افزایش شدید قیمت زمین در تهران / قیمت زمین در حومه و محدوده تهران چقدر است؟

افزایش شدید قیمت زمین در تهران / قیمت زمین در حومه و محدوده تهران چقدر است؟

ایرج رهبر، نایب رئیس کانون انبوه سازان استان تهران، نوسانات قیمتی را یکی از دلایل توقف ساخت و ساز اعلام کرد و گفت: سرمایه های مردم در این بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و نوسانات قیمت در خواب است.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت: حتی در بدترین مناطق حاشیه شهر تهران قیمت زمین زیر 30 میلیون تومان نیست و قیمت زمین در منطقه یک تهران به 300 میلیون تومان می رسد. متر مربع.”

ایرج رهبر درباره افزایش هزینه ساخت و ساز مسکونی گفت: هزینه نهایی و تکمیل شده ساخت و ساز مسکونی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به قیمت تمام شده زمین، نوع مصالح و کیفیت و هزینه آنها، نحوه تامین مالی، نرخ تورم و غیره

در حال حاضر قیمت مسکن در بدترین مناطق حاشیه شهر تهران کمتر از 30 میلیون تومان نیست و این قیمت در منطقه یک تهران به 300 میلیون تومان می رسد. علاوه بر این هزینه ها، هزینه مجوز، تراکم، مالیات شورا و موارد دیگر به قیمت نهایی اضافه می شود.

وی با بیان اینکه با نوسان قیمت قابل توجهی مواجه هستیم که منجر به توقف یا تاخیر ساخت و ساز می شود، ادامه داد: در حال حاضر قیمت زمین در تهران بین 30 تا 300 میلیون تومان و قیمت سایر اقلام و خدمات نیازمند مسکن است. ساخت و ساز از ابتدای هفته تا پایان همان هفته متفاوت است و سازنده نمی داند قیمت ها تا آخر هفته چقدر تغییر می کند.

رکود در ساخت و ساز مسکن

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان کشور گفت: این نوسانات قیمتی باعث رکود ساخت و ساز می شود. این افزایش پی در پی قیمت ها باعث می شود سرمایه مردم در این بازار بخوابد و از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یابد و توان خرید واحدهای موجود در بازار را نداشته باشند و در این شرایط که سازنده نمی تواند واحدهای ساخته شده را بفروشد، سرمایه برای ساخت و ساز می شود. بلوک های جدید باعث افزایش تولید نخواهد شد و به عبارتی سرمایه در این حوزه خواهد خوابید و متوقف می شود.

رهبر افزود: موضوع مهم دیگر این است که اساساً در این شرایط اقتصادی نمی توان آینده نه چندان دور را پیش بینی کرد و نمی توان بازار و اقتصاد را پیش بینی کرد و در این حالت تولیدکنندگان توانایی این را ندارند. تعیین قیمت و در نتیجه توانایی پیش فروش وجود نخواهد داشت این در حالی است که پیش فروش در درجه اول ابزاری برای تامین مالی ساخت و تولید مسکن است. سازندگان تنها در شرایط ثبات اقتصادی می توانند از نظر روش و نوع تامین مالی اقدام کنند.

آیا تجربه مسکن مهر تکرار می شود؟

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به قیمت قرارداد پروژه نهضت ملی مسکن و توافق بر سر قیمت ساخت هر متر مربع، گفت: قرارداد سازندگان با دولت برای ساخت طرح ملی مسکن بود. تا متری 2 میلیون و 700 هزار تومان اما این نرخ از خرداد ماه است. برای پروژه نهضت ملی مسکن تا 4 میلیون و 700 هزار تومان افزایش می یابد و با تعدیل احتمالاً قیمت ها به متری 6 میلیون تومان می رسد اما باید توجه داشت که این نرخ 6 میلیون تومانی در زمان ساخت تعدیل نمی شود و اعدام.

وی ادامه داد: اگرچه این پروژه ها با این قیمت ها اجرا می شود اما سازندگان با دولت با مشکل مواجه شده اند و با این قیمت ها به طور قطع مدت اتمام آن تمدید می شود و تجربه مسکن مهر تکرار می شود.

رهبری با بیان اینکه ساخت و ساز با این قیمت ها برای سازندگان به صرفه نیست، گفت: قرارداد با این قیمت ها در نهایت منجر به کندی اجرا و تمدید پروژه می شود و هیچکس در این زمینه پاسخی به دولت نمی دهد و می گویند ما می کنیم. در اجرای پروژه کمک کنند.

از سوی دیگر بانک ها از ارائه تسهیلات خودداری می کنند و در حالی که قرار است برای هر واحد مسکونی در پایتخت ها 450 میلیون تومان تامین شود، بانک ها بیش از 300 میلیون تومان نمی دهند.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال یک تکلیف قانونی است، تاکید کرد: ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال قانون جهش تولید مسکن است. و دولت هیچ بهانه ای برای ساختن یا کناره گیری از آن ندارد.

اگرچه در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند، اما هر سال به این تقاضا اضافه می شود و اینطور نیست که تقاضای نهضت ملی مسکن به این تعداد محدود شود.

دیدگاهتان را بنویسید