۴۰ درصد را قبول نداریم. ما پیگیر این هستیم و به وزیر هم گفته ایم و پیگیر هستیم. وی ادامه داد: کارگران کشور قشر بسیار زحمتکش، گران قیمت و مظلومی هستند که مدافع و پشتوانه ای ندارند، اگر بخواهند با کارفرما بحث کنند راه اول و آخر اخراج و امنیت شغلی نیست، بیمه حمایتی و هدفمند نیست. برای درمان، رفاه و مسکن کارگران؛ این مجموعه ضعف هایی است که در حوزه کارگران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید